Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Markedspris Leaf ?

Startet av Sunshine, onsdag 28. juni 2017, klokken 13:36

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Sunshine på onsdag 19. april 2017, klokken 15:37
om man lader hjemme? Kommer jo selvfølgelig ann på hvor mye /ofte man lader og type bil også kanskje.
Men er det noen som har en viss peiling sånn ca hva de bruker``og hvor mye kjører du da? Så man vet ca hvor mye besparelse det er kontra bensin/diesel?
Ahem, nå sporer det litt av her. Trådstarter er primært interessert i å sammenligne strømforbruk til lading vs. tilsvarende utgifter for drivstoff. Hva man kan spare av strøm hjemme vha. diverse enøk-installasjoner er ikke elbilrelatert og således off-topic her.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

HCO

Sitat fra: tomrh på torsdag 20. april 2017, klokken 14:15Trådstarter er primært interessert i å sammenligne strømforbruk til lading vs. tilsvarende utgifter for drivstoff.

Her er mitt regnestykke, litt "fort og gæli", basert på at jeg har en tørst Subaru Outback som jeg ville benyttet dersom jeg ikke hadde kjøpt Zoe:

Bensinutgifter:
2200 mil x 1,1 liter x 14 kr = 33880 kr

Strømutgifter:
2200 mil x 1,5 kWh x 1 kr = 3300 kr

Besparelse:
33880 - 3300 = 30580 kr

Det er selvsagt en del usikkerhet rundt flere av tallene (både pris på bensin og strøm og snittforbruk på hver av de to bilene), men det gir jo en grei pekepinn på hva det er mulig å spare for en som meg, som i sin tid valgte fossilbil basert på følelser og ikke fornuft.

I tillegg til dette kommer det man evnt. sparer i bom, parkering, årsavgift, service. Det kan bli mye penger over bilens levetid. Uten at jeg har finregnet på det, regner jeg med at hele anskaffelseskostnaden for vår Zoe er spart inn på 4-5 år, sammenlignet med å kjøre "versting-bensinbil". Eller sagt på en annen måte: Bilen er i praksis selvfinansierende, og restverdien etter 5 år er ren bonus.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Espen Hugaas Andersen

Bare for å vise en annen side - her er mitt regnestykke, når jeg bytter ut Hyundai i30 diesel med Tesla Model X:

Dieselutgifter:

2000 mil/år x 0,56 l/mil x 11,5 kr/l = 12880 kr/år

Strømutgifter:

2000 mil/år x 2,5 kWh/mil x 1 kr/kWh = 5000 kr/år

Besparelse:

12880 kr/år - 5000 kr/år = 7880 kr/år

Litt mindre enn HCO. (Men fortsatt ikke så galt.) ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HCO

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. april 2017, klokken 14:42(...)
Besparelse:

12880 kr/år - 5000 kr/år = 7880 kr/år

Litt mindre enn HCO

Og så koster X litt mer enn Zoe, så du må nok eie den noen år for å få balanse i regnskapet   :P

Våre regnestykker er jo egentlig totale motpoler, ved at du går fra fornuftig fossil til "ufornuftig" el, mens jeg har gått andre veien. Sånn sett kan man konkludere med at et mer ordinært bytte fra fossil til el burde gi drivstoffbesparelse et sted i mellom disse ytterpunktene, rundt kr. 20.000 kanskje?
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Espen Hugaas Andersen

#19
Sitat fra: HCO på torsdag 20. april 2017, klokken 14:46Og så koster X litt mer enn Zoe, så du må nok eie den noen år for å få balanse i regnskapet   :P
Ja. Jeg forventer på ingen måte å gå i pluss. Men bilen vil jo spare inn nesten 80.000 kroner på 10 år. Det er jo litt.

(Pluss årsavgift på 2365 kr, ~500 kr/år i bompenger og ~100 kr/år i parkering. Så lenge det varer.)

Sitat fra: HCO på torsdag 20. april 2017, klokken 14:46Våre regnestykker er jo egentlig totale motpoler, ved at du går fra fornuftig fossil til "ufornuftig" el, mens jeg har gått andre veien. Sånn sett kan man konkludere med at et mer ordinært bytte fra fossil til el burde gi drivstoffbesparelse et sted i mellom disse ytterpunktene, rundt kr. 20.000 kanskje?
Stort sett kan man regne med å redusere drivstoffutgiftene med 65-80% om man bytter mellom noenlunde tilsvarende biler. Altså om man bruker 2000 kr/mnd i dag, så kan man forvente å bruke 400-700 kr/mnd i strøm. Det er i så fall en besparelse på 15.600-19.200 kr/år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

rolandvg99

Så sant ingen bare "får" en ny el-bil, må en ikke glemme verditap og rentekostnader i regnestykket.

Har en nabo som solgte en klin strøken BMW X5 for kr 550 000 - kjøpt for kr 1 200 000 i 2011. Jeg betalte kr 179 000 for min Renault Grand Scenic 07 samme år og får kanskje rundt kr 35 000. I tillegg er forbruket på disse radikalt forskjellig.

Model X koster det dobbelte, og vel så det av i30. Du kan kjøre MYE i30 før du sparer penger på Tesla'n
"I like soul with a capital S"

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 20. april 2017, klokken 14:59Så sant ingen bare "får" en ny el-bil, må en ikke glemme verditap og rentekostnader i regnestykket.

Har en nabo som solgte en klin strøken BMW X5 for kr 550 000 - kjøpt for kr 1 200 000 i 2011. Jeg betalte kr 179 000 for min Renault Grand Scenic 07 samme år og får kanskje rundt kr 35 000. I tillegg er forbruket på disse radikalt forskjellig.

Model X koster det dobbelte, og vel så det av i30. Du kan kjøre MYE i30 før du sparer penger på Tesla'n
Jeg kjøpte i30en brukt, så Model Xen vil faktisk koste ca 8 ganger så mye. Eller ca 4 ganger så mye som alle andre biler jeg har eid lagt sammen.

Økonomisk sett gir kjøpet ingen som helst slags mening. Men det er jo en litt bedre bil enn en i30, og så er jeg en stor fan av Tesla - noe som også har betalt seg via aksjer. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

rolandvg99

Bilen er jo et heftig sprang opp fra i30 på alle mulige måter, men noen sparebøsse blir den ikke. :)
"I like soul with a capital S"

stefse

Har biltema strømmåler til 100kr på laderen i garasjen og den har summert seg til 1090kWh siden 1 April i fjor.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Arha

Da jeg monterte luft til luft varmepumpe gikk forbruket ned med ca 4000 kWh, som tilsvarer 20000 km med elbil.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Ingeniøren

Sitat fra: Arha på torsdag 20. april 2017, klokken 17:55
Da jeg monterte luft til luft varmepumpe gikk forbruket ned med ca 4000 kWh, som tilsvarer 20000 km med elbil.

Når jeg monterte varmepumpe sparte jeg ikke en dritt. Like greit at den konka etter 7 år. De som solgte den var det lokale elverket. Brukte for lite strøm til å spare noe sa de ......etterpå. Godt jeg fikk igjen halve investeringen hos arbeidsgiver.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vollis47

Ikke alltid en sparer penger, hverken på bilkjøp eller "varmepumper". Vi monterte varmepumpe på soverommet, men det var for å transportere varmen ut om sommeren, for å øke komforten. Sånn var det med skiftet av bil også. Penger tjener jeg på arbeid og bruker de igjen på biler, reiser, ferier etc, etc.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

nr1rayner

Kjører ganske nøyaktig 15'km i året.
Mitt snittforbruk gjennom året ifølge Nissan EV ligger på ca 1,6 kWh/mil.
Legg på ca 10% ladetap og bruk av forvarming som visstnok ikke regnes med så er man nok oppe på ca 2,0 kWh/mil.
Ifølge Nissan EV har jeg et månedlig forbruk på ca 200 kWh, som vel blir ca 250 kWh målt forbruk.
Endel av det lades borte, men sett at alt lades hjemme blir det da ca 250 kr/mnd for min del. De siste strømregningene har havnet på ca 1kr/kWh inkl nettleien.
Vel, hvis borettslaget mitt har tenkt å fortsette med det nåværende betalingssystem med 3 kr/kWh havner jeg da på ca 750 kr/mnd..

Et potensielt alternativ til Leafen hadde vært en Fiesta diesel eller noe i den duren.
Ca 0,5 l/mil og 12 kr/liter diesel etter rabatter ville den da havnet på ca:
1.500 mil x 0,5 l/mil x 12 kr= 9.000 kr/år eller 750 kr/mnd.

Annet alternativ er diesel-Mondeoen jeg har.
Den går så lite så vanskelig å si et godt snittforbruk på min kjøring, men 0,7 l/mil vil jeg tro er edruelig.
1.500 mil x 0,7 l/mil x 12 kr= 12.600 kr/år eller 1.050 kr/mnd.

Edit:
Etter innspill fra knut.aulie er dieselkostnad endret fra 11 kr/liter til 12.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 20. april 2017, klokken 23:27
Vel, hvis borettslaget mitt har tenkt å fortsette med det nåværende betalingssystem med 3 kr/kWh havner jeg da på ca 750 kr/mnd..
3 kr/kWh !! :o
Med 0,2 kWh/km i forbruk (inkl. div. strømtap) blir det 0,60 kr/km eller 6 kr mila. En gjerrig liten bensinbil som bruker ca 0,4 liter/mil vil være like billig i drivstoff.

Er ikke så mye som skiller dette fra vanlig hurtiglading. Anta en 30 kWh Leaf som lader med 36 kW i snitt. Ladehastighet pr min blir da 36 kW * 1/60 = 0,6 kWh/min. Med 2,50 kr/min blir det 4,20 kr/kWh. Med slike ordninger i borettslag blir økonomien i elbil svært marginal.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

@tomrh
Jepp, stemmer det, 3kr/kWh skal de ha. Da skjønner du vel hvorfor jeg har startet et par tråder med "hva mener du er fornuftig pris pr kWh"  ;)
www.ladeinorge.no som holder systemet, tror det var de som mente at dette var vanlig takst.
På offentlig ladepunkt, ok, det blir kanskje ikke mye brukt, men på hjemmelading funker det ikke.
De snakket om "et påslag" på strømmen da de startet prosjektet, så jeg så for meg 1,5 eller max 2kr. Har de den gang sagt 3 kr hadde jeg sagt "glem prosjektet, det vil ikke bli brukt".
Skilting er heller ikke på plass, enda systemet har vært planlagt i snart 1 år, og operativt i en drøy mnd, så jeg blir stadig vekk ICEd.
Så nå har jeg blitt lei og lader med skjøteledning fra verandaen igjen, til ca 1 kr/kWh  ;)  :+1:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA