Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samle topic erfaringer av feil og/eller mangler ved Ampera-E

Startet av umrath, onsdag 28. juni 2017, klokken 10:19

« forrige - neste »

Knut Røe

Sitat fra: moby666 på torsdag 20. april 2017, klokken 14:53
Hyundai har valgt å bruke litt mer menger på bil og litt mindre på bil i motsetning til AE.
Litt mer eller litt mindre? Begge deler går vel ikke an.

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

AppleKnocker

Sitat fra: eivhelle på torsdag 20. april 2017, klokken 15:32
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 20. april 2017, klokken 15:06

Jeg kjørte Tesla til fjells i Påsken. En Ioniq hadde klart turen med et par ladestopp og pausene hadde ikke vært noe problem for en familie på tur. Når jeg observerte enkelte av ladekøene på CCS/Chademo på utfartsdagene, var det så ille at det ville utelukket eventuell bruk av Ioniq o.l for vår del.

Jeg kjørte også over fjellet i påsken, men opplevde omtrent null ladekø. Så lenge man unngår de verste tidspunktene for utreise og hjemreise, er det ikke noe stort problem selv med den infrastrukturen vi har i dag.

Når bilene nå etter hvert får lenger rekkevidde blir det enklere å hoppe over ladesteder hvor det er mye kø.

Burde vel være vel så mye bekymring for Tesla eiere, når model3 kommer og det blir mer konkurranse på superchargerne.

Poenget var forskjellen på 20-30kwh biler og +60kwh biler. Hvis man kan kjøre opp mot 40 mil blir det færre turer hvor man er avhengig av lading. Det er gull. Utfordringen blir større for alle elbileiere. Jeg ser ikke for meg at man overhodet kan dimensjonere ladenettverk for toppene i Påskeutfarten.

Ellers helt enig i at AE med levering i Q4 2018 er ganske uinteressant. De som var tidlig ute kan imidlertid glede seg :-)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

NAO

Hei.

Ny artikkel på side3.no: http://www.side3.no/motor/prvekjrt-opel-ampera-e-%282017%29/3423333420.html

Her oppgis det at AE 17 kWh/100 km i snitt for blandet kjøring i 70-110 km/h. På selve motorvegen med 110 km/h-120 km/h oppgis det 25 kWh/100 km. Det er jo en enorm forskjell.

Til sammenligning har Ioniq 13 kWh/100 km for blandet kjøring, og 18 kWh/100 km i 120 km/h.

Lengde på motorveg:
AE (60 kWh netto) = 240 km
Ioniq (25 kWh netto) = 138 km
Ioniq(ny batteripakke, 45 kWh netto) = 250 km

Kommer man faktisk lengre med Ioniq med vesentlig mindre batteripakke.


geear

Finnes det bekreftelser noe sted på at Ioniq kommer med 45kWh batteripakke, eller er det bare gjetning og spekulasjoner?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

moby666

IONIQ 2018 kommer med 45 kwh og 28 kwh. Spørsmålet er om den kommer mot slutten av 2017 eller slutten av 2018.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Dnn .

Kan umulig komme slutten av 2017. Bilen har såvidt vært ute.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


geear

Sitat fra: moby666 på fredag 21. april 2017, klokken 10:15
IONIQ 2018 kommer med 45 kwh og 28 kwh. Spørsmålet er om den kommer mot slutten av 2017 eller slutten av 2018.
Kilde?

Modellår 18 kommer vel i slutten av '17. Kommer det først i slutten av '18 så snakker vi vel modellår '19...

Vi kan vel anta at en eventuell 45kWh-variant vil komme på nærmere 350k bare basert på cellepris?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Gordon Retriever



SitatAhn Byung-ki, director of Hyundai's eco-vehicle performance group, says...

Sitat...124 [miles] is not enough, and we have a plan to extend that to more than 200 [miles] by 2018.

Sitert fra Insideevs, november 2016:  200-Mile Hyundai IONIQ Electric Coming In 2018

Gordon Retriever


28 kWh / 124 miles * 200 miles = ca 45 kWh

Men hvis både GM og Nissan kommer med 60kWh batteri, og siden Ahn har sagt "mer enn 200 miles innen 2018", utelukker ikke dette et større batteri enn 45kWh.

60kWh tilsier et estimat rundt 266 miles.

geear

Virker litt urealistisk å få plass til 60kWh i Ioniq uten store endringer, men helt sikkert mulig. Ampera-e har vel egentlig 67kWh, men tilgjengeliggjør kun 60-61kWh.

Er 28kWh faktisk batterikapasitet (alle celler) i Ioniq, eller er det tilgjengelig kapasitet?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Amoss

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 21. april 2017, klokken 14:18


SitatAhn Byung-ki, director of Hyundai's eco-vehicle performance group, says...

Sitat...124 [miles] is not enough, and we have a plan to extend that to more than 200 [miles] by 2018.

Sitert fra Insideevs, november 2016:  200-Mile Hyundai IONIQ Electric Coming In 2018

Dette er en litt gammel artikkel. Jeg har etter denne artikkelen lest flere artikler som at Hyundai vil komme med lengre rekkevidde, men da først og fremst i den opp-kommende EV-SUV'en de skal komme med. Om og når også Ioniq vil bli oppgradert har hengt mer sånn i løse luften, med hint om at tidligere rapporter om dette ikke nødvendigvis var helt korrekt (rett nok ikke i denne artikkelen der denne oppgraderingen av Ioniq overhode ikke har vært nevnt).

Men med det sagt så håper jeg virkelig den kommer - aller helst i år. Men velger å ikke holde pusten mens jeg venter :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: NAO på fredag 21. april 2017, klokken 09:36
Hei.

Ny artikkel på side3.no: http://www.side3.no/motor/prvekjrt-opel-ampera-e-%282017%29/3423333420.html

Her oppgis det at AE 17 kWh/100 km i snitt for blandet kjøring i 70-110 km/h. På selve motorvegen med 110 km/h-120 km/h oppgis det 25 kWh/100 km. Det er jo en enorm forskjell.

Til sammenligning har Ioniq 13 kWh/100 km for blandet kjøring, og 18 kWh/100 km i 120 km/h.

Lengde på motorveg:
AE (60 kWh netto) = 240 km
Ioniq (25 kWh netto) = 138 km
Ioniq(ny batteripakke, 45 kWh netto) = 250 km

Kommer man faktisk lengre med Ioniq med vesentlig mindre batteripakke.
Høres ut som worst case tall for Ae og best case tall for Ioniq.

Det er godt kjent at Ioniq er den mest effektive elbilen akkurat nå, og det blir først modell 3 som blir utfordrer tror jeg.

En ny Ioniq med større (og tyngre) batteri vil bli litt mindre effektiv. En av grunnene til Ioniq sine gode tall er lav batterivekt i tillegg til aerodynamikk, vp mm.

Crown

#58
Sitat


Her oppgis det at AE 17 kWh/100 km i snitt for blandet kjøring i 70-110 km/h. På selve motorvegen med 110 km/h-120 km/h oppgis det 25 kWh/100 km. Det er jo en enorm forskjell.

Til sammenligning har Ioniq 13 kWh/100 km for blandet kjøring, og 18 kWh/100 km i 120 km/h.

Lengde på motorveg:
AE (60 kWh netto) = 240 km
Ioniq (25 kWh netto) = 138 km
Ioniq(ny batteripakke, 45 kWh netto) = 250 km

Kommer man faktisk lengre med Ioniq med vesentlig mindre batteripakke.
Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. april 2017, klokken 17:04
Høres ut som worst case tall for Ae og best case tall for Ioniq.

Det er godt kjent at Ioniq er den mest effektive elbilen akkurat nå, og det blir først modell 3 som blir utfordrer tror jeg.

En ny Ioniq med større (og tyngre) batteri vil bli litt mindre effektiv. En av grunnene til Ioniq sine gode tall er lav batterivekt i tillegg til aerodynamikk, vp mm.

13 på normalkjøring på Ioniq er ikke best case ved sommertemperatur, snarere tvert i mot. De dagene her med over 10 grader før været slo seg vrangt igjen var jeg godt under 12 på min til/fra jobb-kjøring, uten å tenke over kjørestil i det hele tatt. Med C-merkete vinterdekk. Gleder meg til sommeren :)

Vekt har ikke så mye å si ved konstant hastighet, det er ved mye stopp/start den gjør seg gjeldende. Det er nok luftmotstanden som betyr mest, i tillegg er sikkert motor og batteriteknologi optimalisert for økonomi snarere enn raskt effektuttak på Ioniq. En artig detalj er at Ioniq har toppfart på 165km/t, en del mer enn AE på tross av 80? mindre hk.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

knut.aulie

Den elektroniske begrensningen på toppfart, er det vel snart noen som må hacke ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA