Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: + og - ved Ampera-e

Startet av Ipadjove, tirsdag 27. juni 2017, klokken 22:07

« forrige - neste »

Ipadjove

Ja det er mange som har fått med seg og tror at rekkevidden på Ampera-e er over 50 mil. De kunne gjerne ha fått det litt tydligere frem at realistisk rekkevidde er nærmere 38 mil.
Slik er det vel dessverre med flere/alle(?) elbilene.

AmocoCadiz

Sitat fra: Ipadjove på søndag 23. april 2017, klokken 23:16
http://bilogmotorbloggen.blogspot.no/2017/04/prvekjring-opel-ampera-e.html?m=1
Konklusjonen fra BilogMotorbloggen;
"Med tanke på de vanvittige forventningene som hviler på denne bilen, er vår første konklusjon at den leverer som ønsket på de fleste områder. Vi tror ingen av alle de som venter på sin nye elbil, annet enn en og annen kranglefant med evner til å henge seg opp i små detaljer, kan komme til å bli skuffet. Istedet kan man glede seg over en bil med utrolig rekkevidde med tilhørende tilførsel av frihet i hverdagen og bredere bruksområder. At den er romslig og smart i innvendig, lettkjørt, velutstyrt, kjapp og med spennende informasjonsflyt for føreren, er alle gode egenskaper som passer bilen godt. Det eneste virkelige minuset er vel leveringstiden, som for øyeblikket er på ca 18 måneder. "

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt


zbk

Her er i alle fall teksten:

4000 nordmenn har bestilt bilen. 400 av dem som venter på Opel Ampera E er i Stavangerdistriktet. De kan glede seg.
Oppdatert: 24.apr.2017 12:43
Publisert: 24.apr.2017 10:21
Øyvind Ellingsen

Opel har i to tiår slitt med bilsalget. Nå tar de igjen så det monner. Hele produksjonen av den nye Opel Ampera E er solgt i Norge. 4000 biler er på vei fra USA. Går alt etter planen får de første kundene bilen de bestilte usett i fjor, den i løpet av sommeren. Men bestiller du i dag er du heldig om du får den høsten 2018. Bilen er den første bilmodellen som fikk sin Europa-lansering i Norge. Ikke så rart så lenge vi er annerledeslandet når det gjelder elbil.
Best i klassen

De aller fleste som bestilte bilen usett gjorde det av en grunn – rekkevidden. Opel Ampera E skal kunne kjøre 520 kilometer før den trenger lading, men Opel har vært så fremsynt at de oppgir 380 km i den fremtidige nye Europeiske måleenheten WLTP. Det er den realistiske kjørelengden med vårt klima, bakker og infrastruktur. Men også den kilometerlengden er best i klassen, om vi ser bort i fra Tesla.
Opels nye bestselger har det meste av ny teknologi, men det er ikke alltid like enkelt å orientere seg rundt på skjermen på 10,2 tommer.
Øyvind Ellingsen
Fakta: Opel Ampera E
Rattet er godt å holde i, men det har mange funksjoner. Kanskje for mange?
Øyvind Ellingsen

Forskjellen er at du kan kjøpe to eller tre Ampera E for en Tesla.

Vi prøvekjørte bilen i området rundt Gardermoen, og den innfridde. Det er lett å trives bak rattet i en elektrisk Opel. 430 kilo batteri under setene gjør at balansen i bilen er god. Batteriene er litium-ion batteri med ti moduler som huser 288 celler. Elmotoren produserer 204 hk, og et dreiemoment på imponerende 360 Nm.
Med nedslått baksete er det 1274 liter til disposisjon.
Øyvind Ellingsen
Liten, men stor bil

Med en lengde på 417 centimeter er det likevel god plass i kupeen. En voksen har ingen problemer i baksetet, og trenger du mye bagasjeplass kan du legge ned baksetene og du har 1275 liter til disposisjon. Støyen er nesten fraværende, med unntak av de valgte dekkene på testbilen.

Trivselsfaktoren skyldes også at ergonomien er god og det meste er lett å forstå. Unntaket var å orientere seg rundt på de mange mulighetene som den 10,2 toms store skjermen tilbyr. Listen på elektroniske hjelpemidler er så lang at den ikke kan gjengis – her får du varsel fra 0 til 80 km/t om en fotgjenger er foran bilen, bilen lager lyd for at fotgjengerne skal høre bilen når den kjører under 30 km/t. Bilen har det meste av ny teknologi. Et annet eksempel er at en kan koble på både Apple CarPlay og Android Auto. Eneste minus i kupeen er at de har valgt å bruke deler av hvitt plast sammen med det grå. Men smaken er som baken...
En voksen har god benplass i baksetet – det samme er plassen over hodet.
Øyvind Ellingsen
Nytt regenereringssystem

204 hestekrefter er mye i en så liten bil, og på landeveien er det lett å kjøre over lovlig hastighet. Forbikjøring er fort gjort.

En kan velge å kjøre i vanlig Drive (D), eller bruke Opels oppfinnelse L. Med å bruke den funksjonen er det nesten mulig å kjøre med kun en fot. Man bruker gasspedalen som i andre biler, men når man tar foten bort fra gasspedalen overtar motorbremsen, som stopper bilen helt opp på en behagelig måte.

Kjører man i D er det likevel mulig å bruke motorbremsen med en liten hendel bak rattet. Litt uvant til å begynne med, men lærekurven er bratt. For å spare strøm er bremsepedalen den minst effektive måten å redusere hastigheten på, med tanke på forbruk og regenerering.

Så til alle dere 400 som venter på bilen i vårt distrikt – gled dere. Dere har kjøpt noe av det beste i elbilsegmentet. Men bilen får snart sterk konkurranse – i løpet av de neste to årene kommer Skoda, Audi, VW, Mercedes og de andre etter. Tesla kommer også med sin billigere Model 3, som det er 400.000 forhåndsbestillinger på på verdensbasis.

Spørsmålet er når de kan selge sine biler for under 300.000 kroner.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Ipadjove


...


kammiz

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

knut.aulie

Blir litt skeptisk til mine egne forventninger når det er unisont gode tester .
Så skeptisk på en positiv måte [emoji12]

Zuexi

Skjønner ikke hvorfor enkelte fortsatt oppgir pris fra 289.900,- - er jo ikke mulig å bestille bilen til den prisen uansett.

S4e

Sitat fra: Zuexi på tirsdag 25. april 2017, klokken 10:01
Skjønner ikke hvorfor enkelte fortsatt oppgir pris fra 289.900,- - er jo ikke mulig å bestille bilen til den prisen uansett.

Er det ikke slik på de fleste bilmerker at listepris ikke inkluderer leveringskostnader som kan variere i forhold til hvor du bor?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

knut.aulie

Sitat fra: S4e på tirsdag 25. april 2017, klokken 11:10
Sitat fra: Zuexi på tirsdag 25. april 2017, klokken 10:01
Skjønner ikke hvorfor enkelte fortsatt oppgir pris fra 289.900,- - er jo ikke mulig å bestille bilen til den prisen uansett.

Er det ikke slik på de fleste bilmerker at listepris ikke inkluderer leveringskostnader som kan variere i forhold til hvor du bor?
Det skal vel da være mulig å få bilen til denne prisen. Typisk levert havna i Drammen.
Dette er ikke mulig med Ae (eller noen andre jeg vet om for den saks skyld)

S4e

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. april 2017, klokken 09:19
Blir litt skeptisk til mine egne forventninger når det er unisont gode tester .
Så skeptisk på en positiv måte [emoji12]

Kan berolige deg med at flere her vil komme til å klage høylydt ;-)
(Plastfølelse i forhold til "premium", setene, manglende ACC og kanskje også at en ikke liker avhengighet eller funksjonalitet til Android/iPhone?)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

knut.aulie

Sitat fra: S4e på tirsdag 25. april 2017, klokken 11:14
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. april 2017, klokken 09:19
Blir litt skeptisk til mine egne forventninger når det er unisont gode tester .
Så skeptisk på en positiv måte [emoji12]

Kan berolige deg med at flere her vil komme til å klage høylydt ;-)
(Plastfølelse i forhold til "premium", setene, manglende ACC og kanskje også at en ikke liker avhengighet eller funksjonalitet til Android/iPhone?)
He He

Det har de gjort lenge.

AmocoCadiz

Sitat fra: S4e på tirsdag 25. april 2017, klokken 11:14
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. april 2017, klokken 09:19
Blir litt skeptisk til mine egne forventninger når det er unisont gode tester .
Så skeptisk på en positiv måte [emoji12]

Kan berolige deg med at flere her vil komme til å klage høylydt ;-)
(Plastfølelse i forhold til "premium", setene, manglende ACC og kanskje også at en ikke liker avhengighet eller funksjonalitet til Android/iPhone?)
Felles for de fleste som drar opp ovennevnte argumenter som bommer på skiva, er ofte pga egen skuffelse ( og missunnelse) over å allerede satset/valgt en annen elbil som nå blir helt utklasset av AmperaE.

Det kommer nå overveldende mye positive omtaler av AE i media,
og folk flest vil bli klar over fossilkilleren AE.
Hva skjer med salg og bestillinger nå,
blir gode dager hos Opel antar jeg!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA