Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Wall Connector eller rød industrikontakt

Startet av kWh2017, tirsdag 27. juni 2017, klokken 09:41

« forrige - neste »

kWh2017

Den danske regjeringen er enig med sosialdemokratene og Radikale Venstre om å styrke elbilsalget, ifølge en fersk avtale.

Det gjør de ved å utsette innfasingen av høyere registreringsavgift på elbiler og brenselcellebiler til slutten av 2018 eller inntil det er registrert 5.000 elbiler i Danmark.

Elbilsalget i Danmark har falt som en sten etter fritaket for registreringsavgiften forsvant 1. januar i fjor, som følge av en avtale inngått i 2015. Blant annet har salget av Teslaer gått heller dårlig i år.


Hva er det danskene driver med? 5000 biler er absolutt ingenting å skrive hjem om og det er i alle fall ikke noe som kan karakteriseres som gjenoppliving av elbilsalget.  :o

https://aksjelive.e24.no/avtale-skal-gjenopplive-elbilsalget-i-danmark/1492523217906

Ingeniøren

Tja, det går vel denne veien her og. Penger i kassa først og så kan vi vurdere å redde verden om det blir noe til overs, synes å være det som gjelder for en del:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/sjefoekonom-derfor-ryker-elbil-fordelene/a/23974640/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

#2
VG-artikkelen der er jo typisk tabloid sensasjonalisme. Det er jo fremhevet at han er SJEFSØKONOM og da blir det jo maksimalt troverdig det han sier. Han sier jo også at penger forsvinner, men penger (avgifter) som aldri har vært der kan ikke forsvinne. I tillegg kaller han incentivene for subsidier. Alt annet som nevnes er synsing og spådommer og intet annet enn hersketeknikk og skremselspropaganda.

Uansett, man trenger jo ikke være sjefsøkonom for å vite at elbilfordelene forsvinner før eller siden, men etter alt å dømme skal det jo fortsatt være fordelsaktig å kjøpe elbil fremfor fossil etter at fordelene har blitt mindre fordelaktig. Skal man tro det som blir sagt av våre folkevalgte, i alle fall. Men det er jo synsing det også, fra min side.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Beckern

For meg er den største fordelen de løpende utgifter. Service og drivstoff er det ikke så lett for staten å gjøre noe med.
Service fordi de ikke har noe med det.
Strøm fordi størsteparten av strømmen fortsatt går til industri og bolig.

Selv om strømprisen dobles vil det lønne seg stort.

Ferry

Sitat fra: Beckern på onsdag 19. april 2017, klokken 10:21
Selv om strømprisen dobles vil det lønne seg stort.

...med solceller på taket! Strøm er enkelt å lage, og tilsvarende vanskelig å kontrollere. Med bensin og hydrogen blir man bundet til systemet. Minner litt om kaffekapsler kontra løsvekt. Service kan man velge å bare hoppe bukk over. Med fossilbil er det en viss frykt for motorhavari pga. manglende oljeskift, filterbytte, regreim etc. Med elbil er det ingen slike problemstillinger.

elektrolux

– Den innfasingen som vi avtalte har vist seg å være for hard, og det har nok vært med på å bremse salget. Derfor er det gledelig at vi nå er enige om en mer passende innfasing, som forhåpentligvis kan få sparket i gang elbilsalget, sier Lauritzen.
Fra 2019 skal innfasingen innføres, og da vil den utgjøre 40 prosent av den fulle registreringsavgiften minus et bunnfradrag på 10.000 kroner. Avgiften vil deretter stige til 65 prosent i 2021 og 90 prosent i 2021, før elbilene får full registreringsavgift fra 2022.


Og dette skal liksom redde salget? Virker som fossillobbyen er sterk i Danmark.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stefse

De har sniffet for mye dieseleksos og synes vel ikke sykkelturen til jobb blir helt den samme uten. ;D

Inkonsekvent i grunn, når de samtidig satser enormt på vindkraft.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: Klykken på onsdag 19. april 2017, klokken 09:54
Det er jo fremhevet at han er SJEFSØKONOM og da blir det jo maksimalt troverdig det han sier. Han sier jo også at penger forsvinner, men penger (avgifter) som aldri har vært der kan ikke forsvinne.

Men artig å se at selv en SJEFSØKONOM "glemmer" å regne med økte statlige inntekter fra elavgiftene ;)  Eller har han forutsatt at det vil bli utlignet av mer bruk av egne solceller?

... utover det har han også tilsynelatende "glemt" at det hele tiden har vært forutsatt at incentivene skal være midlertidige, og fremstiller det som om staten tvinges til å *innføre* avgifter, istedet for å avvikle de midlertidige incentivene når formålet med dem er oppnådd. Debatten har vel så vidt jeg vet aldri vært på *om* de skal avvikles eller ei, men *når*. Ut over det er det gode grunner som taler for at de aldri behøver å innbringe like mye avgifter som fossilutgavene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA