Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

26 Vindturbiner på vei til Jæren

Startet av Ketil Vestby, fredag 25. februar 2011, klokken 18:09

« forrige - neste »

Ketil Vestby

Vurderer å kjøpe en Buddy (2007-modell med nye batterier), og plassere en bensindrevet generator i "bagasjerommet" framme slik at den kan lade batteriene litt når jeg parkerer på steder uten strømtilgang.

Hvor mye tyngde er det fremre bagagerommet godkjent for?

elektrolux

Husk returrett på generatoren, da de fleste ikke klarer startstrømmen laderen i bilen trekker, og dermed aldri kommer i gang.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ketil Vestby

Jeg tenkte en generator som SPG4700, den har en startstrøm på litt over 18A (220V) og kan levere 16A kontinuerlig. Håper den holder.

Det vil kanskje ikke bli den aller lengste holdbarheten på generatoren, men jeg er usikker på hvor mye den blir brukt. Jeg vil bare ha generatoren som ladereserve i tilfelle det blir kaldt en vinterdag.

Ser for meg at det kan være greit å ha muligheten til å sette bilen i en stikkveg, starte generatoren, ta buss siste stykket til jobb og hente Buddyen til lunsj - de to/tre dagene i året som det er kaldt. Arbeidsgiveren har ladestasjon rett utenfor kontoret mitt, så Buddyen kan lade ferdig der.

Har 31 km til jobben, trafikken går i 40-60 km/t uansett (bortsett fra etpar km i 70), så med litt flaks så skal batteriene rekke.

Lanber

Hvorfor gjøre noe så tungvint som å styre med en generator når de fleste EL biler har rekkevidde som fint greier dine 31km i rolig tempo.

Det blir selvplaging for deg å bruke den mopeden

elektrolux

Hvorfor ikke bruke en range extender i form av en liten litium backup pakke?

På Kewet'en kan du sikkert dobble rekkevidden for 25KNOK
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Spenningskurven på mange generatorer er så frynsete at overspenningsbeskyttelsen vil koble ut.  I verste fall vil den stå og slå ut og inn slik at laderen blir ødelagt.

Skal en lade med generator vil jeg anbefale en generator med tilpasset spenning som lader direkte mot batteriet. Da slipper en å gå veien gjennom laderen, og kan også lade under kjøring.
Men for all del, dette må sikres både mekanisk og elektrisk, det er et farlig område å begi seg ut på.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ketil Vestby

Sitat fra: hens på lørdag 05. februar 2011, klokken 17:47
Spenningskurven på mange generatorer er så frynsete at overspenningsbeskyttelsen vil koble ut.  I verste fall vil den stå og slå ut og inn slik at laderen blir ødelagt.
Takk for tipset, skal sjekke hvor mye en sinusutgjevner koster - kontra prisen på en batterilader som takler skitten strøm.
Laderen trekker ikke mer enn 2200W, dermed vil et masseprodusert spenningsvern til PC korrigere sinuskurvene.
Sitat fra: hens på lørdag 05. februar 2011, klokken 17:47Skal en lade med generator vil jeg anbefale en generator med tilpasset spenning som lader direkte mot batteriet. Da slipper en å gå veien gjennom laderen, og kan også lade under kjøring.
Jeg vil ikke ha noe som har preg av å være beregnet for å være i gang under kjøring. Vil ikke gi biltilsynet noen grunn til å si at bilen har blitt hybridbil.

Ketil Vestby

Sitat fra: elektrolux på lørdag 05. februar 2011, klokken 13:22
Hvorfor ikke bruke en range extender i form av en liten litium backup pakke?

På Kewet'en kan du sikkert dobble rekkevidden for 25KNOK
Ekstra batteripakke: Så for meg at jeg måtte sette inn en ekstra batterilader for å få ladet litium-pakken på en god måte, og at det dermed ville bli uforholdsmessig dyrt. Det er jo bare snakk om reserve/nødstrøm.

hens

Så lenge aggregatet ikke er fastmontert, bare festet med remmer for at "bagasjen" ikke skal forskyve seg, og det sitter en ladehanske på kabelen er det ikke en hybrid, bare et aggregat som ble startet opp i et nødstilfelle for å få bilen vekk fra en trafikkfarlig situasjon....   Hva er forresten hkavgiften for 2,2kw?

Hvis bagasjerommet er tomt foran, hva slags batterier har du da?  lithium?
Rommet er egentlig ment for minst 2 batteriet a 60 kilo, eller på senere biler,-6 batterier a 30 kilo
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ketil Vestby

Sitat fra: hens på lørdag 05. februar 2011, klokken 21:59
Så lenge aggregatet ikke er fastmontert, bare festet med remmer for at "bagasjen" ikke skal forskyve seg, og det sitter en ladehanske på kabelen er det ikke en hybrid, bare et aggregat som ble startet opp i et nødstilfelle for å få bilen vekk fra en trafikkfarlig situasjon....   Hva er forresten hkavgiften for 2,2kw?
Godt argument, skal spørre "tilsynet" om jeg fortsatt kan kjøre på elbilskilter om jeg setter agreggatet slik du sier.

Jeg tenkte el-MC istedenfor hybrid-bil, når Buddyen er såpass tung som den er så er jeg ikke sikker på at den vil gå som hybrid-MC etter dagens regler. Blir den hybrid-bil så blir prosjektet for dyrt.

elektrolux

#10
Sitat fra: vesket på lørdag 05. februar 2011, klokken 21:54
Sitat fra: elektrolux på lørdag 05. februar 2011, klokken 13:22
Hvorfor ikke bruke en range extender i form av en liten litium backup pakke?

På Kewet'en kan du sikkert dobble rekkevidden for 25KNOK
Ekstra batteripakke: Så for meg at jeg måtte sette inn en ekstra batterilader for å få ladet litium-pakken på en god måte, og at det dermed ville bli uforholdsmessig dyrt. Det er jo bare snakk om reserve/nødstrøm.

I utgangspunktet lades en slik pakke av bilens egen lader, men det kan bli et tilpassningsproblem med Bly og litium. Derfor vil en boks med egen lader til litium batteriene muligens være det beste. En slik lader vil ikke fordyre boksen vesentlig. Kanskje til og med redusere prisen, da pakken da får et enklere styresystem.

Og til ditt bruk, blir dette enklere enn å måtte ta en ladepause.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Er det så øde langs veien du ferdes på at det ikke finnes en eneste stikkontakt i nødsfall?

Når du kan lade hjemme og på jobben og har 31 kilometer tror jeg at du ikke kommer til å trenge generatoren noen gang - hvis ikke et av stedene er i bunnen av Stalheimskleiva, Europas bratteste vei.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

commiesoft

Må si jeg har tenkt denne tanken selv...

Til våren er det marked på Ekeberg igjen, og om jeg kunne lade bilen fra et agregat mens jeg selger ting på fredag og lørdag,så kunne jeg tatt Thinken inn til Oslo istedet for pickupen.

De fleste agregatene er vel utstyrt med invertere, og om jeg setter ladingen på 10A noen timer, så burde vel dette virke?

ravn

Jeg hadde noen forsøk med Thinken min for en del år tilbake, da jeg gikk nesten tom ved hytta , hvor vi ikke hadde innlagt strøm.
Honda aggregat som skulle kunne levere 3600w kontinuerlig, ment for finelektronikk.
Satte thinken på 10A, men det hjalp ikke.

Som andre her har sagt så startet aggregatet ett voldtsomt turtall når bilen startet lading, thinken koblet ut grunnet overspenning tipper jeg. Aggregatet roet seg, for så å gir på. Amperemeteret viste ett sekunds trekk, så dødt. Etter å ha forsøkt i 3-4 minutter turte jeg ikke mer, i frykt for å knekke laderen i bilen.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

El rayo

Sitat fra: commiesoft på lørdag 12. februar 2011, klokken 19:16
Til våren er det marked på Ekeberg igjen, og om jeg kunne lade bilen fra et agregat
Hør heller med NVK på forhånd om de kan ordne strøm til deg. De har jo både pølse- og is-kiosk, så det er strøm på området.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA