Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte Leaf med TMS - D eller ikke D (4x4)

Startet av Rico, mandag 26. juni 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

Robert Sund

Sitat fra: Homecast på torsdag 20. april 2017, klokken 18:06
Bakgrunnen er vel ikke feil på likeretter bsre, men isolasjonsbrudd på ledningsnettet i bilen for eksempel.

Det er jo ikke akkurat uvanlig at dette skjer etterhvert med salt/olje/kjemikalie utsatte kabler over tid. Salt og fukt leder da også strøm svært godt!
For at sikringer på 230V siden skal ha noen effekt må feilen involvere feil på 230V siden. Eventuelle feil på batterisiden er det bilen som har ansvar for å håndtere.

En vanlig jordfeilbryter (RCD) beskytter mot isolasjonsbrudd på ledningsnettet like godt som type A og type B.
Type A gir i tillegg beskyttelse for pulserende DC (og kombinasjon av pulserende DC og glatt DC inntil 6mA uten å gå i metning)
Type B gir i tillegg til A ytterligere DC beskyttelse, inklusiv feil som involverer likerettere. (Den gir også beskyttelse mot 1kHz AC, og endel annet).

For en lader som har galvanisk skille mellom batterisiden og 230V siden må strømmen gå forbi dette skillet, gjennom likeretteren på batterisiden av laderen, og videre til jord, for at DC beskyttelsen til type B vernet skal ha nytte. (Likerettere i elektronikken som lager oppstykket (switch) strøm vil ikke kunne gi relevante strømstyrker, og elektronikken vil være innkapslet).
Lekkasje av den oppstykkede (switch) strømmen til jord vil måtte gå fra fra inni den innkapslede laderen til jord for at det skal være synlig for jordfeilvernet. Dette bør laderen oppdage selv og med adekvat innkapsling skal den være godt beskyttet mot dette.

Mao:
Isolasjonsbrudd på ledninger på 230V siden = type B er ikke nødvendig.
Isolasjonsbrudd på ledninger på batteri siden = type B er ikke nødvendig.

I gitte situasjoner kan type B gi en forskjell, men det er ikke spesielt sannsynlig.

Homecast

A type beskytter ikke mot dc inntil 6mA. Derimot skal den ikke gå i metning før 6 mA DC
En A type klarer ikke bryte DC feilstrøm som ikke går i 0. (Men kan ta pulserende DC som du også nevner) derav symbolene på jordfeilbryteren ogdå

Det finnes egne F type vern (kalles masse rart avhengig av merke, feks U hos eaton) som beskytter bedre enn A type men ikke er fullgode

Men det er kun B type som motstår DC feilstrømmer.

Mener du at feilen ikke kan gå til jord i kjøretøyet og derav gå via jordleder (siden bakken åpenbart er isolert) i ladeutstyret og skape potensialforskjell på jord? 6mA er jo ikke akkurat voldsomt i betraktning at dette er utstyr som kan levert opp mott 22kW ved enkelte modeller

hvordan er for eksempel zoe bygget opp med tanke på dine prinsipper?

2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Robert Sund

Jeg har lurt på hvordan Zoe er bygget opp da den ikke bruker en separat lader, men istedet bruker kraftelektronikken/motoren både til fremdrift/regenerering og som lader; i motsetning til andre elbiler som har en separat lader. Hvis noen kjenner til hvordan det er gjort på Zoe setter setter jeg pris på det. Jeg mener forøvrig det er for lav oppfinnerhøyde til at Renault skulle fått innvilget patent på metoden men patentsystemet er blitt stadig mer dysfunktionelt.


Jeg beskrev at for å få DC (likestrøm) feil, må feilstrømmen gå gjennom en likeretter. (En transistor kan også fungere som en likeretter i denne sammenhengen. Dog ikke en felt effekt transistor (FET)). Det gjør at isolasjons feil fra og med ladepluggen på bilen til og med (og litt inni) selve laderen vil man kun få AC feil. Ved feil inni laderen kan man få DC feil, men det skal ganske mye til (med mindre den er konstruert ganske feil). Og ved feil på (kun) batterisiden vil jordfeilvern på 230V siden ikke ha noen betydning i det hele tatt uansett type.

Derved vil ikke isolasjonsfeil (kun) på ledningsnettet lage DC jordings feil som er synlig for en jordfeilbryter.
Isolasjonsfeil på ledningsnettet på 230V siden vil kunne lage AC jordings feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA