Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte Leaf med TMS - D eller ikke D (4x4)

Startet av Rico, mandag 26. juni 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

Rico

Fikk eltilsyn på hytta, og han var litt usikker på om det faktisk er jordfeil type B som er satt opp her. Elektriker sier det er korrekt. Hva mener ekspertisen her inne?


Christopher Neumann Ruud

#1
Det er vel en automatsikring (elementautomat) på 32A du har der på kurs 15.
https://www.ahlsell.no/33/elektro/gr.-11---25-installasjonsmateriell/16-sikringsmateriell/eaton/automatsikring/1609116/

Jordfeilbryteren på 14 ser ut til å ha A-karakteristikk...
http://www.moeller.no/cgi-bin/ME_WebApp.exe/DirekteKatalog?KAP=1603 (Jordfeilbrytere PFIM ..... -A)

Rico

Ja så det er type B i selve jordfeilautomaten da med andre ord (?). Hjemme har nemlig elektrikeren satt opp "vanlig" jordfeilautomat og et ekstra type B vern. Egentlig helt motsatt av det på hytta. Men da er det også en løsning altså?

mvh
Rico

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: Rico på tirsdag 18. april 2017, klokken 13:05
Ja så det er type B i selve jordfeilautomaten da med andre ord (?). Hjemme har nemlig elektrikeren satt opp "vanlig" jordfeilautomat og et ekstra type B vern. Egentlig helt motsatt av det på hytta. Men da er det også en løsning altså?

mvh
Rico

Nei, B-karakteristikk på sikringa er ikke det samme som jordfeilbryter type B. Ser ut til at du har fått feil type jordfeilautomat (#14).
Normalt er B-type jordfeilbrytere massive og tror det skal stå "type B" på de.

Ville tatt kontakt med elektrikeren din og fått utredet dette i forhold til godkjent installasjon etter NEK.

eksempel;
http://www.ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell
https://www.elbilgrossisten.no/collections/jordfeilbryter

Rico

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 18. april 2017, klokken 13:11

Nei, B-karakteristikk på sikringa er ikke det samme som jordfeilbryter type B. Ser ut til at du har fått feil type jordfeilautomat (#14).

Ja egentlig det jeg har mistenkt. Skal ta kontakt med elektriker. Takk.

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: Rico på tirsdag 18. april 2017, klokken 13:14
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 18. april 2017, klokken 13:11

Nei, B-karakteristikk på sikringa er ikke det samme som jordfeilbryter type B. Ser ut til at du har fått feil type jordfeilautomat (#14).

Ja egentlig det jeg har mistenkt. Skal ta kontakt med elektriker. Takk.

Ja, dobbeltsjekk. Ser ut til at det du har montert har 30mA utløserstrøm, så det er mulig den er innenfor kravene i NEK, har den ikke tilgjengelig her så kan ikke sitere definisjonene på type B etter minnet alene.

Homecast

Dette er en a type JFB med en b karakteristikk sikring.

Lovligheten kommer Ann på når dette ble montert
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Robert Sund

#7
En jordfeilbryter type B beskytter flerfasesystemer mot eventuelle feil som gir likestrøm gjennom jordfeilbryteren.

En sikring med B karakteristikk (uavhengig om den er kombinert med en jordfeilbryter) sier noe om hvor lenge sikringen aksepterer høyere strømtrekk før den bryter strømmen. B karakteristikk har ikke noe med jordfeil å gjøre.

(Edit. Presisering: Karakteristikken spesifiserer egentlig hvor stor strøm som skal til før vernet forsøker å koble fra umiddelbart. B karakteristikk vil si over 3 ganger merkestrøm og C karakteristikk vil si mellom 5 og 10 ganger merkestrøm. I virkeligheten er det en kombinasjon av tid og mengde og B regnes som ett raskere vern enn C)

Rico

Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 18. april 2017, klokken 18:23
En jordfeilbryter type B beskytter flerfasesystemer mot eventuelle feil som gir likestrøm gjennom jordfeilbryteren.

En sikring med B karakteristikk (uavhengig om den er kombinert med en jordfeilbryter) sier noe om hvor lenge sikringen aksepterer høyere strømtrekk før den bryter strømmen. B karakteristikk har ikke noe med jordfeil å gjøre.

Da er jo absolutt ikke det jeg har korrekt?

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: Rico på tirsdag 18. april 2017, klokken 18:28
Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 18. april 2017, klokken 18:23
En jordfeilbryter type B beskytter flerfasesystemer mot eventuelle feil som gir likestrøm gjennom jordfeilbryteren.

En sikring med B karakteristikk (uavhengig om den er kombinert med en jordfeilbryter) sier noe om hvor lenge sikringen aksepterer høyere strømtrekk før den bryter strømmen. B karakteristikk har ikke noe med jordfeil å gjøre.

Da er jo absolutt ikke det jeg har korrekt?

I utgangspunktet NEI, men det kommer som nevnt ovenfor på når dette er montert. Er det montert FØR 2014 vil det kunne være forskriftsmessig, selv om det er diskutabelt om det er lurt å fortsette å ha det sånn. Er det montert etter dette er det ikke godkjent montering og elektrikeren bør utbedre.

Robert Sund

#10
For at type B jordvernet skal ha noe for seg (utover ett annet jordvern), må det både være en feil som involverer en likeretter, og det må være en galvanisk forbindelse til der likeretteren er fra 230V siden, og det må være en galvanisk forbindelse videre til jord. Dette er usannsynlig.

Det er ikke noe grunn til å tro at det er ett større problem enn for TVer, DVD spillere, mikrobølgeovner, LED belysning, og det meste annet.


Det er også usannsynlig at ett type B vern vil oppdage feil (som ikke ett annet vern oppdager) med mindre utstyret er koblet til flere faser på en gang. (Noe som vanligvis vil si 3-fase). Årsaken er at en eventuell feil på enfase der alle vilkårene for at ett B-vern teoretisk vil gi utvidet beskyttelse fremdeles har følgende begrensninger:
- Feil fra N-leder til likeretter til jord (i TN nett) - vil være uoppdaget (og uten konsekvenser)
- Feil fra L-leder til likeretter til jord (i TN nett) - vanlig jordvern virker like godt. (Edit: Ett spesialtilfelle der B virker bedre er ved glattekrets som hindrer strømmen å gå ned til 0, men switch frekvensen til en elbil-lader vil være høy. I tillegg må det være problem med minst to galvaniske skiller samtidig)
- Feil fra en leder til likeretter til jord (i IT nett uten feil) - vil være uoppdaget (og uten konsekvenser)
- Feil fra en leder til likeretter til jord (i IT nett med jordfeil på samme leder) - vil være uoppdaget (og uten konsekvenser)
Unntaket er på IT nett med feil fra leder til likeretter til jord og med feil på en annen leder og der feilen arter seg slik at feilen hverken forblir uoppdaget eller noen andre vern slår inn. Ekstra usannsynlig.

At IT nett fortsetter å fungere uten konsekvenser med en jordfeil er en grunn til at sykehus bruker IT nett så mye.


Selv med trefaselading, og annet trefaseutstyr med likeretter, er det ikke spesielt sannsynlig.


Vanligvis argumenteres det for B-vern under forutsetningen at feilen gir likestrøm og at flere feil oppstår samtidig. I industribygg med mye 3-faseutstyr som også er tilkoblet jord gir type B vern større gevinst, og det forhindrer at bakenforliggende jordvern går i metning (slutter å virke).


Griffel her på forumet har laget noen gode PDFer som forklarer det tekniske.


Konklusjonen er at i gitte situasjoner kan type B vernet gi en forskjell, men at det ikke er spesielt sannsynlig.

Hodetelefoner

Ser at en produsent har et eget "elbil" Bvern. Som de har et + tegn bak. Hva er forskjellen? Annet en pris? (Eaton tror jeg. Kan sjekke etterpå)

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: KristofferH på onsdag 19. april 2017, klokken 11:33
Ser at en produsent har et eget "elbil" Bvern. Som de har et + tegn bak. Hva er forskjellen? Annet en pris? (Eaton tror jeg. Kan sjekke etterpå)

5kA for "B+" vs 3kA støtstrømsikker for "vanlig" B

Homecast

Bakgrunnen er vel ikke feil på likeretter bsre, men isolasjonsbrudd på ledningsnettet i bilen for eksempel.

Det er jo ikke akkurat uvanlig at dette skjer etterhvert med salt/olje/kjemikalie utsatte kabler over tid. Salt og fukt leder da også strøm svært godt!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

Sitat fra: KristofferH på onsdag 19. april 2017, klokken 11:33
Ser at en produsent har et eget "elbil" Bvern. Som de har et + tegn bak. Hva er forskjellen? Annet en pris? (Eaton tror jeg. Kan sjekke etterpå)
B+ står for utvidet frekvensområde på feilsrømmen. 20kHz.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA