Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samle topic erfaringer av feil og/eller mangler ved Ampera-E

Startet av Anita78, søndag 25. juni 2017, klokken 20:49

« forrige - neste »

Anita78

Våknet av en lyd i natt, men så ikke hva det var. Da vi stod opp idag morges så vi st det var svart på veggen ute og kontakten var litt smeltet. Bilen var fullladet, og strømmen var ikke gått. Lader I industrikontakt, ble satt opp i februar i år. Noen som har vært ute for dette? Er redd for følgeskader i bilen...

Lynet

Hadde du satt støpslet helt inn. Brent opp en selv, men da manglet det ca 2cm på at den var på plass. Det gjorde at kun spissen på pinnen hadde kontakt og det ble varmgang.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Ladet med UMC? Sjekk i så fall adapteret, det vil også ha vært utsatt for varmgang. Kanskje greit å bytte det for sikkerhets skyld. Høres nesten ut som dårlig installasjon av den kontakten. Det finner dere ut når den åpnes.

Følgeskader på bilen ville jeg ikke vært bekymret for.

Anita78

Ganske sikker på at den var helt på plass.. :/. Fikk du noen problemer med bilen i etterkant?

Anita78

Ladet med umc med blå industrikontakt...

BømloBjørn


TB

Industri kontakt har ein lås som skal sikre at kontakten held seg på plass. Så lenge låsen er i funksjon skal det dermed ikkje oppstå dårlig kontakt. (I teorien...)

Men, det kan naturligvis oppstå dårlig kontakt innvendig i kontakten. Eksempelvis om skruer ikkje er stamma til rett.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Lynet

Ingen problemer med bilen. Men både kontakt og støpsel måtte skiftes.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Anita78


Muffinman

Ta av det blå adapteret. Hvordan ser det ut der?

RaBalder

Ble det ladet med 32Ampere eller med redusert effekt?

Kan nesten se ut som det er blått-adapter som er mest ute å kjøre på disse bildene....

nortrahof

Det andre bildet nedenfor viser en gjennomføring (og tettning mot ledningen) som ikke er på plass.
Har det kommet vanninntrengning i kontakten, er det ikke rart at den ser svidd ut? Jordfeilsvern type B burde ha koblet ut kursen? - Er slikt jordfeilsvern på plass?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

El-boy

#12
For meg ser det ut for at kortslutningen har vært i det blå adapteret og ikke i utendørskontakt.
Kan det være vannsintregning i adapteret?

Edit: Ser i brukerhåndbok Enclosure Protection Rating: Type 3R and IP44.
Dvs. adapteret skal tåle "vindbåret regn" ifra alle kanter.

Få elektriker til å sjekke dette i morgen.

Muffinman

Er vel ikke det er slik jordfeilvern skal gjøre? Type B skal vel koble fra ved feil på bilens lader, hvis det går DC tilbake på nettet. Det vil sette ordinære jordfeilbrytere ut av spill.

Anita78

Tror den pakningen på toppen har poppet ut nå når dette skjedde...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA