Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batterifeil P85

Startet av Trekkoppbil, lørdag 24. juni 2017, klokken 08:49

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det er flere ulemper med kaldt batteri:

  • Oppladingsproblemer: I sprengkulda kan det i lengda være skadelig for lithium-batterier å bli lada opp, så lenge man ikke lader med svært liten strøm. Hurtiglading og regenerering er svært begrensa med kalde batterier.
  • Energitap: Indre motstand er høy i kalde batterier og ved hard kjøring går mye energi til å varme opp batteriet.
Manualen advarer mot parkering under -25C i over ei uke, da den mener batteriet kan fryse og det ikke kan lades eller gi kraft til framdrift.

Batterivarmeren trigges ved -20C og den avsluttes ved -10C eller når SOC kommer ned i 30%.
Man skulle tru at et varmeskjold rundt batteriet har mye varmetap. Mye av varmen går til kråka. Og ved parkering over langre tid, kan varmen være borte når du skal bruke batteriet. Har batterivarmeren gått noen dager, og du finner bilen med 30% SOC og kaldt batteri, har du hverken energi til noe særlig framdrift, eller høy nok temperatur til å lade opp raskt. For noen år sida gikk det ei historie på forumet her, om bilister som hadde parkert på Gardermoen midtvinters, og når man kommer for å hente bilen, er batteriet tømt av batterivarmeren.

Har man derimot fullt opplada batteri i kulda, så har man mulighet til å kjøre batteriet varmt.  Spesiellt hvis man kjører ujevnt. Man kan gi full effekt oppover en bakke. På motorveien kan man gi full effekt til man har nådd ønska fart. Deretter kan man sette bilen i N, og man kan trille noen hundre meter til farta blir for låg. Det kan man gjenta noen ganger. På denne måten kan man få litt varme i batteriet. Ulempa er at man ikke kommer så langt når energien går til å varme batteriet, men man får litt lunk i batteriet som kan gjøre det enklere å lade det opp igjen.
Det er ikke sikkert det er så lurt å kjøre på denne måten heller. Men poenget mitt er at å komme til et kaldt og tomt batteri er værre enn å komme til et kaldt og fullada batteri.

Manualen fraråder å stå parkert uten lader tilkopla, ned i -20C.

I kyststrøk er batterivarmeren sjeldent i bruk. Parkerer man utendørs i innlandet midtvinters, kan den slå inn.

Personlig mener jeg et varmeskjold kunne være nyttig, om du kunne slå det av og på manuellt når det er hensiktsmessig. Ofte ønsker du å varme opp batteriet også når temperaturen er over -10C.
Jeg har hørt rykter om at i USA har man gått vekk fra batterivarmer på 30kwt-batteriet.

Olee

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 15. april 2017, klokken 09:22
Men poenget mitt er at å komme til et kaldt og tomt batteri er værre enn å komme til et kaldt og fullada batteri.

Personlig mener jeg et varmeskjold kunne være nyttig, om du kunne slå det av og på manuellt når det er hensiktsmessig. Ofte ønsker du å varme opp batteriet også når temperaturen er over -10C.
Kan skrive under på dette ja. Av ulike årsaker måtte jeg parkere med ca 30% over natta, og det var -15 ute. Batteriet kom vel ned på -6 om jeg ikke husker riktig, og jeg måtte nesten kjøre dirkete til "hurtig"laderen. Det gikk ikke fort for å si det sånn...
Hvis jeg derimot hadde hatt fullt batteri en dag jeg parkerte, og kom tilbake til bilen noen dager etter og hadde 30% og "litt" varme i batteriet, ville jeg blitt forbanna. Med fullt batteri ville jeg iallefall kommet meg noen mil før jeg måtte stoppe for å lade!

En hack for å styre batterivarmen, for f.eks å "forvarme" batteriet før langtur, ville jeg betalt noen kroner for :)

magnemann

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 15. april 2017, klokken 09:22
Manualen advarer mot parkering under -25C i over ei uke, da den mener batteriet kan fryse og det ikke kan lades eller gi kraft til framdrift.

Når batteriet fryser, blir det da permanent ødlagt, eller er det like fint igjen når man har varmet det opp igjen? (Feks slept bilen inn i en varm garasje.)

HVIS det permanent blir ødelagt, skjønner jeg godt at Nissan tvangskjører teppet. Ellers hadde det vært fint å kunne skru det på manuelt.
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

leafnor

Det er like fint når det har tint opp igjen.
Ser et poeng med å kunne varmet batteri for hurtiglading, men en kan løpe risiko å komme til dødt batteri som var fulladet men ikke så varmt at det gikk å kjøre bilen!  Da var det lite hjelp i varmepakke. Dog, står i samme dilemma når Soc er 30. Ingen mer forvarming og risk for bunnspekt batteri.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Sitat fra: Olee på lørdag 15. april 2017, klokken 10:35
En hack for å styre batterivarmen
Å koble fra 12V skulle vel ihvertfall hindre at batterivarmeren slår inn? (Og hindrer også at 12V lades ut pga fantomstrøm).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: Olee på lørdag 15. april 2017, klokken 10:35
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 15. april 2017, klokken 09:22
Men poenget mitt er at å komme til et kaldt og tomt batteri er værre enn å komme til et kaldt og fullada batteri.

Personlig mener jeg et varmeskjold kunne være nyttig, om du kunne slå det av og på manuellt når det er hensiktsmessig. Ofte ønsker du å varme opp batteriet også når temperaturen er over -10C.
Kan skrive under på dette ja. Av ulike årsaker måtte jeg parkere med ca 30% over natta, og det var -15 ute. Batteriet kom vel ned på -6 om jeg ikke husker riktig, og jeg måtte nesten kjøre dirkete til "hurtig"laderen. Det gikk ikke fort for å si det sånn...
Hvis jeg derimot hadde hatt fullt batteri en dag jeg parkerte, og kom tilbake til bilen noen dager etter og hadde 30% og "litt" varme i batteriet, ville jeg blitt forbanna. Med fullt batteri ville jeg iallefall kommet meg noen mil før jeg måtte stoppe for å lade!

En hack for å styre batterivarmen, for f.eks å "forvarme" batteriet før langtur, ville jeg betalt noen kroner for :)

Mulig du ikke ville kommet noe sted med fullt batteri som var -25 grader, fordi den kjemiske reaksjonen ikke skjer... Da blir det lite strøm.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jabe1807

Er det noe problem med lading og kulde i batteri hvis bilen står på lading konstant ved parkering i kald garasje? Uansett om batteriet er fullt eller ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA