Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fem år allerede

Startet av Tomma, fredag 23. juni 2017, klokken 11:34

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Mazzbot på søndag 21. mai 2017, klokken 12:44
Jeg var borte i 9 dager , da sto leafen hjemme . Var sikkert noen soldager , da jeg reiste sto den på 57% , da jeg kom tilbake sto den på 59% . Så det har vel ingen betydning med så lite dekket av solceller .

Nå er vel ikke Leaf noe spesielt plaget med "vamire-drain", og som Elmo sier så går visstnok dette kun på 12V batteriet. Tesla har derimot en del tap her etter som jeg har forstått. Forventer at dette blir lavere på Model 3 (færre datamaskiner og annet utstyr som trekker strøm når bilen står i ro), men tviler på at det blir helt fraværende.

Men på den annen side, slik jeg har forstått det så går det som er av vamire-drain på Tesla nettopp via lav-volt systemet (12v pr. i dag), så selv om det kun er lav-volt anlegget (det hintes om at den kan bli på noe annet enn 12v i nær fremtid. Kanskje med TM3?) som får glede av evnt. generert sol-strøm, så vil det fortsatt kunne redusere dette tapet.

En annen sak er at Tesla så langt jeg har forstått har hatt en del problemer med nettopp dagens lav-volt batterier som under enkelte forutsettinger ikke blir ladet opp med DC-DC konverteren fra hovedbatteriet, noe som har gjort at 12v batteriene har blitt utladet og derav permanent skadet slik at de har måttet bytte disse batteriene "over en lav sko". Om solcellene kan bistå med å redusere risikoen for at disse batteriene blir utladet/ødelagt/gir driftsstans og føre til at de må byttes, så er det også en reel verdi av en evnt. solcelle løsning. Selv en rimelig liten og "svak" sol-celle løsning.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Det som er mulig å håpe på er at "Teslaglass" kan ha gjennomsiktige solceller slik at hele taket kan være et panel.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Amoss på søndag 21. mai 2017, klokken 01:35
Nå vet jeg jo ikke hva Elon hadde i tankene når han nevnte dette, men slik jeg ser det for meg så er ikke dette noe for å lade opp kjørebatteriet for å kunne kjøre "gratis", men mer som en hjelp for å minimere "vamire-drain". Kall det gjerne for en gimmick om du vil, men i det minste en potensiell nyttig gimmick.

Så jeg er litt fristet av dette, men er ikke villig til å gi så alt for mye for denne funksjonen. Så det vil nok komme ned på pris vs. følt nytte. (Nb: merk "følt nytte", ikke "jeg venter at kosten skal dekkes inn i form av lavere strømkostnader")

Men blir det som du beskriver, så er det jo strengt tatt ikke som Nissan Leaf. ;)

Men nytteeffekten i er solcellepanel på taket er jeg fremdeles heller tvilende til. Å lade opp noe kjørebatteri på et såpass lite panel blir jo lite hjelp i, men for all del - alle monner drar.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Amoss

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 21. mai 2017, klokken 20:11
Men blir det som du beskriver, så er det jo strengt tatt ikke som Nissan Leaf. ;)

Men nytteeffekten i er solcellepanel på taket er jeg fremdeles heller tvilende til. Å lade opp noe kjørebatteri på et såpass lite panel blir jo lite hjelp i, men for all del - alle monner drar.

Som du ser av mitt neste innlegg etter det du siterte her er jeg inne på både likheter og forskjeller. Ja, vamire-drain er høyere på i alle fall nåværende Teslaer, så nytteverdien av det samme opplegg vil kunne være større enn på Leaf, men vil også anta at også Tesla vil nøye seg med å forsyne lav-volt batteriet fra solcellene akkurat som Leaf. Opplading direkte til kjørebatteriet ser jeg heller ikke så store vitsen i, selv om det sikkert hadde vært gøy å få noen få km ekstra "gratis" rekkevidde etter en lang dag på stranda, uten å måtte sloss om plassene som får skygge fra trærne ;) (at man etterpå bruker dem opp * 2 for å kjøle ned bilen til levelig temperatur er ett teama som neppe bør nevnes for høyt :p )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Malawi

Sitat fra: Elmo på søndag 21. mai 2017, klokken 14:01
Sitat fra: knut.aulie på søndag 21. mai 2017, klokken 11:55
På Sion så legger de jo til grunn at en liten flate gir ekstra rekkevidde. Men det er et knøtt av en bil fra noen glade entusiaster/optimister.

Det de sier er: "solpanelene skal på ett døgn kunne gi nok strøm til 30 kilometers kjøring".
Riktignok er ser bilen ut til å ha paneler over alt (på sidene også) - og hvem vil forresten ha det ??, men uansett så må dette være med medvind og hjemlengsel på en meget solrik dag nord for polarsirkelen.

Tja. Ser ikke så vakkert ut. Men om det er snakk om 1.5-2m2 med solpanel, burde det gi de 375W som er nødvendig for å få inn 4.5kWh (om man regner 1.5kWh per mil) 
I Norge er det jo slik at solpanel ikke gir alverdens på vinteren, men på sommeren er det masse sol og kjølig temperatur gir mere effektiv lading enn i varmere land.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA