Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fem år allerede

Startet av Tomma, fredag 23. juni 2017, klokken 11:34

« forrige - neste »

Elified

Oh shit. Hva tilsvarer det i ca. mer forbruk i ditt tilfellet på S?

jlan

Sitat fra: Elified på søndag 14. mai 2017, klokken 10:55
Med range mode så er det vel kun motor foran som er aktiv selv om det er kaldt?
Dette er det jeg har målt  angående fordeling mellom motorene (Model X 90D 8.0) -

Normal mode under +1°C: Front 50%/Rear 50%(regenerering Front 60%/Rear 40%)
Normal mode over +1°C, vanlig kjøring : Rear 100%(også ved  regenerering).
Normal mode over +1°C, kraftig akselerasjon/retardasjon : Front 50%/Rear 50%(regenerering Front 60%/Rear 40%)
Range mode , vanlig kjøring:  Front 100% (også for regenerering).
Range mode ,  kraftig akselerasjon/retardasjon: Front 50%/Rear 50%(regenerering Front 60%/Rear 40%)

Under 10km/t er fordelingen alltid 50%/50%

Hvis Model 3 kommer med en liten motor foran, så kan muligens forbruket (i Range Mode) bli ganske gunstig. Hvis det er snakk om like store motorer, så vil nok 2wd alltid komme bedre ut.

I prinsippet kunne det ene drivverket vært koblet ut med frihjulnav - men automatiske frihjulnav er nok litt for avansert for Tesla. Og manuelle litt for avansert for Tesla førere.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Elified

Sitat fra: jlan på søndag 14. mai 2017, klokken 11:38
Sitat fra: Elified på søndag 14. mai 2017, klokken 10:55
Med range mode så er det vel kun motor foran som er aktiv selv om det er kaldt?
Dette er det jeg har målt  angående fordeling mellom motorene (Model X 90D 8.0) -

Normal mode under +1°C: Front 50%/Rear 50%(regenerering Front 60%/Rear 40%)
Normal mode over +1°C, vanlig kjøring : Rear 100%(også ved  regenerering).
Normal mode over +1°C, kraftig akselerasjon/retardasjon : Front 50%/Rear 50%(regenerering Front 60%/Rear 40%)
Range mode , vanlig kjøring:  Front 100% (også for regenerering).
Range mode ,  kraftig akselerasjon/retardasjon: Front 50%/Rear 50%(regenerering Front 60%/Rear 40%)

Under 10km/t er fordelingen alltid 50%/50%

Hvis Model 3 kommer med en liten motor foran, så kan muligens forbruket (i Range Mode) bli ganske gunstig. Hvis det er snakk om like store motorer, så vil nok 2wd alltid komme bedre ut.

I prinsippet kunne det ene drivverket vært koblet ut med frihjulnav - men automatiske frihjulnav er nok litt for avansert for Tesla. Og manuelle litt for avansert for Tesla førere.

Takk for utfyllende og nyttig info  :+1:

Elified

De vil nok ha minst mulig responstid, og derfor styre dette uten å bruke andre komponenter i tillegg som vil øke kompleksitet og pris på bilen uten at det tilfører noe bortsett fra mindre forbruk. De må jo slå alle "SUV" med haldex koblinger b.l.a.
De burde dog ha innført en "geek" modus i menyene slik at det kunne vært mulig å kjøre range mode utelukkende med innvirkning på motorer. Slik at kjøle setpunkt og batterivarmer fortsatt er i normal modus.

jlan

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 07. mai 2017, klokken 17:19
Sitat fra: Elmo på søndag 07. mai 2017, klokken 17:02
Det er klart et annet aspekt enn jeg tenkte på. Men er det bedre å skli på alle 4 enn bare bak ??? :o
Fordeler man effekten på dobbelt så mange hjul så er det betraktelig mindre sjanse for å skli, i hvert fall.
Tesla har litt dårlig integrasjon av ABS og regenerering, så dette er merkbart. Det skal visstnok komme en Winter mode med veldig lav regenerering.

Når det gjelder kjørefølelse så har ikke autopiloten min klagd på at jeg har awd. Men jeg vet jo ikke om den utveksler følelser med rwd biler.

En ting er sikkert, skal du stoppe i en ekstremt bratt bakke, for så å krype lydløst videre med tung tilhenger, så er Tesla awd helt suverent.

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Malawi

Håper på en winter/cruise mode med 2x4 drift og minimal regenerering såsant man ikke bremser, og at 4x4 ligger klar om man trenger det. 
 
Har ikke noe spesielt ønske om en hissig bil til daglig bruk, selv om det er fint å ha noe i bakhånd.

knut.aulie

For å komme tilbake til topik, Elon har jo sagt solceller av type "canopy" skal komme, riktignok før han begynte å antiselge M3. Hvordan tror dere dette vil se ut og kommer dere til å velge det?

Personlig er jeg sterkt tvilende men åpen for å vurdere det.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 20. mai 2017, klokken 23:10
For å komme tilbake til topik, Elon har jo sagt solceller av type "canopy" skal komme, riktignok før han begynte å antiselge M3. Hvordan tror dere dette vil se ut og kommer dere til å velge det?

Personlig er jeg sterkt tvilende men åpen for å vurdere det.

Ideen er god, men om det blir som på Nissan Leaf blir det mest en gimmick, snarere enn noe nyttig. Da tar jeg heller et OK panoramatak.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Amoss

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 21. mai 2017, klokken 00:17
Ideen er god, men om det blir som på Nissan Leaf blir det mest en gimmick, snarere enn noe nyttig. Da tar jeg heller et OK panoramatak.

Nå vet jeg jo ikke hva Elon hadde i tankene når han nevnte dette, men slik jeg ser det for meg så er ikke dette noe for å lade opp kjørebatteriet for å kunne kjøre "gratis", men mer som en hjelp for å minimere "vamire-drain". Kall det gjerne for en gimmick om du vil, men i det minste en potensiell nyttig gimmick.

Så jeg er litt fristet av dette, men er ikke villig til å gi så alt for mye for denne funksjonen. Så det vil nok komme ned på pris vs. følt nytte. (Nb: merk "følt nytte", ikke "jeg venter at kosten skal dekkes inn i form av lavere strømkostnader")
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Elmo

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 21. mai 2017, klokken 00:17
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 20. mai 2017, klokken 23:10
For å komme tilbake til topik, Elon har jo sagt solceller av type "canopy" skal komme, riktignok før han begynte å antiselge M3. Hvordan tror dere dette vil se ut og kommer dere til å velge det?
Ideen er god, men om det blir som på Nissan Leaf blir det mest en gimmick, snarere enn noe nyttig. Da tar jeg heller et OK panoramatak.

Solceller på størrelse med et biltak er tullball for noe som helst annet enn (nød-)strøm på en strømløs hytte.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

knut.aulie

Sitat fra: Elmo på søndag 21. mai 2017, klokken 11:24
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 21. mai 2017, klokken 00:17
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 20. mai 2017, klokken 23:10
For å komme tilbake til topik, Elon har jo sagt solceller av type "canopy" skal komme, riktignok før han begynte å antiselge M3. Hvordan tror dere dette vil se ut og kommer dere til å velge det?
Ideen er god, men om det blir som på Nissan Leaf blir det mest en gimmick, snarere enn noe nyttig. Da tar jeg heller et OK panoramatak.

Solceller på størrelse med et biltak er tullball for noe som helst annet enn (nød-)strøm på en strømløs hytte.
Dette er jo grunnen til at han brukte "canopy" begrepet. Det må være større enn et biltak for å gi nytte. Jeg klarer ikke helt se for meg hvordan dette skal være enkelt å rimelig. Mest sannsynlig så blir vel denne ideen droppet, hvertfall til å begynne med!

På Sion så legger de jo til grunn at en liten flate gir ekstra rekkevidde. Men det er et knøtt av en bil fra noen glade entusiaster/optimister.


Mazzbot

Jeg var borte i 9 dager , da sto leafen hjemme . Var sikkert noen soldager , da jeg reiste sto den på 57% , da jeg kom tilbake sto den på 59% . Så det har vel ingen betydning med så lite dekket av solceller .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Hansi

Hvis jeg går for Model 3 (tviler egentlig da jeg mottar Ampera-e om et par uker, men får se) vil jeg definitivt gå for solcelletak hvis det tilbys (noe avhengig av pris så klart). Som Amoss skriver hovedsaklig for å begrense vampire drain. Jeg ser på det som veldig positivt om dette blir tilbudt, spesielt positivt i mer solrike områder enn Norge :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Elmo

Sitat fra: Mazzbot på søndag 21. mai 2017, klokken 12:44
Jeg var borte i 9 dager , da sto leafen hjemme . Var sikkert noen soldager , da jeg reiste sto den på 57% , da jeg kom tilbake sto den på 59% . Så det har vel ingen betydning med så lite dekket av solceller .
Det har ikke noe med solcellene å gjøre. De skal i følge Nissan bare lade 12V batteriet.
Tror nok snarere det var temperaturkomponenten til gjettometeret som lurte deg - dassverre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: knut.aulie på søndag 21. mai 2017, klokken 11:55
På Sion så legger de jo til grunn at en liten flate gir ekstra rekkevidde. Men det er et knøtt av en bil fra noen glade entusiaster/optimister.

Det de sier er: "solpanelene skal på ett døgn kunne gi nok strøm til 30 kilometers kjøring".
Riktignok er ser bilen ut til å ha paneler over alt (på sidene også) - og hvem vil forresten ha det ??, men uansett så må dette være med medvind og hjemlengsel på en meget solrik dag nord for polarsirkelen.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA