Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fem år allerede

Startet av Tomma, fredag 23. juni 2017, klokken 11:34

« forrige - neste »

DrNox



Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ipadjove


Knut Røe

Er mange grunner egentlig
De fleste trenger det ikke, men vil ha det for "trygghet"eller manglende kjøreferdigheter på vanskelig føre.
Lang ventetid
Høyere pris
Høyere vekt
Mulig mindre frunk (ikke så viktig)
Høyere støynivå
RWD biler har som regel bedre kjørefølelse og styrefølelse enn 4x4 biler, drift på akslingen vil gå utover styring og tilbakemeldinger.
Få biler er så bra å kjøre som en skikkelig RWD bil.

Klykken

Frunk har blitt "like liten" på RWD og 4x4 hos TMS nå, grunnet enklere logistikk ved produksjon. Tipper det blir samme på TM3.

Klart det koster mer, og bilen veier mer. Men morofaktoren blir tilsvarende høyere også. ;D

Men jau, folk og behov er forskjellig. Jeg trenger det de dagene vinteren er som verst her, i tillegg til at jeg har lyst på det for morofaktoren.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

DrNox

Har hørt folk si de vil ha to motorer for da er regenereringen bedre.
I e-golfen min har jeg FWD og kun regenerering på disse to hjulene, går jeg ut i fra?

I dette perspektivet skulle kanskje AWD være enda bedre mtp. langkjøring.


Elmo

Sitat fra: DrNox på fredag 05. mai 2017, klokken 14:49
Har hørt folk si de vil ha to motorer for da er regenereringen bedre.
Klart at to motorer = to generatorer og det regenererer mere. Men regenerering er uansett oppskrytt så DET er ikke noen grunn til å ha AWD.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Espen Hugaas Andersen

Hovedgrunnen til at AWD er bedre i forhold til regenerering er ikke *mengden* regenerering. Det er mer det at på glatt føre kan det å forsøke å regenerere f.eks 50 kW på bakhjulene få hjulene til å miste festet. Antiskrensen slår inn relativt raskt, men det kan fortsatt være skummelt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

Det er klart et annet aspekt enn jeg tenkte på. Men er det bedre å skli på alle 4 enn bare bak ??? :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Elmo på søndag 07. mai 2017, klokken 17:02
Det er klart et annet aspekt enn jeg tenkte på. Men er det bedre å skli på alle 4 enn bare bak ??? :o
Fordeler man effekten på dobbelt så mange hjul så er det betraktelig mindre sjanse for å skli, i hvert fall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

S4e

En fordel med AWD er vel at bilen kan bruke den minste motoren når en triller av sted og da med mindre forbruk?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

turfsurf

Ja, men det skjer kun ved plussgrader. Ellers er det permanent AWD. Dvs at D modellene har merkbart dårligere rekkevidde om vinteren. Merket det veldig godt når vi byttet fra 85 til 85D
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Elified

Med range mode så er det vel kun motor foran som er aktiv selv om det er kaldt?
Ser ikke noe grunn til å kjøre uten å ha RM på når det er kaldt bare for å få litt mer effekt i kupevarme. Slipper å bruke en masse kW for å varme opp batt. unødvendig også, spesielt hvis det er flere småturer.
Tipper en AWD holder seg bedre i pris? Avhengig av hvor stor prisdiff. blir.

turfsurf

Nei, range mode er som jeg beskriver over. Uten range mode er bilen permanent AWD uansett temperatur.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA