Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pristilbud på montering av ladestasjon i uferdig sameie svært høyt, opsjoner?

Startet av Sunshine, torsdag 22. juni 2017, klokken 23:43

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Oddaa på mandag 15. mai 2017, klokken 19:07
Sitat fra: kodalse på torsdag 11. mai 2017, klokken 13:40
Jeg har nå startet med det grunnleggende.

Har fått 40A B-vernet kurs ut til garasjen med underfordeler og lagt opp en helt standard 16A kurs av elektrikker.

Deretter trekker jeg skjult rør til belysning og vanlig støpsel rundt garasjen langs veggen.
På kortveggen mellom bilene legger jeg opp til 1X32A-trefas CEE, samt 2X16A trefas CEE på egne kurser.
Når det er gjort ringer jeg elektrikker for å koble til alt i fordelerskapet og dokumentere kursene.

Da bør jeg stå fritt til å få det akkurat som jeg vil uansett type bil og antall biler (kun plass til 2 biler).
Hvis du med "B-vernet" mener type B jordfeilbryter, så er denne altså felles for flere kurser. Er det i henhold til forskriftene?

B-vern kan være felles for ladekurser men ingen andre kurser skal blandes inn på dette. Og om det er felles B-vern på en ladekurs skal det være separate jordfeilvern (type A holder da fint) på hvert ladeuttak i tillegg.

Kan det være snakk om automatsikring med B-karakteristikk her? Normalt trenger man ikke jordfeilvern på kabel til underfordeling så lenge det brukes dobbeltisolert kabel (som f.eks PFXP).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. mai 2017, klokken 19:17
B-vern kan være felles for ladekurser men ingen andre kurser skal blandes inn på dette. Og om det er felles B-vern på en ladekurs skal det være separate jordfeilvern (type A holder da fint) på hvert ladeuttak i tillegg.

Kan det være snakk om automatsikring med B-karakteristikk her? Normalt trenger man ikke jordfeilvern på kabel til underfordeling så lenge det brukes dobbeltisolert kabel (som f.eks PFXP).
Da tolker vi omtrent likt. Spør fordi jeg har 3x6 PFSP (32 A) ut til garasjen og en underfordeling til lys (10 A) og tekniske stikk CEE og schuko (16 A). Type A jordfeilvern på alt. Jeg ser ikke at jeg lett kan oppgradere til dagens krav til elbillading, muligens må mer eller mindre hele greia med vern i sikringsskapet, stigeledning og underfordeling/kurssikringer (fra 2015/16) byttes ut i så fall...



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Ingeniøren

Sitat fra: Oddaa på mandag 15. mai 2017, klokken 19:29
Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. mai 2017, klokken 19:17
B-vern kan være felles for ladekurser men ingen andre kurser skal blandes inn på dette. Og om det er felles B-vern på en ladekurs skal det være separate jordfeilvern (type A holder da fint) på hvert ladeuttak i tillegg.

Kan det være snakk om automatsikring med B-karakteristikk her? Normalt trenger man ikke jordfeilvern på kabel til underfordeling så lenge det brukes dobbeltisolert kabel (som f.eks PFXP).
Da tolker vi omtrent likt. Spør fordi jeg har 3x6 PFSP (32 A) ut til garasjen og en underfordeling til lys (10 A) og tekniske stikk CEE og schuko (16 A). Type A jordfeilvern på alt. Jeg ser ikke at jeg lett kan oppgradere til dagens krav til elbillading, muligens må mer eller mindre hele greia med vern i sikringsskapet, stigeledning og underfordeling/kurssikringer (fra 2015/16) byttes ut i så fall...



Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg ville skaffet en boks med innbygd B-vern fra en av de som selger her inne, og brukt det du har. Kjøper du en med løs kontakt til CEE stikk kan du installere den selv.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Oddaa

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 16. mai 2017, klokken 07:06
Sitat fra: Oddaa på mandag 15. mai 2017, klokken 19:29
Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. mai 2017, klokken 19:17
B-vern kan være felles for ladekurser men ingen andre kurser skal blandes inn på dette. Og om det er felles B-vern på en ladekurs skal det være separate jordfeilvern (type A holder da fint) på hvert ladeuttak i tillegg.

Kan det være snakk om automatsikring med B-karakteristikk her? Normalt trenger man ikke jordfeilvern på kabel til underfordeling så lenge det brukes dobbeltisolert kabel (som f.eks PFXP).
Da tolker vi omtrent likt. Spør fordi jeg har 3x6 PFSP (32 A) ut til garasjen og en underfordeling til lys (10 A) og tekniske stikk CEE og schuko (16 A). Type A jordfeilvern på alt. Jeg ser ikke at jeg lett kan oppgradere til dagens krav til elbillading, muligens må mer eller mindre hele greia med vern i sikringsskapet, stigeledning og underfordeling/kurssikringer (fra 2015/16) byttes ut i så fall...



Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg ville skaffet en boks med innbygd B-vern fra en av de som selger her inne, og brukt det du har. Kjøper du en med løs kontakt til CEE stikk kan du installere den selv.
Men ender da med et type B vern etter et type A vern som visstnok ikke er i henhold(?)

(Nå har en av bilene innebygget vern mot DC jordfeil så strengt tatt er kanskje situasjonen den samme der i så fall...)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Ingeniøren

#64
Tror det går bra jeg  :D

Jeg bor i et hus fra 1989 som ikke hadde sett en jordfeilautomat før det kom i hus på egen kurs ved installering av varmepumpe for 7 år siden. I garasjen sitter det en ladeboks med A-vern på en CEE kontakt. Det er jordfeil vern nummer 2 i huset. Forstår at man i dag setter jordfeilautomater på alle kurser, for å være sikker, da de koster 100 kr mer enn en vanlig automat.

Snakker du med en eldre elektriker så rister de litt på hodet av dagens krav fra barnehagegenerasjonen. I følge de siste burde jeg vel vær dau for mange år siden så farlig som jeg lever.... :D

God 17. mai forresten - tror jeg overlever dagen i dag og, både jeg og bilen. Rimelig sikker faktisk.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Oddaa

Går bra gjør det nok ganske så sikkert, også med dagens løsning.

Spørsmålet er mer hvordan opplegget kan gjøres 100% i henhold til forskriftene. Og da tolker jeg det sånn at både vern i sikringsskap, stigeledning og kurssikring i underfordeling må byttes i min situasjon. Dette kan bli resultatet om DLE skulle finne det for godt å komme på besøk, særlig siden installasjonen/ kursen er såpass ny(?)

Kan røpe at forvirringen går helt inn i NK64 når det gjelder akkurat dette...

God 17. mai fra et foreløpig regntungt Trøndelag.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA