Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pristilbud på montering av ladestasjon i uferdig sameie svært høyt, opsjoner?

Startet av Sunshine, torsdag 22. juni 2017, klokken 23:43

« forrige - neste »

Sunshine

nå har vi ikke kjøpt ennå så hvilken bil er ennå usikkert.
Vi har 16A sikring til garasjen såvidt jeg vet. Stikkontakt på vegg inni garasjen. Lys og porter går vel på samme kurs.
Ulempen her vi bor er at garasjen er et stykke unna huset og kabel er nok gravd ned,vi ser den ikke noe sted hvertfall så det vil vel ikke være bare-bare om den må byttes vil jeg tro? Bør vel få noen til å ta en titt før vi får bil men greit å sjekke litt på forhånd hva som trengs også---

kodalse

For å gjøre det rimeligst mulig (å grave i gata er ikke rimelig) ville jeg fått satt opp en ladestasjon på veggen.
16A holder i massevis til et normalt forbruk.
Min står fast på 10A, selv på 16A kursen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Kangoo

Litt etter hvilken ladestasjon du velger å sette opp, så kan de enten justeres enkelt av deg, eller innstilles innvendig før du tar den i bruk. Om du setter den til 13-14 amper, så har du litt igjen til annet forbruk. Kontinuerlig bør ikke en 16A kurs belastes mer enn 13A. Biler med stort batteri blir ikke ladet ferdig fra tomt til fullt på en natt på en 16A kurs, men dette må du bare ta hensyn til ved å lade når du kan, eller så mye du har behov for. Bilen trenger jo ikke alltid være helt oppladet når du starter dagen, bare du har nok strøm til ditt behov. Noen er også avhengig av hurtiglading iblant. Jeg har ikke større forbruk enn at min 4 år gamle Leaf aldri har hatt behov for hurtiglading.


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Sunshine

ok,så da kan man fint innstalere en ladestasjon der uten å gjøre store inngrep ellers på systemet? Sikringsskapet er forøvrig ganske nytt med automat sikringer og overspenningsvern (om det har noe å si)

Kangoo

Du kan bytte en av dine vanlige stikkontakter i garasjen til en blå CEE rund kontakt, eventuelt sette opp en ekstra kontakt, så kjøper du en enkel ladestasjon med CEE tilkobling og henger opp selv. En rimelig løsning finner du på linken under.
Til vanlig lader du med 10A og ved ekstra behov for raskere opplading eller mer strøm, så velger du 16A.
Laderen er forberedt for alle elbiler, da den har type2 stikkontakt som passer Mode3 kablene som brukes på offentlige ladestasjoner som hos IKEA o.l. Du bør få denne kabelen med på en ny elbil, eller eventuelt kjøpe den sammen med ladestasjonen.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner/med-type-2-stikk



Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Kangoo

Ladestasjonen jeg har linket til har et jordfeil-vern av type A, mens det nå er kommet et krav om B-vern. Dette kravet unngår du litt ved å koble en "transportabel" ladestasjon til via en CEE-kontakt.

Dessuten er hele kravet litt tåpelig, da det er svært utenkelig at den interne laderen i bilen blir ødelagt på en slik måte at likestrømmen på batteriet kobles direkte ut til ladestasjonen din på veggen og videre inn på strømnettet.


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

knut.aulie

Det rimeligste og både lovlig og trygt, er å lade med orginal medfølgende lader som er ca 10 amp på din 16 A kurs. Avlaster du boksen så den ikke henger i kontakten er dette helt innenfor på et nytt anlegg. Har kjørt over 50 tusen km med min elbil og ofte 15-20 mil om dagen. Lader fint til 100% over natta.

Kangoo

Jeg lader på samme måte Knut, men har en kabel som kan trinnes mellom 6-10-16A. Men det er mye snakk om bruk av ladestasjon / ladeboks for tida, så jeg liker å anbefale dette, slik at folk skal føle seg mer trygg på at det ikke blir varmgang noen plass når de lader med maksimum amper.

Siden det oftest blir varmgang i vanlige støpsler og stikkontakter, så kan dette elimineres enkelt ved å bytte til blå rundstift kontakt og støpsel. Dette levers i blå CEE utførelse og kan kjøpes på Biltema for en billig penge.
Du trenger artikkel nr. 463258 og 35228 hos Biltema.



Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Vollis47

Såfremt ikke hus, garasje og el-anlegg er altfor gammelt er Min anbefaling at du foreløpig ikke gjør noe med det elektriske anlegget. Bruk den medfølgende ladekabelen i stikkontakt i garasjen og sørg for at vekten av ladekladden er avlastet så den ikke belaster stikkontakten. De fleste nye ladekabler for schuko gir bare 8 eller 10 A ladestrøm, hvilket er nok for de fleste. Om dette ikke er nok for deg, så får du vurdere andre løsninger som kan gi mer effekt. Hvor mye regner du med å kjøre per dag? Det er bestemmende for ditt behov for batteristørrelse og ladestrøm. Så må du tenke på hvilke lademuligheter du har i løpet av dagen, på jobb eller langs vegen. Og hvilket kjørebehov har du etter at du kom hjem? De fleste overvurderer ladebehovet på forhånd. Lykke til med valg av bil og som elbilist.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Sunshine

fikk med et hefte ed tilbud om ladestasjon fra vw i går,sjekket nettsiden dems også og ser ut som det er 1-fas som er anbefalt på de fleste boksene derfra. Men i følge mannen er det 3-fas i garasjen (sier ikke meg mye da) Men er det noe problem? kan man montere boks på det også? *grønn* kommer til å kontakte firma når vi har bestemt oss for å få konkrete svar,men greit å sjekke ut litt på forhånd :)

arthur

Vi har gjort som andre her, med andre ord absolutt ingenting. Lader bilen med laderen som fulgte med og på en 16A kurs i garasjen. Har fungert greit for oss i tre år.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sunshine

Sitat fra: arthur på lørdag 22. april 2017, klokken 13:33
Vi har gjort som andre her, med andre ord absolutt ingenting. Lader bilen med laderen som fulgte med og på en 16A kurs i garasjen. Har fungert greit for oss i tre år.

Men det tar jo veldig lang tid?? Sånn stort sett vil det nok gå greit,men de gangene man parkerer om kvelden nesten tom og skal tidlig på om morgenen feks? På golfen som vi vurderer nå sa han ca 17 timer med vanlig kontakt?det var vel fra helt tom til helt full da,men uansett vil det vel ta litt tid om det bare er nesten tomt til nesten fult?

knut.aulie

Sitat fra: Sunshine på lørdag 22. april 2017, klokken 13:40
Sitat fra: arthur på lørdag 22. april 2017, klokken 13:33
Vi har gjort som andre her, med andre ord absolutt ingenting. Lader bilen med laderen som fulgte med og på en 16A kurs i garasjen. Har fungert greit for oss i tre år.

Men det tar jo veldig lang tid?? Sånn stort sett vil det nok gå greit,men de gangene man parkerer om kvelden nesten tom og skal tidlig på om morgenen feks? På golfen som vi vurderer nå sa han ca 17 timer med vanlig kontakt?det var vel fra helt tom til helt full da,men uansett vil det vel ta litt tid om det bare er nesten tomt til nesten fult?
I løpet av 55 tusen km, har det skjedd en gang at jeg har kommet så sent og dratt så tidlig at det ikke har vært fulladet.
Det har vært nevnt tidligere at de fleste overvurderer behovet for ladefart.
Har en en hurtiglader ikke alt for langt unna så redder det de fleste situasjoner.
Sannsynligheten for at en er helt tom og har behov for helt full, er skjelden, på grensen til ikke eksisterende [emoji57]


Sunshine

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 22. april 2017, klokken 16:06
Sitat fra: Sunshine på lørdag 22. april 2017, klokken 13:40
Sitat fra: arthur på lørdag 22. april 2017, klokken 13:33
Vi har gjort som andre her, med andre ord absolutt ingenting. Lader bilen med laderen som fulgte med og på en 16A kurs i garasjen. Har fungert greit for oss i tre år.

Men det tar jo veldig lang tid?? Sånn stort sett vil det nok gå greit,men de gangene man parkerer om kvelden nesten tom og skal tidlig på om morgenen feks? På golfen som vi vurderer nå sa han ca 17 timer med vanlig kontakt?det var vel fra helt tom til helt full da,men uansett vil det vel ta litt tid om det bare er nesten tomt til nesten fult?
I løpet av 55 tusen km, har det skjedd en gang at jeg har kommet så sent og dratt så tidlig at det ikke har vært fulladet.
Det har vært nevnt tidligere at de fleste overvurderer behovet for ladefart.
Har en en hurtiglader ikke alt for langt unna så redder det de fleste situasjoner.
Sannsynligheten for at en er helt tom og har behov for helt full, er skjelden, på grensen til ikke eksisterende [emoji57]

Hehe,ja det er vel fort gjort å overvurdere litt der,spesielt når man ikke har noen erfaring ;) men blir vel å prøve uten først også får man heller ettermontere om man ser behovet:)

rolandvg99

Min erfaring etter test av ulike biler med <30 kWt batteri er at 16A bør holde i de fleste tilfeller. 10A kan bli noe snaut på f.eks. Leaf/e-NV200 med 24kWt batterier. På ZOE ville jeg vurdert 3x16A dersom det lar seg gjøre. Spesielt på >40 kWt utgaven da denne tar ca et døgn å "bøttelade".

Det viktigte er uansett å unngå at garasjen/huset brenner ned.
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA