Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samle topic erfaringer av feil og/eller mangler ved Ampera-E

Startet av Mippen, torsdag 22. juni 2017, klokken 22:32

« forrige - neste »

knut.aulie

Blir spennende å se hvordan VW sitt 320 kW ladenettverk og Chargepoint sitt 400 kW ladenettverk løser dette med plugger!

https://www.tu.no/artikler/slik-blir-volkswagens-tvangsutbygging-av-elbilladere/380196

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ladov

Sitat fra: fredag på lørdag 22. april 2017, klokken 23:52
Ladeport for hurtiglading og batterikjøling på undersiden av bilen?

https://electrek.co/2017/04/22/tesla-patent-automate-charging/
Avhengig av hvilket problem man skal løse så *kan* dette være veldig smart. Ladeport under bilen gjør at ladestasjonen kommer veldig tett på batteriet, kablene kan gjøres kortere, du vil kunne ha *flere* kabler og du vil kunne supplere/avlaste bilens kjølesystem*. Du sparer også brukerne for å håndtere de tykkere kablene du nesten garantert vil få med høyere effekt. Dessuten kan du beholde eksisterende port for mer ordinære ladehastigheter.


*Temperaturkontroll er viktig når du skal lade med høy effekt, du må ha et ganske kraftig kjølesystem når du lader med 350+kW. Et kjølesystem som stort sett ikke vil brukes i vanlig drift. Det virker fornuftig å flytte dette kjølesystemet ut av bilen. Det vil si, du må fortsatt ha en kjølesystem til batteriet internt i bilen men det kan lages mye mindre når ladestasjonen tar over den største jobben.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kristian O

Synes det ser ut som en god idé.  Med slik plassering kan kabelen være så grov at den knapt nok kan bøyes, og den går rett til batteriet som gir minimalt med interne ledninger.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

fredag

Tilkobling for ekstern batterikjøling kan også være veldig nyttig ved en elbil-brann, kollisjon med fare for thermal runaway, osv.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Robert Sund

Lading fra undersiden vil også kunne spare plass da man ikke trenger ladebokser mellom bilene (ved større anlegg utformet som bensinstasjoner).

Men snø, is, grus, osv. vil være en utfordring. Og brøyting med forhøyning der laderen er og derfor lavere der hjulene er, er neppe ideelt for å si det slik.

knut.aulie

Sitat fra: Robert Sund på søndag 23. april 2017, klokken 16:02
Lading fra undersiden vil også kunne spare plass da man ikke trenger ladebokser mellom bilene (ved større anlegg utformet som bensinstasjoner).

Men snø, is, grus, osv. vil være en utfordring. Og brøyting med forhøyning der laderen er og derfor lavere der hjulene er, er neppe ideelt for å si det slik.
Det er tak over bensinpumpene, det bør jo være solcelletak over ladere [emoji847]

Robert Sund

Det vil nok hjelpe endel. Og inne i parkeringsanlegg bør det virke OK, der snør det ikke så ofte  :)

goggo

Sitat fra: fredag på lørdag 22. april 2017, klokken 23:52
Ladeport for hurtiglading og batterikjøling på undersiden av bilen?

https://electrek.co/2017/04/22/tesla-patent-automate-charging/

Aha!! Helautomatisk lading for Tesla lastebilene var det første som slo meg når jeg så dette. Da skal det lades 500 KWh eller mer på kortest mulig tid. Trenger tykke kabler og god kjøling for slikt.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

knut.aulie

Sitat fra: goggo på søndag 23. april 2017, klokken 18:04
Sitat fra: fredag på lørdag 22. april 2017, klokken 23:52
Ladeport for hurtiglading og batterikjøling på undersiden av bilen?

https://electrek.co/2017/04/22/tesla-patent-automate-charging/

Aha!! Helautomatisk lading for Tesla lastebilene var det første som slo meg når jeg så dette. Da skal det lades 500 KWh eller mer på kortest mulig tid. Trenger tykke kabler og god kjøling for slikt.

mvh
Hugo
Bildene i patentsøknaden fra 2016 er av en personbil

goggo

Sitat fra: knut.aulie på søndag 23. april 2017, klokken 22:34
Bildene i patentsøknaden fra 2016 er av en personbil
Ja, men det bildet er jo brukt fordi dette ikke skal "unveiles" før på Semi seansen i høst :)

Teksten i patentsøknaden sier "electric vehicle".
Og vehicle kan være alt fra hestekjerrer til romfartøy i følge Wikipedia... https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle

Jeg har vanskelig for å se at dette med ekstern kjøling har noe med Model 3 å gjøre.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

knut.aulie

Er ikke sikkert det blir tatt i bruk i det hele tatt .
Jeg synes det høres lurt ut både for person og lastebil[emoji1360]

ladov

Sitat fra: goggo på søndag 23. april 2017, klokken 22:51
...
Jeg har vanskelig for å se at dette med ekstern kjøling har noe med Model 3 å gjøre.
...
Jeg tror det har mye med Model 3 å gjøre. Model 3 skal være bilen som åpner massemarkedet for Tesla, da må de også løse det siste gjenværende tekniske hinderet for elbilen, ladetiden! En bil som tar 10 minutter å lade er et *mye* enklere salg enn en som trenger 40. Enn så lenge har Tesla et ganske greit reservoar av potensielle kjøpere som er villige til å bære over med den lille mangelen men jeg tror ikke Tesla har lyst til å havne i den situasjonen at salget stopper opp på grunn av denne siste 'detaljen'. Hvis ekstern kjøling er det som skal til for å knekke 'ladegåten' så vil vi få det på alle Teslas modeller, så fort de klarer å få det ut døra! (men det kan hende det blir en opsjon til å begynne med)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

fredag

Sitat fra: goggo på søndag 23. april 2017, klokken 22:51
Jeg har vanskelig for å se at dette med ekstern kjøling har noe med Model 3 å gjøre.

For å øke ladehastigheten er nok ekstern kjøling viktig. Det gjør det mulig med enklere og dermed rimeligere batteripakker med passiv kjøling, som likevel tåler mye høyere ladehastighet. Samt at det gjør det mulig med autonom hurtiglading. Passer derfor godt med målet for Model 3.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA