Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samle topic erfaringer av feil og/eller mangler ved Ampera-E

Startet av Mippen, torsdag 22. juni 2017, klokken 22:32

« forrige - neste »

Gardin

Sitat fra: Mippen på torsdag 13. april 2017, klokken 09:27
Tesla Model 3 er ventet å sette standarden (mener noen) for hvilke ladeplugger som vil bli brukt i framtiden på grunn av overlegent salg.
Nei, Tesla kan ikke sette standarden. Det kunne ikke Nissan heller den gangen de var dominerende på markedet.

Chademo var en periode de facto hurtigladestandard. Det var det noen standardiseringsentusiater som ikke likte, så de utviklet en ny konkurrerende standard (CCS), slik at vi fikk to standarder istedenfor en, og snart ble det til enda flere da Tesla likegodt utviklet egne plugger.p

Om det aldri var noen god grunn til å utvikle CCS, eller om den er unødvendig tung, stor og klumpete uten noen åpenbare fordeler spiller liten rolle. Det er bestemt politisk at CCS skal brukes, og da kommer den til å bli den dominerende standarden uansett. Jeg ser ingen grunn til at Tesla skal ha noe større suksess med å lansere ladestandarder enn hva Japanerne hadde.

Det beste er å gi opp med en gang og bare anerkjenne at den styggeste og minst brukervennlige pluggen vant. Dette må både Tesla og alle andre forholde seg til og sørge for at de lager biler som støtter CCS så fort som mulig.

Jeg tviler litt på at det skjer med de første utgavene av Model 3. Støtte for CCS vil koste ekstra og ha veldig lite verdi for veldig mange av kundene da en stor andel av Teslaeierne vil klare seg helt fint med bare superladernettverket. Da gir det forretningsmessig mening å droppe CCS for å holde prisen nede.

ladov

Det har da skjedd før i andre bransjer at produsenter har tilbudt sitt eget produkt som standard? Gjorde Nissan en innsats for å få chademo akseptert som offisiell standard?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

hanche

Sitat fra: Ferry på torsdag 13. april 2017, klokken 12:15
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. april 2017, klokken 09:55
Mobiltelefon er nok en god sammenligning hvor en etter å ha hatt mange plugger fra starten (ca ca 1990), nå har kun lightening  og micro usb samt en del sterke rykter om at Apple går over til micro usb med iPhone 8.

Micro USB er ut, nå er det USB C som gjelder. Så den standardiseringen til micro USB varte ikke lenge. Kommer sikkert enda noe nytt snart.

Tja, USB C er jo hakket tykkere, og det kan godt komme til å hindre at den blir tatt i bruk i mobiltelefoner, som jo helst skal være så tynne som et stykke flatbrød. Hvem vet, kanskje Apple kommer med en USB C til lightning kabel for neste generasjon iPhone?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Ferry

Ettersom Apple allerede har innført USB C på de to nyeste bærbare, så finnes denne kabelen. De andre PC-produsentene kommer nok etter.
https://www.apple.com/shop/product/MK0X2AM/A/usb-c-to-lightning-cable-1-m


Har ikke de fleste nye Androider USB-C allerede da? Både Samsung og Huawei har i hvert fall det. Jeg kunne ønske meg en lett utbyttbar kontakt. Noe a'la det som finnes på enkelte strømforsyninger til laptop-er m.m. Der det følger med 2-3 ulike kontakter som skyves på plass.
Skulle jeg konstruert elbil ville jeg lagt opp til at kontakten lett kunne byttes ut. Hadde vært fint å kunne bytte mellom CCS, chademo og Tesla. Måtte hatt ladeluke som var stor nok til den største av dem. Luka på BMW i3 har plass til 4 Tesla ;)


Amoss

Sitat fra: ladov på fredag 14. april 2017, klokken 11:06
Der ladeporten burde være på TM3 er det bare et sort plastdeksel, får man plass til en CCS-port der?

Dette plast-dekslet er i det minste større enn dagens luke for lading på Model S/X. Jeg ser ingen annen åpenbar grunn til dette enn for å få plass til en større port/plugg. Om den er stor nok for CCS eller ei skal jeg ikke uttale meg om, men ser at noen hevder bastant (bl.a. her i denne tråden) at det ikke vil være plass, og andre steder er det folk som hevder like bastant det motsatte.

Uansett er plast-dekselet på RC bilene egnet til å skape spekulasjoner på hva som evnt. har skjedd med ladeporten :)

Sitat fra: fredag på fredag 14. april 2017, klokken 23:06
Men er det egentlig noen grunn til å tro at Tesla endrer på portene på Model 3 i forhold til det de har i dag på Model S/X?

Ja.
1. Da de laget portene til Model S i sin tid var så vidt jeg har forstått hverken Type1 (US/NA), Type2 (EU/EØS) eller CCS akseptert som standard. De laget derfor sin egen standard for ladeport/plugg.
2. Da tiden kom året etter for å tilpasse bilen til EU/EØS var Type2 vedtatt som standard, men fortsatt ikke CCS. Da valgte de å gå for standarden som var vedtatt (Type2), og en lett modifikasjon av en foreslått standard (DC-mid) som DC hurtiglading.

De har derved vist at selv om de ikke tar seg tid til å vente på at standarder skal vedtaes, så er de villige til å tilpasse seg dem når de først eksisterer.

3. Plast-dekselet på RC bilene hinter om at "noe" har skjedd med ladeporten. Eksakt hva vet vi ikke enda.
4. Dersom de noen gang SKAL tilpasse seg standarden så er dette det rette tidspunktet. Dersom Model 3 slippes med en ikke-standard ladeport, så blir det raskt veldig dyrt og vanskelig å endre dette i ettertid. Selv om det alt finnes mange Model S+X så blir det barnemat i forhold til antall Model S+3+X om bare ett par år...

Så ja, det er grunner til å tro det, uten at noen kan si sikkert hva som skjer :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fredag

Sitat fra: Amoss på lørdag 15. april 2017, klokken 11:18
De har derved vist at selv om de ikke tar seg tid til å vente på at standarder skal vedtaes, så er de villige til å tilpasse seg dem når de først eksisterer.

Etter at CCS ble vedtatt som standard for DC hurtiglading i EU så har Tesla ikke oppdatert europeiske Model S og X med CCS ladeport. Superchargerne er ikke blitt oppdatert med CCS combo2-plugg.

Etter at type1 ble standard i USA, så har Tesla ikke oppdatert amerikanske Model S og X med type1 ladeport. Alle Model S/X i USA må bruke en adapter for å kunne lade på type1. Alle wall chargerne og destinasjonsladerne til Tesla i USA har Teslas ustandard kontakt, og kan dermed ikke brukes av andre typer elbiler.

Sitat fra: Amoss på lørdag 15. april 2017, klokken 11:18
3. Plast-dekselet på RC bilene hinter om at "noe" har skjedd med ladeporten. Eksakt hva vet vi ikke enda.

Det ser ut som det er ledig plass til noe horisontalt, men ikke vertikalt. To porter? Både amerikansk Tesla-kontakt og type1? Tesla-kontakt og 150kW Chademo?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ladov

Sitat fra: Amoss på lørdag 15. april 2017, klokken 11:18
4. Dersom de noen gang SKAL tilpasse seg standarden så er dette det rette tidspunktet. Dersom Model 3 slippes med en ikke-standard ladeport, så blir det raskt veldig dyrt og vanskelig å endre dette i ettertid. Selv om det alt finnes mange Model S+X så blir det barnemat i forhold til antall Model S+3+X om bare ett par år...
This..

Jeg tror at det er 'nå det skjer'. Jeg er langt fra sikker på at TM3 vill kunne lade med full supercharger v3-fart men det virker logisk at det er nå de gjør endringene som skal til for å gå over til v3 på alle fremtidige biler.


Jeg kan fortsatt ikke se for meg at de går for CCS(sånn bortsett fra at den er stor og stygg så er den ikke *klar* for høye effekter ennå). Jeg har mer tro på at de har funnet en måte å utvide type2 enda en gang. Jeg ser for meg tykkere kabler, høyere spenning og enda dypere plugg/kontakt. Pluggen må ha en mekanisme/utforming som tillater at den settes inn i eksisterende biler(settes 'halvveis inn?). Nye biler vil da fortsatt kunne brukes med vanlig type2 samt dagens supercharger. Gamle biler vil kunne bruke v3-superladere men med gammel hastighet. Det eneste som mangler da er at Tesla presenterer type2 utvidelsene som ny standard og gir fra seg rettighetene..


https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Her er wikipedia-artikkelen om diverse ladestandarden. Ser ut som både CCS og chademo er godkjente standarder og at det er opp til hver enkelt fabrikant hva de vil støtte.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: fredag på lørdag 15. april 2017, klokken 17:38
Etter at CCS ble vedtatt som standard for DC hurtiglading i EU så har Tesla ikke oppdatert europeiske Model S og X med CCS ladeport. Superchargerne er ikke blitt oppdatert med CCS combo2-plugg.

Etter at type1 ble standard i USA, så har Tesla ikke oppdatert amerikanske Model S og X med type1 ladeport. Alle Model S/X i USA må bruke en adapter for å kunne lade på type1. Alle wall chargerne og destinasjonsladerne til Tesla i USA har Teslas ustandard kontakt, og kan dermed ikke brukes av andre typer elbiler.

For såvidt korrekt alt sammen. Men så har heller ikke bilene blitt designet på nytt etter dette. Kommer nok i neste versjon evnt.

Men selv om det du sa var korrekt, så er det en liten nyansering å tilføre til dette:
Sitat fra: fredag på lørdag 15. april 2017, klokken 17:38
Superchargerne er ikke blitt oppdatert med CCS combo2-plugg.
Det har ikke skjedd enda nei, men Elon har sagt at det kommer...
Uten at det nødvendigvis betyr at også Teslas egne biler vil få det.

Sitat fra: fredag på lørdag 15. april 2017, klokken 17:38
Det ser ut som det er ledig plass til noe horisontalt, men ikke vertikalt. To porter? Både amerikansk Tesla-kontakt og type1? Tesla-kontakt og 150kW Chademo?

Som sagt så kan man konstantere at det tilsynelatende har skjedd en endring her, hva disse event. endringene betyr i praksis er vanskelig å vite, og mange muligheter å gjette på... Det har blitt spekulert i at NA modellene vil kunne få både Tesla plugg og Type1/CSS på hver sin side, uten at jeg regner dette for så alt for sannsynlig. Men en spennende mulighet vil jeg i alle fall si det høres ut som :)

Dersom det faktisk er plass til en CCS port bak dette dekslet vil det måtte være helt bakerst, inn mot baklysene. Teoretisk burde det da kunne være plass til en Tesla-port foran denne på samme side.

En annen mulighet er at plast-dekslene bare er forkledning, og at de(n) virkelige ladeporten(e) er plassert bak baklyset ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Trekkoppbil

#23
Type 1:
SAE J1772-2001 standard blei brukt i California i 2001. I ettertid er det spesifisert høyere effekter opptil 19kw.
SAE J1772 REV 2009 was adopted by the SAE Motor Vehicle Council, January 14, 2010
SAE J1772-2009 connector specification has been added to the international IEC 62196-2 standard, mai 2011.

Type 2:
IEC 61851-1:2001 brukte tilsvarende pilotsignal som J1772.

Tesla model S blei prodsat juni 2012.

J1772 er vel den eneste standarden for AC som brukes i mer enn en verdensdel.
Chademo er vel den eneste DC-pluggen som brukes i mer enn en verdensdel.

CCS Combo operer med ulike plugger i ulike verdensdelser. Det er trist for Amcar-miljøet vårt her hjemme. Dessuten er det en diger kladd.

I framtida trenger Tesla plugger for lastebillading. Det kan fort bli mange ulike plugger om Tesla tar i bruk nye lokale typer plugger for personbiler i ulike verdensdeler nå.

eivhelle

Sitat fra: Gardin på lørdag 15. april 2017, klokken 01:03

Det beste er å gi opp med en gang og bare anerkjenne at den styggeste og minst brukervennlige pluggen vant. Dette må både Tesla og alle andre forholde seg til og sørge for at de lager biler som støtter CCS så fort som mulig.

Er enig i at CCS nok blir standarden for fremtiden. Men skjønner ikke hvorfor man klarer å påstå at CCS er stygg og lite brukervennlig.

Hallo, vi snakker om en kontakt. Den trenger ikke å være pen å se på. Den skal bare fungere. Og min erfaring er at den er enkel å plugge i og fungerer fint i det praktiske liv. Og størrelsesmessig er dette en mer kompakt løsning enn kombinasjonen av Chademo og Type1 som faktisk krever to plugger.

Teslas løsning med å bruke type2 kontakt både til AC og DC lading, vil ikke kunne dras stort lenger enn til 150KW. Derfor er det uansett ikke noen fremtidig løsning. Man trenger mer strøm og høyere spenning og da er det enklere å bygge videre på Combo pluggen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rav4_EV

Combo kommer neppe til å levere veldig mye mer enn 3-400 A som allerede kjører over Teslas type 2 superlading.
Den eventuelle fordelen er at den har større pinneavstand og bør kunne på sikt kjøre 1000V.

Dermed er effekter på 350 kW utelukket før eventuelt batteripakkene i nye biler går fra dagens 400V til 1000V.

1000V krever helt andre sikkerhetssystemer, isolering og halvlederteknolgi som neppe er regningssvarende for "vanlige" elbiler.

Tesla har bevist at elbiler kan være like bruksvennlige som bensin/diesel på langtur. En tur fra Norge til Spania går like raskt som en tørst Audi.

Bryter man så noen nye barrierer med 1000V? Neppe. Noe kortere ladestopp på langturer enn i dag. Er det verd hundretusenvis av kroner?
De fleste kjører ikke Norge-Spania.

De fleste andre land i verden trenger billigere elbiler for å nå markedet, ikke dyrere.
400V vil bestå i lang tid som en optimal batterispenning. 150 kW ladefart vil også være en optimal ladefart i lang tid. (Kostnad/nytte).

Før det noensinne dukker opp større antall 1000V biler kommer det helt sikkert en helt ny plugg.

Som ladeoperatør blir det vanskelig å se at den dyre 1000V laderen blir okkupert av 400V biler som forlanger å betalte 400V priser på hurtiglading.


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fredag

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 16. april 2017, klokken 20:10
J1772 er vel den eneste standarden for AC som brukes i mer enn en verdensdel.
Chademo er vel den eneste DC-pluggen som brukes i mer enn en verdensdel.

CCS Combo operer med ulike plugger i ulike verdensdelser. Det er trist for Amcar-miljøet vårt her hjemme. Dessuten er det en diger kladd.

CCS Combo2 har fordelen overfor Chademo at bilen kun trenger en ladekontakt, som kan brukes både til AC saktelading (type2 her i Europa), og til DC hurtiglading. Dermed slipper bilprodusentene å lage to ladelokk på bilen, slik som feks i-Miev, eller et kjempestort ladelokk med to porter som feks Leaf.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

turfsurf

Nå er jo ikke akkurat kombopluggen liten da, lokket på i3en er gigantisk.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Beckern

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 18. april 2017, klokken 06:28
Nå er jo ikke akkurat kombopluggen liten da, lokket på i3en er gigantisk.

At BMW velger å lage et stort lokk er neppe noe argument mot Combo.
Man _kan_ ha et mye mindre lokk og enklere håndtering med Combo vs ChaDeMo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA