Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samle topic erfaringer av feil og/eller mangler ved Ampera-E

Startet av Mippen, torsdag 22. juni 2017, klokken 22:32

« forrige - neste »

Mippen

Tesla Model 3 er ventet å sette standarden (mener noen) for hvilke ladeplugger som vil bli brukt i framtiden på grunn av overlegent salg. I Europa bruker som kjent Tesla type 2 standarden for både hurtig og normal lading, mens i USA bruker de en egen tesla plugg. Tror dere Tesla vil sette standarden i verden og/eller i USA?

SitatThe global Model 3 fleet would be larger than Nissan's Leaf fleet, BMW's i3 fleet, or even Tesla's own Model S and X fleet, which have all been growing for years.



https://electrek.co/2017/04/12/tesla-model-3-charging-standard-electric-vehicles/?utm_content=buffer56e0f&utm_medium=social&utm_source=plus.google.com&utm_campaign=buffer
Fremtiden er elektrisk.

Ingeniøren

Mener bestemt at Combo standarden er valgt, men at Tesla ikke ville være med....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

knut.aulie

Tror vi må ha minst et par standarder en god stund til.

Mobiltelefon er nok en god sammenligning hvor en etter å ha hatt mange plugger fra starten (ca ca 1990), nå har kun lightening  og micro usb samt en del sterke rykter om at Apple går over til micro usb med iPhone 8.

Så på elbil får vi CCS og Chademo pluss noen andre, Shuko er på vei ut og type 2 inn, men overgang til Cee blir nok ikke borte med det første. Siden det tok nesten tretti år med mobil og vi enda ikke har en standard tar det sikkert 20 med elbilkontakter.

Modell tre kan bli enten IPhone eller Android uten at det alene vipper markedet.

ladov

Greia med ladeplugger er at det ikke finnes noen som duger til 'megalading'. Hvis Tesla lanserer vesentlig oppgradert ladehastighet for sine biler i nærmeste fremtid, så har de en mulighet til å definere sin egen standard. Det vil si, det er ikke sikkert de har noe valg, hvis Model S/X blir oppgradert til å lade med 250kW til neste år, så finnes det ingen plugger som kan gjøre jobben. Da *må* Tesla lage sin egen..

Siden de er med i charin-gruppen, som arbeider med ny CCS-standard, kan de jo tilby en eventuell 'Tesla Megaplugg' som ny standard. ;)

Jeg tenker at det enkleste er å skalere opp Type2-pluggen. Det burde gjøre det enklere å få en plugg som er bakoverkompatibel med eksisterende plugger(først og fremst Type2)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ferry

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. april 2017, klokken 09:55
Mobiltelefon er nok en god sammenligning hvor en etter å ha hatt mange plugger fra starten (ca ca 1990), nå har kun lightening  og micro usb samt en del sterke rykter om at Apple går over til micro usb med iPhone 8.

Micro USB er ut, nå er det USB C som gjelder. Så den standardiseringen til micro USB varte ikke lenge. Kommer sikkert enda noe nytt snart.

jkirkebo

Sitat fra: ladov på torsdag 13. april 2017, klokken 10:17
Greia med ladeplugger er at det ikke finnes noen som duger til 'megalading'. Hvis Tesla lanserer vesentlig oppgradert ladehastighet for sine biler i nærmeste fremtid, så har de en mulighet til å definere sin egen standard. Det vil si, det er ikke sikkert de har noe valg, hvis Model S/X blir oppgradert til å lade med 250kW til neste år, så finnes det ingen plugger som kan gjøre jobben. Da *må* Tesla lage sin egen..

Siden de er med i charin-gruppen, som arbeider med ny CCS-standard, kan de jo tilby en eventuell 'Tesla Megaplugg' som ny standard. ;)

Jeg tenker at det enkleste er å skalere opp Type2-pluggen. Det burde gjøre det enklere å få en plugg som er bakoverkompatibel med eksisterende plugger(først og fremst Type2)

Tesla kjører 340A over type 2, CCS klarer 200A på sine ekstra pinner. Om man slår sammen disse får man 540A, som ved 360V er 200kW. Det bør jo holde en god stund. Dessuten er da bilene kompatible med alle CCS-ladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Mippen på torsdag 13. april 2017, klokken 09:27
Tesla Model 3 er ventet å sette standarden (mener noen) for hvilke ladeplugger som vil bli brukt i framtiden på grunn av overlegent salg.

... eller for å si det på en annen måte, det er noen med ett US/NA fokus som spekulerer i dette. Sett fra ett mer europeisk standpunkt så er det egentlig klart at CCS er den satte standarden nå, og at spekulasjonene her heller er om hvorvidt Tesla går for denne nå, eller venter enda litt lengre. Siden Tesla her i Europa alt bruker Type2, og en modifisert DC-mid for supercharging, så bør dette kunne gjøres rimelig uproblematisk her.

For NA med sin spesielle Tesla plugg kan en overgang til CCS være noe mer problematisk, men strengt talt like greit først som sist.

Sitat fra: ladov på torsdag 13. april 2017, klokken 10:17
Greia med ladeplugger er at det ikke finnes noen som duger til 'megalading'. Hvis Tesla lanserer vesentlig oppgradert ladehastighet for sine biler i nærmeste fremtid, så har de en mulighet til å definere sin egen standard. Det vil si, det er ikke sikkert de har noe valg, hvis Model S/X blir oppgradert til å lade med 250kW til neste år, så finnes det ingen plugger som kan gjøre jobben. Da *må* Tesla lage sin egen..

Siden de er med i charin-gruppen, som arbeider med ny CCS-standard, kan de jo tilby en eventuell 'Tesla Megaplugg' som ny standard. ;)

Jeg tenker at det enkleste er å skalere opp Type2-pluggen. Det burde gjøre det enklere å få en plugg som er bakoverkompatibel med eksisterende plugger(først og fremst Type2)

Ja, med utvikling av nyere CCS standarder med enda høyere lade-effekt vil Tesla kunne være en pioner og påvirke utviklingen - kanskje med den løsningen de velger for Model 3.

For markeder der Type2/CCS er standarden kan jeg f.eks. se for meg en kombinasjon av DC-mid og CCS, der både de fire lederne i DC-mid OG de to lederne i CCS blir brukt, noe som teoretisk burde kunne gi CCS hastighet for en sammenlagt teoretisk lade-effekt på over 200kW i pluggen. Ut over dette kommer så klart ledningsnett både i bilen og kabelen pluggen sitter på, kjøling av ledninger/plugger, hvor store/tykke ledninger det er praktisk å kunne håndtere samt hva batteriene klarer å ta i mot.

Men la oss si at de klarer å levere 180-200kW i praksis via en slik løsning som skissert over til Model 3? Det kan kanskje sette en oppgradert standard, i alle fall dersom denne løsningen ville være god nok for den doblingen av spenningen for å kunne levere opptil 350kW som flere produsenter har snakket om at de vil gå for.

Ellers finnes det kanskje alt noen foreslåtte plugger for fremtidige CCS-bakoverkompatible standard løsninger som Tesla kunne velge å gå for? Og derved *sette* dette som standard i praksis.

*Edit: Kirkebo var vist inne på noe av dette mens jeg skrev :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: Ferry på torsdag 13. april 2017, klokken 12:15
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. april 2017, klokken 09:55
Mobiltelefon er nok en god sammenligning hvor en etter å ha hatt mange plugger fra starten (ca ca 1990), nå har kun lightening  og micro usb samt en del sterke rykter om at Apple går over til micro usb med iPhone 8.

Micro USB er ut, nå er det USB C som gjelder. Så den standardiseringen til micro USB varte ikke lenge. Kommer sikkert enda noe nytt snart.
Sukk

Kanskje Apple og de andre kan enes om C enn så lenge da [emoji85]

ladov

Så spørs det da, hvor mye Elon Musk personlig kommer til å bry seg om utformingen av ny og kraftigere ladeplugg bilene sine.. Jeg mistenker at hvis han har så mye som en lillefinger med i dette arbeidet så blir det *ikke* CCS. Den kalles ikke frankenplugg for ingenting. Der hvor type2-pluggen er liten og elegant er CCS et typisk 'komite-monster', akkurat den typen ting EM kan finne på å kvitte seg med, bare fordi han kan.. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

JorgenM

Høres veldig rart og feil ut at Tesla, som er en bitteliten bilprodusent og har sine egne ladestasjoner som ingen andre bruker skal junne sette standarden for lading av elbiler.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Ingeniøren

Tesla er vel litt som Apple - en særing som kjører sitt eget løp  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amoss

Sitat fra: JorgenM på fredag 14. april 2017, klokken 07:32
Høres veldig rart og feil ut at Tesla, som er en bitteliten bilprodusent og har sine egne ladestasjoner som ingen andre bruker skal junne sette standarden for lading av elbiler.

De er kanskje en bitteliten bilprodusent, men de er en stor ELbil produsent.
Greit nok at ingen andre bruker Teslas ladestasjoner i dag (en sannhet med modifikasjoner om man tenker på "destination chargers" utenom USA), men Tesla har hele tiden vært åpen for å gi andre tilgang dersom det skulle være ønskelig.

Men gir deg jo rett i at de i dag neppe kan sette en annen standard enn CCS, men som jeg var inne på, de kan påvirke/sette standarden for utviklingen av CCS fra hvor den er i dag. Dersom de altså går for en oppgradert/modifisert CCS på Model 3.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ladov

Der ladeporten burde være på TM3 er det bare et sort plastdeksel, får man plass til en CCS-port der?

Hvis Tesla lanserer biler med vesentlig oppgradert ladeeffekt så har de alle muligheter til å gjøre som de vil. Altså skrote CCS og gå for en oppgradert Type2. Det er ganske trivielt å sørge for at en oppgradert type2 er elektrisk bakoverkompatibel med eksisterende type2, og da skulle man tro Tesla vil ha sitt på det tørre?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Noe jeg har tenkt på.. Når Tesla kommer med supercharger v3, hva da med eksisterende biler? Jeg ser 3 åpenbare muligheter:
1)v3 blir mekanisk og elektrisk bakoverkompatibel med eksisterende biler
2)Eksisterende biler kan bygges om til å kunne bruke v3-plugger for en rimelig penge
3)Tesla vil beholde et antall 'gamle' ladepistoler i all fremtid..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

fredag

Sitat fra: Amoss på fredag 14. april 2017, klokken 08:43
Sitat fra: JorgenM på fredag 14. april 2017, klokken 07:32
Høres veldig rart og feil ut at Tesla, som er en bitteliten bilprodusent og har sine egne ladestasjoner som ingen andre bruker skal junne sette standarden for lading av elbiler.

De er kanskje en bitteliten bilprodusent, men de er en stor ELbil produsent.
Greit nok at ingen andre bruker Teslas ladestasjoner i dag (en sannhet med modifikasjoner om man tenker på "destination chargers" utenom USA), men Tesla har hele tiden vært åpen for å gi andre tilgang dersom det skulle være ønskelig.

Men gir deg jo rett i at de i dag neppe kan sette en annen standard enn CCS, men som jeg var inne på, de kan påvirke/sette standarden for utviklingen av CCS fra hvor den er i dag. Dersom de altså går for en oppgradert/modifisert CCS på Model 3.

Dessverre ser det ikke ut som det er plass til CCS combo2 kontakt på Model 3, dersom ladeporten på Model 3 er samme sted som på Model S/X.

Combo2-kontakten er den som er valgt som EU-standard for DC hurtiglading.

Nå som hurtigladeoperatørene begynner å sette opp 150/350kW CCS ladestasjoner i Europa, og VW er blitt dømt til å sette opp tilsvarende i USA, så hadde jeg håpet at Tesla gikk for standard CCS-kontakt på alle sine nye biler.

Men er det egentlig noen grunn til å tro at Tesla endrer på portene på Model 3 i forhold til det de har i dag på Model S/X?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA