Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ryggelys

Startet av ChrBjorgen, torsdag 22. juni 2017, klokken 20:05

« forrige - neste »

ChrBjorgen

Heisann! Har bestilt Zoe og gleder meg til den, men er litt usikker på en ting, selv etter å ha snakket med forhandleren.

Spørsmålet mitt er: hvilke ladestasjoner kan jeg faktisk bruke? Er det alle AC Type 2? Eller må de være på en spesiell type nett?

Feks. denne her: http://www.ladestasjoner.no/preview/?csid=NOR_03588

Dette er ladestasjonen i sentrum her - vil denne fungere?


Takk for svar :-)

HCO

Du kan bruke alle Type 2 som er jordet som TN-nett.

22kW (semihurtig) og 11kW er alltid TN. Tregere ladere er ofte IT-nett, og Zoe vil nekte å lade.

Men det er bare å forsøke, ingenting blir ødelagt.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

boxer72

Semihurtig AC vil fungere.   Det 3fas 400V 32A.  Og vil gi 22kw

Sent fra min Lenovo YT-X703F via Tapatalk

Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

knut.aulie

Kanskje lese tråden "Ikke kjøp Renault Zoe før du har......."

HCO

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. april 2017, klokken 00:30
Kanskje lese tråden "Ikke kjøp Renault Zoe før du har......."
Du mener den nøytrale forbrukerinformasjonen ført i pennen av Lars?

"rådet er da å droppe Zoe"
"men du er like langt unna lading alle andre steder"
""støvsuger" til 33.000kr (ja du leste riktig"
"Alle andre elbiler kan lades overalt!"
"ZOE i borettslag med IT-nett blir for vanskelig. Da er det lettere å bytte bil!"
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

knut.aulie

Sitat fra: HCO på torsdag 13. april 2017, klokken 10:42
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. april 2017, klokken 00:30
Kanskje lese tråden "Ikke kjøp Renault Zoe før du har......."
Du mener den nøytrale forbrukerinformasjonen ført i pennen av Lars?

"rådet er da å droppe Zoe"
"men du er like langt unna lading alle andre steder"
""støvsuger" til 33.000kr (ja du leste riktig"
"Alle andre elbiler kan lades overalt!"
"ZOE i borettslag med IT-nett blir for vanskelig. Da er det lettere å bytte bil!"
Det er mer pennebruk av hardcore fanboys, så totalt sett så er det mest skryt.

Rådet er kjøp gjerne Zoe, det er mye batteri for lite penger, men ikke hvis du har behov for hurtiglading! [emoji57]

jkirkebo

Sitat fra: HCO på torsdag 13. april 2017, klokken 10:42
"ZOE i borettslag med IT-nett blir for vanskelig. Da er det lettere å bytte bil!"

Det er ingen tvil om at det kan bli vanskelig. Jeg tror store lastdelingssystemer vil bli ganske vanlig i borettslag etterhvert. Hvordan skal man løse ladeproblematikken til Zoe i f.eks et større Zaptec-anlegg med IT-tilførsel? Begrense ladestrømmen permanent til 6A? For ved bruk av "bøtta" eller den portable Zaptec-laderen må det jo brukes adapter fra type 2 til schuko, og da kan man ikke reagere på endringer i pilotsignalet lengre. Man ender derfor med å risikere å trekke mer strøm enn man "får lov til". Noe som kan skape diverse problemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bjaolsen

Noen burde lage en "bøtte" med type2 inn og ut. Den kan brukes til både Schuko sammen med en ladekladd og en type2 kabel

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Domenenavn

I Oslo sentrum er det få muligheter å lade. Du kan ikke lade på noen av Oslo kommunes egne ladestasjoner.
I såfall må du ha ekstra utstyr, som en Zaptec lader. Som forøvrig er både dyr, stor og lager mye bråk.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA