Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pristilbud på montering av ladestasjon i uferdig sameie svært høyt, opsjoner?

Startet av Citrusen, torsdag 22. juni 2017, klokken 11:28

« forrige - neste »

Grumle

Det hjalp! Tusen takk! :) Fant utløpsslangen å alt så greit ut. Må nok ned med den kassen da skjønner jeg.

Har du noe bilde av modifiseringen du utfører ? :)

Elmo

Sitat fra: Grumle på mandag 22. mai 2017, klokken 22:31
Har du noe bilde av modifiseringen du utfører ? :)

Ja, men jeg har tatt bilder for en god stund siden. Må lete litt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#17
Fant ikke i farten dataljbildene jeg har tatt for å dokumentere lange-modifiseringenslangen :-[
Men jeg fant ett bilde at en kasse med originalslangen og ett med modifisert slange.
Som du ser har jeg markert problemslangen med rød ring. Det jeg har gjort er å kutte bort den flatklemte delen av slangen og skjøtet den med ca halvparten av en sånn slange som er merket med gul ring.
Skjøtingen har jeg gjort ved å dytte en tynnere plastlange (8mm ?) og så surret på litt tape. Hvis du forstørrer etter-bildet litt så ser du skjøtene. Husk at her er det hverken trykk eller nevneverdig varmt.

PS: ikke spør meg hvorfor "etter" bilder snur seg når man klikker på det for å se det større :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Grumle

Takker for info! :) Men om det er den slangen som er problemet så kan det jo kanskje fungere å sette litt trykk på tanken man fyller vannet fra, eller hva tror du ? Så kan man modifisere slangen en gang man uansett må ta ned 11 kassen.

Elmo

Sitat fra: Grumle på tirsdag 23. mai 2017, klokken 22:55
. .  om det er den slangen som er problemet så kan det jo kanskje fungere å sette litt trykk på tanken man fyller vannet fra . .
Ja, blir vel omtrent det jeg sa om mye vann i tanken og løfte den veldig høyt (det øker trykket).

MEN . . det kan jo også hende at det er fyllingspluggen/nippelen som er defekt ??  Det kan du sjekke ved å bytte om to slanger under pluggene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Grumle på tirsdag 23. mai 2017, klokken 22:55
Takker for info! :) Men om det er den slangen som er problemet så kan det jo kanskje fungere å sette litt trykk på tanken man fyller vannet fra, eller hva tror du ? Så kan man modifisere slangen en gang man uansett må ta ned 11 kassen.

Tror ikke mer trykk er en god løsning for å oppnå passasje forbi en slik kollaps. SAFT oppgir maks trykk fyllesysytemet er bygget for. Trykk over det kan medføre overfylling.

Før bygde PSA kassene med annen vannføring. Vi har fått laget noen slanger som kan brukes til å bygge tilbake til original vanmnføring slik bildet viser.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Robert Sund

Støtter elektrolux i at trykk skal man være forsiktig med. Luft lar seg klemme sammen, og det gjelder luft over battericeller også. (Uten at jeg vet hvordan dette systemet er laget spesifikt)

Grumle

Takker for innspill! Da blir det demontering av kasse 11 :)

Elmo

Men igjen, sjekk først at det ikke er fylle-nippelen som er problemet ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Grumle på torsdag 25. mai 2017, klokken 16:17
Da blir det demontering av kasse 11 :)
11'er kassa på Berlingo er litt ekstra dritt å demontere :(
Du må (eller iallefall bør) hekta av brekkvirene inni bakhjula før du starter. Og så er skruene til kanalene som går under kassa ofte rustet fast >:(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

På Berlingo irrer gjerne venstre side strømskinne fra sikringsholder til batteriblokk av grunnet galvanisk korrosjon.

Sjekk dette med det samme, og skjær av litt av kassen for å gi mer avstand for krypstrøm.

Grunnet til at dette er et Berlingo spesifikt problem kan skyldes høyere drivspenning, og/eller plasseringen av 11er kassen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

torle

Sitat fra: Elmo på torsdag 25. mai 2017, klokken 20:34
Sitat fra: Grumle på torsdag 25. mai 2017, klokken 16:17
Da blir det demontering av kasse 11 :)
11'er kassa på Berlingo er litt ekstra dritt å demontere :(
Du må (eller iallefall bør) hekta av brekkvirene inni bakhjula før du starter. Og så er skruene til kanalene som går under kassa ofte rustet fast >:(

..Eller ut med konsollet bak girspaken (skrudd fast T20 tror jeg det var), løse strammeren til brekkwire T'en vippe utav kulene og dra Wiren under bilen og vekk fra 11'er kassen. Foretrekker denne metoden da wirehylsen kan sitte fast i bremseskjoldet.
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Elmo

#27
Sitat fra: torle på fredag 26. mai 2017, klokken 17:34
..Eller ut med konsollet bak girspaken (skrudd fast T20 tror jeg det var), løse strammeren til brekkwire T'en vippe utav kulene og dra Wiren under bilen og vekk fra 11'er kassen. Foretrekker denne metoden da wirehylsen kan sitte fast i bremseskjoldet.
Helt sikkert lurere det ja  :+1:
Jeg har bare tatt ned Partner 11'er 2 ganger så jeg har ikke perfeksjonert det.
Hovedbudskapet var å få fortalt at de må av ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Grumle


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA