Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Electrical vehicle warning light ved hjemmeladning

Startet av Sunshine, torsdag 22. juni 2017, klokken 09:10

« forrige - neste »

Sunshine

vi driver å ser på elbiler,vanskelig når man kan så lite som vi gjør. Begynner å få litt oversikt og focus er et av alternativene,sammen med ionic,ampera og nye e golf.
Vet focus har lite bagasjerom,men det er ikke avgjørende for vår del da vi har en s-max fra før. Elbilen blir bil nr 2 til småkjøring og til/fra jobb. Pr i dag ikke lang vei,(3 km)men man vet jo aldri hva som skjer der da mannen sin jobb er usikker om dagen så greit å ha litt rekkevidde hvertfall.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Nye Focus er mye mer "seriøs" elbil med større batteri (tilsvarende det nye e-Golf får) samt endelig støtte for hurtiglading som ikke var på den forrige.

Men en ting dere kanskje ikke tenker enda er at de fleste som begynner med elbil som en nr2  i familien fort ender med elbilen som nr 1.
Aner ikke om dere har S-Max pga stor familie, mye ting&tang i det daglige., men er lurt å tenke hvordan man kan bruke en elbil i det daglige for mer enn bare til/fra jobb (evt hvor en slik til/fra tur realistisk kan bli en gang i fremtiden).



telcontar

Stor imot, Ford legger ned produksjonen av den.

Sunshine

Sitat fra: telcontar på fredag 14. april 2017, klokken 19:38
Stor imot, Ford legger ned produksjonen av den.

Gjør de? så det blir ikke noe av den? link?

Sunshine

Sitat fra: Sunshine på fredag 14. april 2017, klokken 19:54
Sitat fra: telcontar på fredag 14. april 2017, klokken 19:38
Stor imot, Ford legger ned produksjonen av den.

Gjør de? så det blir ikke noe av den? link?

Fant linken i et annet innlegg her nå

kaiat

Sitat fra: telcontar på fredag 14. april 2017, klokken 19:38
Stor imot, Ford legger ned produksjonen av den.

Bare produksjonen her i Europa. Focus produseres også i USA og der fortsetter den. Europa får biler fra USA i stedet.

telcontar

Sitat fra: kaiat på fredag 14. april 2017, klokken 21:30
Sitat fra: telcontar på fredag 14. april 2017, klokken 19:38
Stor imot, Ford legger ned produksjonen av den.

Bare produksjonen her i Europa. Focus produseres også i USA og der fortsetter den. Europa får biler fra USA i stedet.

Ah, det var nytt for meg. Bra de fortsatt skal selge den her.

Sunshine

Sitat fra: kaiat på fredag 14. april 2017, klokken 21:30
Sitat fra: telcontar på fredag 14. april 2017, klokken 19:38
Stor imot, Ford legger ned produksjonen av den.

Bare produksjonen her i Europa. Focus produseres også i USA og der fortsetter den. Europa får biler fra USA i stedet.

Men hva vil det ha å si for oss som forbruker? Vil det få noen betydning på noen måte?

kaiat

Det betyr neppe så mye, med mindre du skulle tvile på amerikansk byggekvalitet...

nr1rayner

Eneste imot jeg har funnet med Focusen er bagasjerommet.
Prøvesatt nylig den gamle, skulle heller hatt det interiøret enn Leafen sitt  ;)
Der satt jeg svært godt, og i mine øyne en meget pen bil, både inn og utvendig.

Rekkevidde er på høyde med de andre, APP er på plass, hurtiglading er på plass og har vel også 6,6kW lader standard. Billig er den egentlig også sammenlignet med resten.
Så i mine øyne en krute god bil, som for meg/oss dessverre blir ødelagt av bagasjerommet (vi har Mondeo stv i tillegg, men elbilen bør klare det daglige behovet).

Alle har sine viktigste punkter:
For min del ville det vel derfor blitt en Leaf (igjen), med en meget sterk 2.plass til Ioniq.
Ioniq ville nok vært førstevalget hadde den bare hatt en APP med forvarming, og forvarming uten at den er plugget i.
Forvarming via APP er så utrolig digg når man skal ut i noen minusgrader  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 19. april 2017, klokken 15:33
Eneste imot jeg har funnet med Focusen er bagasjerommet.
Prøvesatt nylig den gamle, skulle heller hatt det interiøret enn Leafen sitt  ;)
Der satt jeg svært godt, og i mine øyne en meget pen bil, både inn og utvendig.

Rekkevidde er på høyde med de andre, APP er på plass, hurtiglading er på plass og har vel også 6,6kW lader standard. Billig er den egentlig også sammenlignet med resten.
Så i mine øyne en krute god bil, som for meg/oss dessverre blir ødelagt av bagasjerommet (vi har Mondeo stv i tillegg, men elbilen bør klare det daglige behovet).

Må si meg enig. Nye Focus har strengt tatt bare et stort minus i forhold til konkurrentene og det er bagasjerommet. Det må også nevnes at den har væskebasert kjøling og oppvarming av batteripakken, og kan fåes med bi-xenonlys og elektriske seter. DAB er på plass og den er godkjent for 75 kg taklast for de som syns det er viktig.

For min egen del kunne det nok funke med bagasjerommet til daglig også, da vi endelig er kvitt barnevogna her i huset. På langtur blir det uansett flerbruksbil pga. tre barneseter.

Gordon Retriever

En mangel ved Focus Electric er et selgerkorps som varierer mellom lite engasjert og direkte feilinformerende:  Det jeg husker best er selgeren som pekte i brosjyren for å bevise at den medfølgende ladekladden kunne brukes til å lade med 32 ampère...

Sunshine

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 19. april 2017, klokken 23:15
En mangel ved Focus Electric er et selgerkorps som varierer mellom lite engasjert og direkte feilinformerende:  Det jeg husker best er selgeren som pekte i brosjyren for å bevise at den medfølgende ladekladden kunne brukes til å lade med 32 ampère...

Ja,jeg snakka med en for å høre når demo bil kom på plass for å prøvekjøre. Virket ikke så veldig engasjert i grunn,og slang på et "blir sikkert forsinka også"så han virket ikke så optimistisk heller :P (selv om man selvfølgelig vet det kan skje,var det litt måten han la det fram på ;)
Det som trekker frem er prisen,men nesten så vi vurderer den gamle e-golfen isteden om vi vil ned på den prisklassen. Men skal prøve den nye først nå så får vi se :)

MrBacardi

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 19. april 2017, klokken 15:33
Eneste imot jeg har funnet med Focusen er bagasjerommet.
Prøvesatt nylig den gamle, skulle heller hatt det interiøret enn Leafen sitt  ;)
Der satt jeg svært godt, og i mine øyne en meget pen bil, både inn og utvendig.

Eksakt det samme som vi tenkte, dermed ble det Leaf denne gangen. Vi får håpe Ford kommer sterkere tilbake ved neste forsøk.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

nr1rayner

X-er fingra for det.
En Focus stv med 40kWh batteri, eller mer, hadde lett kommet inn på topp på ønskelista  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA