Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: E-Golf 2018. Ladestasjon -> 3-Fase 230V 16A

Startet av kodalse, torsdag 22. juni 2017, klokken 07:28

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: E9 på onsdag 12. april 2017, klokken 19:47
Poenget dere misforstår er at verden ikke er binær. I slike debatter tar dessverre mange høyde for at folk ikke hadde kjøpt ny bil hvis det var like avgifter på alle biler. De som kjøper en TMX ville sannsynligvis brukt omtrent like mye penger på bil dersom elbiler hadde de samme avgiftene. De ville bare ikke hatt råd til en TMX. Man ville nok ikke fått like mye penger inn til staten ved å skru til subsidiekranen, men man ville fått betydelig mer enn i dag.

Personlig hadde jeg ikke brukt i nærheten så mye penger på bil da. Om Tesla var for dyr pga. avgifter hadde jeg kanskje kjørt en hybrid til 400-500k. Type Passat GTE eller noe sånt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorgenM

Sitat fra: kodalse på onsdag 12. april 2017, klokken 09:04
Noe uvant fylles kommentarfeltene med mishagsytringer - mot Adressa! :)
Det nevnes blant annet momsfritaket til media (inkl. Adressa) som er langt høyere.
Dette har blitt mer og mer vanlig. Heldigvis :)

Slik jeg oppfatter det har "folk flest" begynt å bli mer positive til elbiler. Er nok flere grunner til det; Det kommer mer "folkelige biler". Noen av elbilfordelene fjernes (betyr mindre sjalusi). De har innsett at elbil faktisk er fremtiden og uunngåelig.

Så har man selvsagt de som er hard-core motstandere og den gruppen vil bli enda mer motstandere etter hvert som de innser at "slaget" er tapt og tviholder på sine prinsipper...
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

GOLF-raider

#17
Pendlerne meiner at Tesla-eierne kan betal for momsen sjøl;
Da vart det plutselig mange fleire som kunne ha reist med tog, buss og båt:
https://www.nrk.no/norge/pendlerne-mener-tesla-eierne-kan-betale-selv-1.13472293
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

knut.aulie

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 13. april 2017, klokken 08:19
... jeg synes vi alle kunne betalt 20% bruttoskatt....
Enig. Det ville hjulpet stort om alle hadde bidratt.

bno

Innledning
Dette oppslaget i media som er klint opp på veggen "over alt" av den fjerde statsmakt er tatt ut av en større sammenheng. Oppslaget er apekattaktig og burde egentlig bli ignorert av den opplyste leser. Men slik den appellerer til misunnelse og fremvekst av splid så bør det ikke stå uimotsagt det kan man forstå.

Saken
Her konkluderes det før alle data er på bordet. Det er en grov feil i utgangspunktet. Det er fort gjort å ramse opp de positive sidene ved subsidieringen spesifikt og generelt og de negative alternativene om man ikke hadde disse (elbilgodene). Danmark er nevnt som et stikkord.

Et eksempel
er  skjevdelingen (og som man ser tydeligst om man har reist litt rundt i andre deler av verden) er hvordan forurensning nå i sterk grad er i ferd med å kvele det ene tettstedet (storbyen) etter den andre og påfører tidlig død og andre følgeskader hos lokal befolkningen av forsøplingen fra ICE og andre forbrukere av skitten industri i kjølvannet av HC industrien.

Fokus
Det jeg sikter til er at verdens oljeproduserende land over mange tiår subsidierer dette. Det i en skala som er ekstrem og uhørt. Årsakene til at vi ikke får ryddet opp er mange, men ett av disse forholdene er som følger:

"As with most climate change solutions, a major stumbling block to reform is the power of the fossil fuel industry. As we've seen time and time again, the fossil fuel industry has a stranglehold on policy makers all around the world, and they love these handouts.

Kilden til sitatet ovenfor er hentet her - http://priceofoil.org/fossil-fuel-subsidies/
og jeg vil anbefale (påskelesning)  ;D at vi tar den diskusjonen heller enn dette makkverk oppslaget sett ut fra flere ulike perspektiv.

Sluttkommentar
Det er subsidier til hydrokarbon industrien (som jeg har vært en del av i 40 år) som den fjerde statsmakt bør rette fokus mot, men inntrykket er at disse (media) er et nyttig redskap mot det åpnebare dessverre.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016


88charlie

Disse avisartiklene som skal "ta" Tesla irriterer meg noe voldsomt fordi de baserer seg på et helt tullete regnestykke.

Realiteten et at de aller fleste, kanskje samtlige, som kjøper en Tesla, har et budsjett å forholde seg til. Pga kjøreøkonomien og elbilinsentivene strekker man seg kanskje litt over et vanlig bilbudsjett. Med bortfall av alle elbilfordelene ville kanskje 1/3 kjøpt seg en ny Passat eller tilsvarende, en annen tredjedel ville kjøpt seg noe nybrukt og den siste tredjedelen ville kanskje beholdt gamlebilen litt til. Staten går mao glipp av avgiftene til en Passat og omreg av en passe ny bruktbil, IKKE samtlige avgifter en fullspeccet Tesla ville ha utløst uten insentivene. Ingen, eller bare en liten håndfull, ville kjøpt en Tesla uten sponsing. De avgiftene ville staten aldri fått inn og kan således ikke regnes med.

En annen ting. Tesla er IKKE et premium bilmerke. Langt derifra. Det er en vanvittig kul elbil med gode ytelser men har ikke i nærheten av luksusen til premiummerkene på interiør osv.

Til Borten-Moe og Aaaadressa: lær dere matte og kom dere ut av kontorene før dere uttaler dere!

Olemann

#23
Veldig merkelig dette. Selv Hegnar hadde for en tid tilbake en leder i Finansavisen der han kalkulerte hvor mye staten tapte på momsfritaket for Tesla.  Det er jo forsåvidt et interessant regnestykke, men selv han som normalt er god med kalkyler baserte seg på at LIKE MANGE Teslaer ville vært solgt om de var belagt med moms.
Fatter ikke at sånt går an, man trenger verken BI eller NHH for å vite at omsetning henger sammen med pris.

Noe helt annet og en relevant og aktuell problemstilling hvorvidt avgiftsfritak på elbiler bør være stykkprisbasert og ikke basert på en prosent av bilens kostpris.  Hegnar har et poeng når han påpeker at det er pussig med "subsidier" av glasstak og luftfjærer. Med MVA og en sponsing på f.eks. kr. 100.000.- pr. elbil som flat takst ville nok enda flere i byene anskaffet trilling, e-up etc. selv om det ville redusert salget av Tesla.

doldis1

 
SitatTil Borten-Moe

Borten Moe skjønner dette like godt som oss, det gjør derimot ikke en stor del av velgerne her på bygda
som Borten Moe frir til i et valgår...( og med godt resultat skal vi tro meningsmålingerne)
Argumenter av typen "bruker ikke disse bilene (elbiler) veiene de da ?"  "Et stort lasteskip forurenser mer
enn alle norske biler tilsammen !" "Det spiller ingen rolle hva lille Norge gjør når det gjelder miljøforurensing!"
Dette er argumenter som går hjem her på landsbygda og det spiller Borten Moe på...


Kristian O

Sitat fra: Olemann på torsdag 13. april 2017, klokken 14:27
LIKE MANGE Teslaer ville vært solgt om de var belagt med moms.
Det er en tankegang som gir store muligheter! Man kan f.eks legge 2000,- ekstra avgift pr 10-pakning sigaretter. Det burde løyse alle økonomiske problemer  ::)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

stefse

Noen i elbilforeningen bør ta en telefon til Adresseavisen og spørre hva de holder på med. Å kjøre en kortsynt og lite opplyst "vendetta" mot elbiler for å sikre lesertallene, er ikke å ta sitt samfunnsansvar på en god måte. Det er bare trist at representanter fra media ikke klarer å se større sammenhenger og rent ut motvirker renere miljø og mindre utslipp.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Robert Sund

Det er nok en viktig grunn til at aviser og andre tradisjonelle medier mister lesere og seere. Og så forsøker de å kompensere med stadig mer kjendis-stoff, og å gjenta pressemeldinger ukritisk.

Jeg tror ikke dette er en god strategi for de tradisjonelle mediene, da plattheter skader renommeet, de aldri kan konkurrere på kjendisnyheter mot alternativene som finnes i dag, og papegøye funksjonen blir stadig mer irrelevant.

Jeg husker jeg som lite barn oppdaget at store medier som mange tok helt seriøst sa ting som jeg med sikkerhet viste ikke var sant. Og jeg lurte på om dette gjaldt andre kunnskapsfelt jeg ikke kunne noe om. Det er sikkert urettferdig mot de journalistene som faktisk gjør en innsats men slike artikler som denne tråden handler om viser i hvilken grad aviser er blitt en vits.

jlan

Bergens Tidende har gått ut på lederplass og støttet den eksisterende ordningen:

Sitat fra: http://www.bt.no/btmeninger/leder/For-tidleg-med-Tesla-kutt-332389b.htmlGRØN INNOVASJON: Formålet med dagens rause ordningar er å få folk til å velje elbil framfor fossilbil. Det er like viktig for dyre bilar som Tesla, som rimelege bilar, skriv BT på leiarplass
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

cra

Sitat fra: Prinsen på onsdag 12. april 2017, klokken 19:47
De som kjøper en TMX ville sannsynligvis brukt omtrent like mye penger på bil dersom elbiler hadde de samme avgiftene.

IUngen automatikk i det; hvis X er noenlunde sammenlignbar med S, i alle fall. Hadde selv kjøt noe brukt til langt under halvparten av Model S, som på kjøpstidspunktet var akkurat innenfor rekkevidde (vel å merke etter å ha strukket alle strikker). Hadde ikke kunnet kjøpe den med dagens pris.

Hadde i utgangspunket ønske om å kjøpe ny bil tilsvarende den vi hadde (VW Caravelle/Multivan), men den ville kostet mer enn Tesla, og var fullstendig utelukket. En brukt til ~250k hadde nok vært løsningen. Glad det gikk bedre enn det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA