Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: E-Golf 2018. Ladestasjon -> 3-Fase 230V 16A

Startet av kodalse, torsdag 22. juni 2017, klokken 07:28

« forrige - neste »

kodalse

Enda et innlegg fra adressa med antydninger om hva man i stedet kan bruke pengene på.
Artikkelen linker mot DN sin adresse som ligger bak betalmur.
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2017/04/11/En-halv-milliard-i-momsfritak-for-Tesla-kj%C3%B8pere-14587796.ece

Dette glir pent inn i rekken av andre artikler mot elbiler de siste årene fra Adressa.
Noe uvant fylles kommentarfeltene med mishagsytringer - mot Adressa! :)
Det nevnes blant annet momsfritaket til media (inkl. Adressa) som er langt høyere.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Prinsen

Jeg ser ikke problemet med artikkelen. Det er vesentlig mer miljøvennlig å sponse kollektivreisende enn noen få bileiere. Man må bare nyte fordelene mens man kan.

knut.aulie

Sitat fra: E9 på onsdag 12. april 2017, klokken 09:16
Jeg ser ikke problemet med artikkelen. Det er vesentlig mer miljøvennlig å sponse kollektivreisende enn noen få bileiere. Man må bare nyte fordelene mens man kan.
Ser ikke på noen måte at elbilfordelene går på bekostning av kollektivtrafikk. Tror ikke det hadde blitt en krone mer til kollektivtrafikk om de blir fjernet. Det er mer sannsynlig at økte avgiftskroner hadde gått til et direktorat og byråkrati . Så langt er det det største satsningsområde til regjeringen.

kodalse

Sitat fra: E9 på onsdag 12. april 2017, klokken 09:16
Jeg ser ikke problemet med artikkelen. Det er vesentlig mer miljøvennlig å sponse kollektivreisende enn noen få bileiere. Man må bare nyte fordelene mens man kan.

Problemet med slike artikler er at man, for å bruke et slitt uttrykk, sammenligner epler med pærer.
Ja det er begge miljøvennlige områder, men denne halve milliarden er ikke tilgjengelig i rene penger.
Det er et fritak for visse avgifter fordi bilene er bort imot umulig å selge uten avgiftsfritak.

Hvis det ikke hadde vært MVA fritak på alle elbiler ville mange av disse kjøpt helt andre biler enn en Tesla og i stor grad langt rimeligere biler.
Siden behovet oftest er helt annet enn kortrekkeviddebiler vil alternativet gjerne vært en ny fossilbil, eller eventuelt hybridbil.
Ingen av disse kan vel sies å bringe miljø fremover, selv om enkelte faktisk klarer å få en hybridbil ned mot kun det dobbelte av oppgitt forbruk.
Når det gjelder Tesla ser vi helt klart at mange strekker seg den lille ekstra biten for å oppnå nettopp en Tesla.
Dette er kjøpere som langt på vei har kommet fra vanlig stasjonsvogn verden, som Mondeo, Avensis, V70.

Hvis vi ser litt mot Danmark som som faktisk gjorde dette krumspringet i fjor er det i ettertid ikke solgt en Tesla!
Hvor mange MVA kroner er det da tilgjengelig for å finansiere tog passasjerer?

Ifølge mine raske kalkyler burde det bli tett innpå ingenting.

Skal det være håp om overgang mot elektrifisering av transport er avgiftsfritaket for elbiler like viktig som alle andre miljøtiltak.
Det er også årsaken til at artikkelen skyter på feil mål.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Ferry

Selveste NRK henger seg på også: https://www.nrk.no/norge/tesla-kjopere-far-en-halv-milliard-i-momsfritak-1.13472186
Jeg føler meg ikke truffet, da mine 0 avgiftskroner fra i3-en er mye bedre enn 0 fra en Tesla.

doldis1

Sitat fra: E9 på onsdag 12. april 2017, klokken 09:16
Jeg ser ikke problemet med artikkelen. Det er vesentlig mer miljøvennlig å sponse kollektivreisende enn noen få bileiere. Man må bare nyte fordelene mens man kan.

Blir helt feil å kalle dette sponsing. Ved å fjerne avgiftsfordelene for Tesla oppnår man ingen verdens ting.
Tror noen virkelig at eksakt like mange ville kjøpt Tesla med full avgift ???
Dette er ikke penger som kan brukes til noe annet, det er en lek med tall og en total logisk kortslutning!

knut.aulie

Det er morsommere å se på effekten av redusert formueskatt (11 milliarder om jeg husker riktig). Tenk om den summen, som er et faktisk beløp, hadde blitt brukt på miljø og kollektivtrafikk!

Amoss

Selv finner jeg dette litt interessant. Tidligere har man jo flere ganger gått ut med hva mva fritak for elbiler totalt har "kostet" staten - mener å huske å ha sett tall i området 4-6-8 milliarder? - og med sterke hint om at mesteparten av dette har gått til å "subsidiere" dyre Teslaer. Nå har man altså tallfestet at Tesla kjøpere "bare" har fått 0,5 milliarder lavere MVA regning, og alle - selv DN - *bør* vite at størrelsen på fritaket er noe helt annet enn hva staten hadde fått inn i avgifter uten dette fritaket.

Så det er altså slett ikke så dyrt med dette mva fritaket for Tesla som elbil-hatere og Tesla-misunnere har skullet ha oss til å tro. Som vi vel også egentlig var veldig klar over hele tiden :) Så man kan nå stille spørsmål om hvorvidt administrering av en ordning som holder Tesla mer eller mindre utenfor det generelle elbilfritaket vil koste staten mer enn de vil få inn igjen i MVA, sånn i tillegg til at det skader hele elbilstatningen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RonnyØ

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 12. april 2017, klokken 10:27
Det er morsommere å se på effekten av redusert formueskatt (11 milliarder om jeg husker riktig). Tenk om den summen, som er et faktisk beløp, hadde blitt brukt på miljø og kollektivtrafikk!

Vi bruker 127 milliarder på "øvrige sosiale forhold", 40 milliarder i sykepenger, 261 milliarder på 52 jagerfly og over 30 milliarder i bistand/u-land hjelp. 

Momsen på de skarve elbilene eller kutt i formueskatt er småpenger
Husqvarna Automower 320

automat

Sitat fra: kodalse på onsdag 12. april 2017, klokken 09:33
Når det gjelder Tesla ser vi helt klart at mange strekker seg den lille ekstra biten for å oppnå nettopp en Tesla.
Dette er kjøpere som langt på vei har kommet fra vanlig stasjonsvogn verden, som Mondeo, Avensis, V70.

Det var nok mer gjeldende på tidlige model S. Neppe så mange Tesla mod X-kjøpere som kommer fra Mondeo og Avensis. Jeg vil tippe at flesteparten kommer fra mod S og premium SUV'er.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#10
Sitat fra: automat på onsdag 12. april 2017, klokken 11:33
Det var nok mer gjeldende på tidlige model S. Neppe så mange Tesla mod X-kjøpere som kommer fra Mondeo og Avensis. Jeg vil tippe at flesteparten kommer fra mod S og premium SUV'er.
I disse dager skyldes det i så fall først og fremst en ugunstig dollarkurs. Hadde en Model X vært tilgjengelig med samme dollarkurs som da vi kjøpte vår Model S, så ville antallet Model X solgt vært minst dobbelt så stort.

Elbiler med lang rekkevidde som kan gi fossilbiler en reell konkurranse er dessverre altfor dyrt. Så dyrt at til og med uten avgifter er det for få som kan ta seg råd til disse.


jkirkebo

Sitat fra: automat på onsdag 12. april 2017, klokken 11:33
Sitat fra: kodalse på onsdag 12. april 2017, klokken 09:33
Når det gjelder Tesla ser vi helt klart at mange strekker seg den lille ekstra biten for å oppnå nettopp en Tesla.
Dette er kjøpere som langt på vei har kommet fra vanlig stasjonsvogn verden, som Mondeo, Avensis, V70.

Det var nok mer gjeldende på tidlige model S. Neppe så mange Tesla mod X-kjøpere som kommer fra Mondeo og Avensis. Jeg vil tippe at flesteparten kommer fra mod S og premium SUV'er.

Nja, er ikke så sikker. Vi gikk fra VW Touran til Model S til Model X. Hadde nok gått direkte til Model X om ikke Model S hadde passet i mellomtiden.

Min far har skikkelig lyst på en Model X, han kjører VW Passat.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kristian O

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. april 2017, klokken 18:34
Sitat fra: automat på onsdag 12. april 2017, klokken 11:33
Sitat fra: kodalse på onsdag 12. april 2017, klokken 09:33
Når det gjelder Tesla ser vi helt klart at mange strekker seg den lille ekstra biten for å oppnå nettopp en Tesla.
Dette er kjøpere som langt på vei har kommet fra vanlig stasjonsvogn verden, som Mondeo, Avensis, V70.

Det var nok mer gjeldende på tidlige model S. Neppe så mange Tesla mod X-kjøpere som kommer fra Mondeo og Avensis. Jeg vil tippe at flesteparten kommer fra mod S og premium SUV'er.

Nja, er ikke så sikker. Vi gikk fra VW Touran til Model S til Model X. Hadde nok gått direkte til Model X om ikke Model S hadde passet i mellomtiden.

Min far har skikkelig lyst på en Model X, han kjører VW Passat.
Mine foreldre var veldig nær å kjøpe X, men den var for dyr. Dei hadde Outlander tidligere.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Prinsen

Sitat fra: doldis1 på onsdag 12. april 2017, klokken 10:21
(snip)
Sitat fra: kodalse på onsdag 12. april 2017, klokken 09:33
(snip)
Poenget dere misforstår er at verden ikke er binær. I slike debatter tar dessverre mange høyde for at folk ikke hadde kjøpt ny bil hvis det var like avgifter på alle biler. De som kjøper en TMX ville sannsynligvis brukt omtrent like mye penger på bil dersom elbiler hadde de samme avgiftene. De ville bare ikke hatt råd til en TMX. Man ville nok ikke fått like mye penger inn til staten ved å skru til subsidiekranen, men man ville fått betydelig mer enn i dag.

Kristian O

Sitat fra: E9 på onsdag 12. april 2017, klokken 19:47
Sitat fra: doldis1 på onsdag 12. april 2017, klokken 10:21
(snip)
Sitat fra: kodalse på onsdag 12. april 2017, klokken 09:33
(snip)
Poenget dere misforstår er at verden ikke er binær. I slike debatter tar dessverre mange høyde for at folk ikke hadde kjøpt ny bil hvis det var like avgifter på alle biler. De som kjøper en TMX ville sannsynligvis brukt omtrent like mye penger på bil dersom elbiler hadde de samme avgiftene. De ville bare ikke hatt råd til en TMX. Man ville nok ikke fått like mye penger inn til staten ved å skru til subsidiekranen, men man ville fått betydelig mer enn i dag.
Vi strekte oss LANGT over det vi ellers hadde brukt på bil da vi bestilte TMS i 2013, fordi det var en elbil vi virkelig hadde lyst på. Om TMS hadde kostet 25% meir hadde vi beholdt dieselbilen ei stund til, og bytta den ut med en 1-2 år gammal lignede dieselbil når den begynte å bli sliten.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA