Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor lang bør nettledning mellom EVSE og støpsel være?

Startet av vpr135, onsdag 21. juni 2017, klokken 21:12

« forrige - neste »

vpr135

Hei folkens.

Skal bytte ut min diesel bil med elbil, men så er spørsmålet om hvilken jeg skal handle. Bor i lillestrøm og jobber i drammen (kobbervikdalen). Får dessverre ikke ladet på jobb og er redd for at det kan bli dyrt å benytte seg av hurtiglader hver dag. Bakkene på Liertoppen vil nok tappe batteriene noe tenker jeg og om vinteren vil kulda bidra med å redusere rekkevidden. Er det f.eks Nissan Leaf 30 kwh jeg bør velge (må da ta opp billån) eller kan jeg klare meg med en rimeligere Leaf / en av trillingere?

kodalse

Av de biler som i dag er tilgjengelige og kan rekke totalt 13 mil sommer som vinter ville jeg satset på Ionic.
Leaf 24kWh er bare å glemme på vinters tid uten lading underveis.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

cbjornerud

Har du prøvekjørt Renault Zoe? Den nye utgaven med 400km rekkevidde (realistisk 300 sommer, 200 vinter) vil dekke behovet ditt bare med hjemmelading. Bilen støtter ikke normal hurtiglading (DC) men kan lade med opptil 22Kw fra AC. Det er ikke en påkostet bil, men den fungerer utmerket til vårt behov - bybruk og hyttetur (75 km en vei, har Zoe 240). Du kan lese mer om Zoe eieres erfaring her: http://elbilforum.no/forum/index.php/board,47.0.html
2015 Zoe R240

downlow

Ja, Nissan Leaf 30 kwh vil gjøre "jobben" for deg. Veldig godt fornøyd med min :)
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Troald

Jeg har 8 mil t/r til jobb. Veldig fornøyd med min Zoe - det medfølger "gratis" hjemmelader og jeg lader nå (0-5 grader ute) hver 2. eller 3.natt. God forvarming gjør det deilig å sette seg rett inn i bilen og kjøre avgårde. Sitter relativt høyt. Bilen har sine begrensninger, men som pendlerbil er den utmerket. Alltid et kampanjetilbud på den
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Ingeniøren

Lillestrøm-Drammen tur retur - tror jeg vill brukt tog, fremfor å dunke gjennom Oslo hver dag....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

automat

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 12. april 2017, klokken 08:39
Lillestrøm-Drammen tur retur - tror jeg vill brukt tog, fremfor å dunke gjennom Oslo hver dag....

Tipper at reisetid dør-til-dør ikke gjør dette til et lukrativt alternativ. Siden bil allerede er valgt som reisemåte.  Kan hende at det ikke er nødvendig å kjøre i værste rushen heller.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Panduck

Sitat fra: vpr135 på tirsdag 11. april 2017, klokken 19:36
Er det f.eks Nissan Leaf 30 kwh jeg bør velge (må da ta opp billån)

Du kan vel betjene en del billån av det du sparer i bensin og bompenger ved dagelig kjøring, vil jeg tro. Jeg ville definitift gått for 30kWh LEAF fremfor "eldre", men som foreslått av kodalse, sjekk Ioniq, det virker som ekstremt mye bil for penga.

vpr135

Sitat fra: Panduck på onsdag 12. april 2017, klokken 12:55
Sitat fra: vpr135 på tirsdag 11. april 2017, klokken 19:36
Er det f.eks Nissan Leaf 30 kwh jeg bør velge (må da ta opp billån)

Du kan vel betjene en del billån av det du sparer i bensin og bompenger ved dagelig kjøring, vil jeg tro. Jeg ville definitift gått for 30kWh LEAF fremfor "eldre", men som foreslått av kodalse, sjekk Ioniq, det virker som ekstremt mye bil for penga.

Stemmer det du nevner her, vil spare noen tusenlapper i måneden ved å gå over til elbil og målet er å kun eie elbil siden jeg har tilgang bil med fossil drivstoff om behovet vil melde seg.
Skal se nærmere på Ioniq'n  :+1:

vpr135

Sitat fra: automat på onsdag 12. april 2017, klokken 12:25
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 12. april 2017, klokken 08:39
Lillestrøm-Drammen tur retur - tror jeg vill brukt tog, fremfor å dunke gjennom Oslo hver dag....

Tipper at reisetid dør-til-dør ikke gjør dette til et lukrativt alternativ. Siden bil allerede er valgt som reisemåte.  Kan hende at det ikke er nødvendig å kjøre i værste rushen heller.

Riktig det du skriver og uansett så reiser jeg hjemmefra før rushet har startet samt returnerer etter at rushen har gitt seg

vpr135

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 12. april 2017, klokken 08:39
Lillestrøm-Drammen tur retur - tror jeg vill brukt tog, fremfor å dunke gjennom Oslo hver dag....

Er tidsbesparende å benytte seg av bil i tillegg til at jeg planlegger slik at jeg unngår værste rushtiden

vpr135

Sitat fra: Troald på onsdag 12. april 2017, klokken 08:17
Jeg har 8 mil t/r til jobb. Veldig fornøyd med min Zoe - det medfølger "gratis" hjemmelader og jeg lader nå (0-5 grader ute) hver 2. eller 3.natt. God forvarming gjør det deilig å sette seg rett inn i bilen og kjøre avgårde. Sitter relativt høyt. Bilen har sine begrensninger, men som pendlerbil er den utmerket. Alltid et kampanjetilbud på den

Skal se nærmere på Zoe, men elbilen kommer til å være den eneste bilen jeg kommer til å eie så er jeg usikker på om det er Zoe jeg vil ha... Uansett så setter jeg pris på at du deler din erfaring med din Zoe med oss :)

vpr135


vpr135

Sitat fra: cbjornerud på tirsdag 11. april 2017, klokken 20:44
Har du prøvekjørt Renault Zoe? Den nye utgaven med 400km rekkevidde (realistisk 300 sommer, 200 vinter) vil dekke behovet ditt bare med hjemmelading. Bilen støtter ikke normal hurtiglading (DC) men kan lade med opptil 22Kw fra AC. Det er ikke en påkostet bil, men den fungerer utmerket til vårt behov - bybruk og hyttetur (75 km en vei, har Zoe 240). Du kan lese mer om Zoe eieres erfaring her: http://elbilforum.no/forum/index.php/board,47.0.html


Skal se nærmere på Zoe, men elbilen kommer til å være den eneste bilen jeg kommer til å eie så er jeg usikker på om det er Zoe jeg vil ha... Uansett så setter jeg pris på at du deler din erfaring med din Zoe med oss :)

vpr135

Sitat fra: kodalse på tirsdag 11. april 2017, klokken 20:05
Av de biler som i dag er tilgjengelige og kan rekke totalt 13 mil sommer som vinter ville jeg satset på Ionic.
Leaf 24kWh er bare å glemme på vinters tid uten lading underveis.

Ioniq er lagt til listen og kommer til å booke prøvekjøring rett over påsken

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA