Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som har fått matte seterygger enda?

Startet av Olemann, onsdag 21. juni 2017, klokken 13:24

« forrige - neste »

Olemann

Har hørt og lest så mye rart om dette at det hadde vært fint med en avklaring, om noen da har noe mer enn nye rykter på dette.

Har hørt at de som bestilte 1. dagen kommer i en egen kø, men de (som meg) som bestilte dag 2 ikke gjør det.  Men hva betyr dette i praksis?

Har hørt at de som allerede har en Model S/X stiller i en egen kø, altså slik at de som i dag kjøper en Tesla kommer foran alle som har bestilt tidligere, muligens minus dag 1 bestillere, men altså før alle andre forøvrig.  Hvorvidt denne retten gjelder førstegangskjøperen av Model S/X eller om denne overføres de som kjøper en brukt vet jeg ikke.
Hørt rykter om Signatur modeller med høy pris og tidlig levering, slik vi husker fra MS, men nå har vel alle betalt samme forskudd så ingen Signatur inngang denne gangen så vidt jeg forstår,
Annet?

steam

Ingen vet noen ting. Mange spekulerer og tror de vet, men ingen vet noen ting. Vent på en offisiell oppdatering fra Tesla.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Espen Hugaas Andersen

Alle er i samme kø, og det blir ingen signatur-utgave. Men det er sagt at alle som bestilte første dagen skal få noe spesielt - kanskje en spesiell lakkfarge man kan velge eller noe lignende.

Det har vært mye snakk om hvem som vil få sine biler først, for det er ikke bare kønummeret som har betydning. Vi vet at Tesla-ansatte og nåværende Tesla-eiere vil bli prioritert. Vi vet også at leveransene vil starte i California, spre seg utover USA og Canada, deretter kommer Kina og Europa. Norge vil trolig være først i Europa, kanskje først etter USA og Canada.

Noe som ble kjent nylig er at AWD modellene vil ikke bli levert i 2017. Jeg forventer at leveransene starter i Q1 2018, mens performance-modellen trolig ligger enda lengre bak i løypen, kanskje Q2-Q3 2018. De vil trolig også starte leveransene av det største batteriet først, og andre opsjoner vil også ha betydning. Kommer Model 3 med luftfjæring så vil jeg forvente at de som ønsker stålfjæring må vente til 2018. Men dette kan slå alle veier, utifra om Tesla sliter med spesifikke leverandører eller lignende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

georglu

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 11. april 2017, klokken 14:07
Alle er i samme kø, og det blir ingen signatur-utgave. Men det er sagt at alle som bestilte første dagen skal få noe spesielt - kanskje en spesiell lakkfarge man kan velge eller noe lignende.

Vi har allerede fått noe "spesielt". En takk for bestillingen og en Model 3-"plakat". Eller dvs. et utprintet ark med bilde av Model 3-prototypene. En nærmest verdiløs gimmick Tesla godt kunne spart seg.

Jeg har ikke spesielt tro på at noen, om enn Tesla/SpaceX-ansatte og kanskje enkelte Model S/X-eiere som var tidlige ute med bestillingen, vil få noen fordeler av noe særlig slag. Dette er en bil som virkelig skal masseproduseres. Tesla skal tydeligvis også effektivisere utleveringene slik at det vil ta minimalt med tid og har planer om å leie inn store haller til dette.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: georglu på tirsdag 11. april 2017, klokken 14:15Vi har allerede fått noe "spesielt". En takk for bestillingen og en Model 3-"plakat". Eller dvs. et utprintet ark med bilde av Model 3-prototypene. En nærmest verdiløs gimmick Tesla godt kunne spart seg.
Nei, denne tweeten kom en god stund etter bildet, som var stort sett ferdig distribuert i juli:

Ryan McCaffrey - November 4th 2016
@elonmusk Any chance of Signature Red pain being offered as an option for March 31 Model 3 reservation holders?

Elon Musk Reply - November 4th 2016
@DMC_Ryan there will be something special
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

georglu

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 11. april 2017, klokken 14:25
Elon Musk Reply - November 4th 2016
@DMC_Ryan there will be something special

Tja. Det var jo et rimelig vagt svar. Det kan være alt fra noe helt fantastisk (ikke spesielt sannsynlig) til ikke noe som helst når det kommer til stykket (mer sannsynlig). Byggeprosessen til Model 3 må nødvendigvis være så enkel som overhodet mulig om Tesla skal ha noen sjans til å levere noe i nærheten av det de har lovet. Dvs. ingenting komplisert à la falkevingedører eller særoptions for enkelte kunder. Alt som kan forvanske en allerede kompleks prosess må bort.

Allerede for S/X har de også strømlinjeformet bestillingen betydelig med tiden. Vekk med opsjoner få eller ingen bestiller (grønn farge anyone?) og pakket sammen interiøropsjoner som "hører sammen". Surt for de som vil sære komboer få eller ingen vil ha, men bra for Tesla som forenkler prosessene sine. Når Tesla er på størrelse med de andre store leverendørene ikke bare i børsverdi, så kan de ta seg råd (igjen) til større mangfold i design studio. Dit kommer vi nok ikke før om mange år etter at Model Y er på veiene. Hvis Tesla ennå eksisterer ser vi kanskje også et tosifret antall forskjellige modeller til salgs. Eller noe helt annet. Hvem vet egentlig hvordan transportbransjen ser ut om et tiår eller to.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Espen Hugaas Andersen

#6
Ett ekstra fargevalg for de som var først ute vil ikke gjøre ting noe vanskeligere. Om Tesla velger å tilby en spesiell farge for de som reserverte første dag, så vil det trolig bli det mest populære fargevalget. Når Model S først kom på markedet så var det stort sett kun røde biler som ble solgt... (Faktisk kan altså det spesielle fargevalget gjøre ting *enklere*. De kan velge å kun produsere denne fargen de første 3 månedene.)

For å redusere kompleksiteten kan de fjerne ett av de andre fargevalgene, og etter alle de bilene med det spesielle fargevalget er produsert, så kan de legge til dette fargevalget igjen. Da kan de holde antall farger i produksjon konstant på f.eks 6 stk.

Men det er ikke sikkert det er noe med selve bilen. Det kan være at alle som bestilte får med ett eller annet. Neppe noe med meningsfull verdi - kanskje en skalamodell av en Model 3, nøkkel i en annen farge, nøkkelbeskytter, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

georglu

Plakaten vi fikk ble av Elon Musk omtalt som "something special" i forkant, så jeg har ikke de helt store forhåpningene om noe substansielt. Antagelig en gimmicky greie eller kanskje i beste fall en "ekslusiv" farge.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: georglu på tirsdag 11. april 2017, klokken 15:23
Plakaten vi fikk ble av Elon Musk omtalt som "something special" i forkant, så jeg har ikke de helt store forhåpningene om noe substansielt. Antagelig en gimmicky greie eller kanskje i beste fall en "ekslusiv" farge.
Jeg er stort sett enig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Olemann

Høres bra ut med en felles kø i alle fall, om enn fortsatt litt usikker på hva som ligger i dette med Teslaeiere og ansatte, spesielt det første kan jo bety forsinkelser for de som ikke allerede eier en.
Men, vente og se er vel fasiten her som på så mye ellers.  Takk for innspill!

Amoss

Sitat fra: georglu på tirsdag 11. april 2017, klokken 15:23
Plakaten vi fikk ble av Elon Musk omtalt som "something special" i forkant, ...

Nei.

Elon snakket tidlig om "something special" til førstedags reservasjonsholdere/kø-ståere. Da de begynte å sende ut disse plakatene var det mange som trodde dette var dette "something special" som hadde vært nevnt, men dette viste seg etterhvert at de sendte ut til alle. Så plakaten var da altså ikke dette "something special" som hadde vært nevnt, men det må altså være det samme som Elon fortsatt snakker om i den tweeten Espen siterte over her.

Ut over det så er jeg helt enig i at det ikke nødvendigvis behøver å være noe så alt for spesielt, og med en alternativ farge som det mest sannsynlige litt større alternativet. Eller en spesiell "badge". Eller en signatur på solskjermen :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

georglu

Personlig ønsker jeg meg Elon Musks genuine rumpeavtrykk i skinnsetet i førersetet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

knut.aulie

Det som er sikkert, jeg fikk i hvertfall bekreftet dette fra direktør for Nordic sales i Tesla.
En som Teslaeier som reserverer modell 3 nå , vil gå foran alle som bestilte første dag det var mulig som ikke eier en Tesla.

spirrevipp

Jøss... ikke helt rettferdig hvis jeg kan slenge inn en reservasjon over et år senere og allikevel komme foran folk som reserverte ved første mulighet.  :o
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

N00b

Spol tilbake til august september oktober 2013.

Da fikk vi utlevert våre S.  Jeg bestilte desember 2011 og hadde mange foran meg i køen. Ca 1800?
Så kom levering og da ble fasiten at mange vanlige biler ble utlevert før Signatur biler. De kom stykkevis og delt langt ut på høsten.

Min bil ble utlevert i rushet 28 september, en S85 med luft og soltak. 

For alt jeg vet så ser verden helt annerledes ut med M3, det er jo mange flere som skal ha ut biler og da betyr det kanskje ikke hva slags toppings man har på det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA