Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Alcantara dashbord er ute av Premiumpakken

Startet av Luniboy, tirsdag 20. juni 2017, klokken 09:30

« forrige - neste »

Luniboy

Ved fullt pådrag viser effektuttaket fra batteriet maksimalt 99,9 kW/h. Dette tilsvarer jo bare 136 HK om man legger godviljen til ....  den kommer liksom aldri høyere ?
Er det kun fordi BMW ikke har lagt inn et tredje tall før komma i displayet, eller er det fordi vi ikke får ut mer av batteriet til motoren ? Eller har vi en 'Tesla case' her i tillegg ?
Noen som vet noe om hvorfor ?
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

Ferry

Den viser vel ikke effekten? Men energiforbruk pr. 100 km elns. kW/h gir ingen mening. Enten er det kW direkte, eller kWh/100 km. Evt. kWh/h, men da kan vi stryke h over og under brøkstreken og står igjen med kW. Energi pr. tid er effekt.

JorgenTi

Noen som har testet:
http://insideevs.com/bmw-i3-dyno-video/


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Luniboy

Helt topp, takk for svar, så da konkluderer vi med at vi har ca. 182 HK  ;D
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

Orbit

Den viser kWh/100km, altså forbruk, og ikke effekt. Når du ser 99.9 på displayet tilsvarerer dette (minst) en effekt i forskjellige hastigheter på

  • 25 km/t: >25kW
  • 50 km/t: > 50kW
  • 100 km/t: >100kW

Du vil derfor på 99.99 i display ved maksuttak i hastigheter opp til 125 km/t....og stengt tatt er det bedre å ha fokus på vei enn effekt når så er tilfelle. (Hint: M lap timer app'en fra BMW fungerer også på i3, og kan ta opp akselerasjon og lignende)

Effektkurven er heller ikke helt flat. Den øker lineært fra null opp til ca 3800 RPM (tilsvarer 50 km/t), og er relativt flat videre oppover. Så dersom du vil teste maksimalt tilgjengelige hester med app'en og akselerasjonsmålinger, er det flat pedal fra rullende start i 40-50km/t som gjelder.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Torfinn9990

kWh er et mål på energimengde.  kW er effekten.  Effekt er energimengde dividert på tid. Har man for eksempel brukt en energimengde på 18kWh de siste 100 km er det helt umulig å regne ut effekten uten å vite hvor lang tid man har brukt på de 100 km.  Har du for eksempel brukt en time så tar man 18kWh/1h = 18kW. Altså har man brukt 18kW i gjennomsnitt den siste timen.

02jan

Min i3 veier 1290kg netto uten fører, og sparker av gårde 0-100 på 7.0, det går neppe hvis bilen ikke har 170 hester.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA