Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?

Startet av ChrBjorgen, mandag 19. juni 2017, klokken 13:33

« forrige - neste »

ChrBjorgen

Vurderer kjøp av Renault Zoe, og den krever jo på berømt vis TN-nett til lading og ikke IT-nett som er vanlig her på berget.

Men ved et blikk i sikringsskapet så jeg at hovedsikringen hadde påskriften "C50A ~415V". Betyr dette at jeg har TN-nett? (og dermed kan koble opp lader til Zoe uten ekstra trafo?)

Edit:
Dette er en enebolig bygget i 1996. Står ingenting i sikringsskap om det er IT eller TN, men på måleren står det 230V.

boxer72

Sitat fra: ChrBjorgen på lørdag 08. april 2017, klokken 21:46
Vurderer kjøp av Renault Zoe, og den krever jo på berømt vis TN-nett til lading og ikke IT-nett som er vanlig her på berget.

Men ved et blikk i sikringsskapet så jeg at hovedsikringen hadde påskriften "C50A ~415V". Betyr dette at jeg har TN-nett? (og dermed kan koble opp lader til Zoe uten ekstra trafo?)

Edit:
Dette er en enebolig bygget i 1996. Står ingenting i sikringsskap om det er IT eller TN, men på måleren står det 230V.
Post ett bilde av kurs oversikt og sikringsskap så kan vi gi deg svar

Sent fra min Lenovo YT-X703F via Tapatalk

Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

Elmo

Sitat fra: ChrBjorgen på lørdag 08. april 2017, klokken 21:46
Men ved et blikk i sikringsskapet så jeg at hovedsikringen hadde påskriften "C50A ~415V".
Det betyr bare at sikringen tåler opptil 415V, og du har nok IT nett.
Men hva gjør det ?? Du "får" jo med ladestasjon med trafo nå du kjøper Zoe.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ecinnaj

#3
Er jo værre om en skal på langturer og ikke kan lade hos familie og venner.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

elektrolux

Mål spenning mellom Fase og Jord. 115V = IT nett.  0 eller 230V = TN nett
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Robert Sund

Sitat fra: elektrolux på søndag 09. april 2017, klokken 14:35
Mål spenning mellom Fase og Jord. 115V = IT nett.  0 eller 230V = TN nett
Hvis noen i nabolaget har jordfeil kan man måle 0 eller 230V på IT også.

Trekkoppbil

#6
3 tegn på at du har TN:

  • Sikringsskapet skal være merka med 400V
  • Eventuelle 3-fasekontakter er røde. De kjennetegnes med 5 pinner for den som er fargeblind, og de har rødfarge for den som har kalkuleksi.
  • Du har 400V mellom fasene

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 04. juni 2017, klokken 23:09
3 tegn på at du har TN:

  • Sikringsskapet skal være merka med 400V
  • Eventuelle 3-fasekontakter er røde. De kjennetegnes med 5 pinner for den som er fargeblind, og de har rødfarge for den som har kalkuleksi.

Røde 3-fase kontakter kan også ha 4 pinner. De har ikke N-leder og kan ikke brukes til lading av elbil.[/list]
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA