Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?

Startet av Hebb74, mandag 19. juni 2017, klokken 11:00

« forrige - neste »

sfinxern

Synes det er helt merkelig at ingen av bilprodusentene enda ikke prioriterer en type Passat-lignende bil, med minimum 400km rekkevidde, tilhengerfeste , 4x4 mv. Hadde solgt i bøtter og spann. Likevel prioriterer de å levere upraktiske biler i kompakt SUV markedet. Personlig synes jeg ingen av dem er noe å se på heller. Hvorfor skal man kjøpe slike biler når de helt like behvoene tilfredsstilles med de eksisterende småbilene. Hmm.

Har lenge trodd det var politiske motiver som har forhindret at det skal komme slike biler, men når produsentene slipper nye elbiler i andre klasser, så skjønner jeg ingenting.

Må vi virkelig vente til 2020+ før vi kan forvente oss en slik allrounder som tilfredsstiller de fleste behov? Det synes jeg er helt tullete.

Slik det ser ut nå, så er den første bilen jeg ser for meg en el X3. Ser ikke ut som det kommer en tilsvarende bil før denne.

2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Elling Berg

Jeg er enig med deg sfinxern. Det kommer til å bli et kjempegodt utvalg i små biler, miniSUV, små crossover og lignende. Det er jo bra at det blir konkurranse og at utvalget blir godt. Kanskje man kan få en god bil, med rekkevidde levert på normal tid :) (Jeg har en Zoe, og den kan du få fort).

Den som jeg vil tro er mest interessant for de fleste har fått ekstremt lite oppmerksomhet. Det er Kia Niro. Den forventes å ha samme rekkevidde omtrent som Ampera-e, ser ut som en vanlig pen stasjonsvogn (ikke romskip:), er større enn de fleste og vil dekke behovet til mange familier. Det er ikke Passat-størrelse, men dekker manges behov. Så koster den drøyt 300´, du kan prøvekjøre den i dag (som hybrid) og du kan få den før neste sommer. Såvidt jeg vet er det ikke noen andre biler som dekker det behovet på en god stund.

Her burde det vært venteliste på tusenvis av biler. Jeg vurderer selv på bytte fra Opel Insignia til denne. Den er mindre, men det er kanskje to ganger i året jeg behøver så stor plass og det burde man ikke kjøpe bil etter.


Elling

JorgenM

Men har den krok? :)


Som sfinxern ser jeg frem til hel-elektrisk BMW X3. Nye generasjon X3 presenteres forøvrig i kveld (ikke el-versjonen), men bildene har allerede lekket ut:
http://www.bmwblog.com/2017/06/24/leaked-new-2018-bmw-x3/
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

knut.aulie

Sitat fra: Elling Berg på mandag 26. juni 2017, klokken 08:06
Den som jeg vil tro er mest interessant for de fleste har fått ekstremt lite oppmerksomhet. Det er Kia Niro.
Stonic får heller ikke mye oppmerksomhet. Rykter sier at den også kommer i ren el.


telcontar

Sett veldig lite info/rykter om Kia Niro i el.utgave.

Noen som har mer info om batteripakke/rekkevidde?

Knut Røe

Her står det at den vil få batteri og motor fra Ioniq. http://www.autoexpress.co.uk/kia/niro/99815/new-kia-niro-ev-to-join-line-up-in-2018
Isåfall temmelig uinteressant for mange av oss med en 120 miles EPA i 2018.

telcontar

Sitat fra: tiger``n på mandag 26. juni 2017, klokken 15:25
Her står det at den vil få batteri og motor fra Ioniq. http://www.autoexpress.co.uk/kia/niro/99815/new-kia-niro-ev-to-join-line-up-in-2018
Isåfall temmelig uinteressant for mange av oss med en 120 miles EPA i 2018.

Ikke akutell for meg med 28kWh batteri, blir ikke like effektiv som Ioniq. Får vente på Hyundai Kona, evt Leaf 60kWh, begge kommer visst neste år.

Elling Berg

Forhandler av Kia i Oslo sier det ryktes av Niro vil ha 62kwh batteri, med ca 50 NEDC rekkevidde. De har ikke fått det bekreftet ennå, så de tar forbehold. Bilen forventes levert q2 2018. Om det stemmer, synes jeg det låter bra. Kan være det er samme batteripakke som Stonic.

Elling

Knut Røe

Wow, det høres massivt ut. Da satser de virkelig. Innen det er bekreftet offisielt bør man vel ikke tro for mye på det dog. Men det er vel omtrent i den klassen de må satse på å legge seg skal de være skikkelig konkurransedyktig. En slik bil vil jeg forvente koster ca 350 tusen.

knut.aulie

Jeg har også hørt dette om 60 kWh i Niro

Stemmer ikke helt med opplysning om Kona fra Huyndai som da blir forbigått av søsterselskapet.

Hvis Niro får samme batteri som Ioniq (40) så blir den litt gjesp......

Knut Røe

Her står det at Ioniq, Niro og Stonic vil få samme batteri i 2018, 44/46 kwh. https://cleantechnica.com/2017/04/10/kia-introduce-electric-stonic-2018/
Fins mange ryktesider dog, ingen vet helt sikkert.

Elling Berg

De har allerede solgt noen Niro med levering q2 2018. Med høyeste utstyrsnivå har de sagt 350´. Man får ta forbehold, så man kan trekke seg om det ikke blir batteri/ rekkevidde som forventet. Regner med det kommer noen nyheter etter sommeren. Spesielt etter messen i midten av september i Frankfurt.

Elling

doldis1

Sitat fra: sfinxern på lørdag 24. juni 2017, klokken 20:55
SitatSynes det er helt merkelig at ingen av bilprodusentene enda ikke prioriterer en type Passat-lignende bil, med minimum 400km rekkevidde, tilhengerfeste , 4x4 mv. Hadde solgt i bøtter og spann.
Likevel prioriterer de å levere upraktiske biler i kompakt SUV markedet. Personlig synes jeg ingen av dem er noe å se på heller. Hvorfor skal man kjøpe slike biler når de helt like behvoene tilfredsstilles med de eksisterende småbilene. Hmm.


Jepp, de hadde solgt i bøtter og spann, det er nok stort sett hele problemet også. Hvis vi ser bort fra Leaf
og Tesla er vel stort sett resten compliance biler som de selger med tap og ikke vil selge volum av.
Prisen-og også mangel på batterier gjør at det ikke kan forsvares økonomisk (ennå) å produsere en bil i
Passat klassen/ billig stasjonsvogn m/krok.
Den ville med 100 kw + batterier kostet det samme som TMS/ TMX .... og vært veldig tungsolgt i "Passat klassen"..
i

JorgenM

BMW i3 er heller ingen compliance car. BMW har selv snakket nedsettende om dette compliance-styret og presisert at de ikke lager biler på slike grunnlag. Så startet de også utviklingen av elbiler lenge før noe slikt engang var påtenkt :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Cral

~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA