Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liten bulk uten lakkskade. Hvem fikser?

Startet av ChrBjorgen, søndag 18. juni 2017, klokken 21:57

« forrige - neste »

ChrBjorgen

Heisann!

Jeg vurderer altså elbil, og har egentlig havnet på to alternativer: KIA Soul og Renault Zoe. Dette er av den grunn at det er disse to merkene jeg har hørt mest positivt om, og som jeg kan få kjøpt hos lokale forhandlere (dermed lokalt verksted og kontroll). Det jeg egentlig lurer på er, hvilken bør jeg gå for?

Personlig har jeg lent litt mot Renault da den er mye billigere både i pris og drift, men er ikke låst til noe.

Mitt kjøremønster/bruksmønster:
- Til og fra jobb fem dager i uka (ca. 15 km per vei, stort sett flatmark). Har 10A lading på jobb.
- Handletur to-tre ganger i uka (ca. 15 km per vei, stort sett flatmark). Hurtiglader ved sentrum (link).
- Lite langturer - maks en gang i året, har da ladestasjoner både i retning Bergen og Haugesund.
- Turer til familien med jevne mellomrom, cirka 35 km hver vei - ingen ladestasjoner.

Øvrige behov/ønsker:
- Bør være grei å få med barnevogn i, samt grei og ta inn/ut barnesete fra baksete. Isofix er et krav.
- DAB+ og helst bluetooth/Spotify.
- Ryggesensor eller kamera tar jeg gjerne.

Noen tips eller erfaringer? På forhånd takk for all hjelp! :)

Ecinnaj

Zoe har ikke mulighet for hurtiglading.
Ville gått for kia mellom de to.
Eller så ville jeg sett på ioniq eller golf.
De har god plass til barnevogn.

Ecinnaj


Var å prøvekjørte zoe med 2 åringen og det er veldig trangt.
Måtte skyve passasjersetet helt fram slik at ingen kan sitte der å da fikk jeg akkurat inn bilstolen.

Troald

Det med barnesete skal jeg ikke uttale meg om. Jeg har kjørt Zoe snart halvannen måned nå og er strålende fornøyd. Jeg hadde til å begynne med ca 27-28 mil reell rekkevidde (temp rundt 0 grader). De siste dagene har gjettometeret vist rundt 32 mil etter lading. Til det kjøremønsteret du har så skulle Zoe passe godt. Jeg kjøpte Zoe som en fremtidig 2-er bil i påvente av det som kommer i 2018/19. Til mitt kjøremønster, ca 8 mil til jobb t/r er prisen på Zoe fornuftig.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Krsand

Til det kjøremønsteret du angir vil begge bilene være gode. Ville prøvekjørt begge og ikke minst prøvd barnesete i begge bilene. Jeg er selv forholdsvis ny eier av Zoe og er strålende fornøyd, men ser for meg det kan bli noe trangt i baksetet om barnesetet bygger mye. Zoe har i alle fall isofix på to seter i baksetet og på passasjersetet foran. Her er også dab+, ryggekamera og Bluetooth så det er bare å krysse av. Som ecinnaj nevner er det ikke mulighet for å hurtiglade Zoe (godt beskrevet i zoedelen av forumet) så det er en vurdering du må ta dersom du skal ha mange langturer. Det er imidlertid etter min erfaring ofte mindre trafikk og dermed mindre ladekø på AC-laderene så det igjen er en fordel. Jeg kjører 3-4 dager i uka 11 mil hver vei på jobb, og lader kun hjemme. Så for min del er det verdt å stå litt lenger på lading når jeg er på langtur for å slippe å styre med lading på jobb hele året ellers.
Bagasjerommet på Zoe er forholdsvis romslig, og jeg får god plass til tubaen min så vil tro en vanlig barnevogn skal gå fint ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Krok


ChrBjorgen

#6
Takk for svar :) Ioniq osv. blir desverre uaktuelt pga. avstand til forhandler og verksted. Bor på det glade vestland langt pokker i vold fra nærmeste by, så det er ikke masse forhandlere å gå for.

For min del er det jo prisen på Zoe som er særlig fristende (lokal forhandler kjører kampanje på 177.000.- inkl ladepakke for 240-modellen akkurat nå), men ser jo på forumet her at det er en del greier med ladinga der. Er det sånn og forstå at man ikke kan lade på vanlig stikkontakt i det hele tatt - men bare på medfølgende ladestasjon? (som igjen krever elektriker og vel så det?). Får man ikke med ladekabel?

Krsand

#7
Ladeproblemene går på om strømnettet der du skal lade er IT-nett eller TN-nett. IT-nett er mest vanlig i Norge og der får du ikke ladet Zoe med kun ladekabel. Alternativene er da å velge bort installasjonen av hjemmelader å få med en spesialladekabel (zaptec) som kan brukes på alle vanlige stikkontakter, eller kjøpe den såkalte lademugga som har samme nytten til en lavere pris men som er noe mer uhåndterlig. I tillegg kan man lade på stikkontakter og ladepunkter med vanlig kabel hvor det er TN-nett, men dette er det ikke godt å finne ut av på forhånd eller ved å se på ladepunktet. Alt dette gjelder for "saktelading". På ladepunkter med 11kW eller mer er det uansett TN-nett slik at du kan koble til Zoe med vanlig kabel som følger med bilen.


Jeg bor i en del av landet hvor det stort sett kun er nye forretningsbygg som har TN-nett så jeg har fått installert hjemmelader og har i tillegg kjøpt lademugga for å ha som alternativ når jeg reiser hjem til familien eller for nødlading på jobb.

knut.aulie

Testkjør begge bilene, det burde gi deg mye info du trenger.

Hurtiglading er den store forskjellen Zoe har det ikke og Soul er en av de beste!
Rekkevidde på Zoe 240 er vesentlig kortere enn Soul , men begge klarer dine krav.
Soul er klart MYE romsligere i kupeen, bagasjerommet er ganske like store men forskjellig utformet.
Soul har ventilerte seter som er superkomfortabelt og kjørestillingen er den beste av alle elbilene på markedet nå.

Lykke til med valget.

Kårepåsporet

Hvis du liker begge bilene og du synes de er likeverdige, så er det ladeutfordringen som skiller de.
For et mellomlegg kan du få med Zaptec lader i stedet for hjemmelaget. Da kan du lade overalt, men bare på 10 A.
Zoe på langtur tror jeg ikke er noe greier...ift en med hurtiglader som Kia blir det tregt.

Kia har i tillegg 7 års garanti, tenk når garantien på Zoe går ut har Kia 2 års garanti igjen....

zbk

Zoe's ladefartbegrensing på langtur er etter min mening en mye større utfordring enn IT/TN-problematikken. Det finnes "fornuftig" prisede alternativer til Zaptec og for daglig lokalbruk er bilen helt topp.

Selv har jeg versjonen med 43kW-lader, men bruker den bare på langtur de få stedene det er litt dekning med slike ladere. Må jeg lade mye på 22kW underveis blir jeg bare grinete. Det er IKKE hurtiglading, samme hva Renault påstår.

Zoe er altså etter min mening en bil for lokalområdet og som fungerer utmerket helt til man skal vente på at den lader underveis. Jeg er i alle fall ikke tålmodig nok til det.

Kjøper du Zoe og har langt til forhandler, pass for all del på å få med klonede dekktrykksensorer på vinterdekkene. Renault har av en ubegripelig grunn bare plass til 4-dekk i minnet og dermed må jeg inn til forhandler for omprogrammering når dekkene skiftes. Tror ikke dette er fikset for nyere biler heller.

Bortsett fra dette har jeg lite vondt å si om bilen. Enkel og grei. Passerer 40000km i løpet av april i år og har kjørt den mye mer en dieselbilen de siste drøye to åra.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

arthur

Sitat fra: ChrBjorgen på lørdag 08. april 2017, klokken 14:03
Personlig har jeg lent litt mot Renault da den er mye billigere både i pris og drift, men er ikke låst til noe.

På hvilken måte er Renault billigere i drift?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

knut.aulie

Sitat fra: zbk på mandag 10. april 2017, klokken 08:05
Må jeg lade mye på 22kW underveis blir jeg bare grinete. Det er IKKE hurtiglading, samme hva Renault påstår.
Jeg orker maks 20 minutter på 50 kW så det skjønner jeg godt. Selv 120 kW (Tesla) er langtekkelig fordi batteriet er så stort.......

Gleder meg til 150 kW ladere kommer og ikke minst 350 kW [emoji847]

ChrBjorgen

Sitat fra: arthur på mandag 10. april 2017, klokken 08:21
Sitat fra: ChrBjorgen på lørdag 08. april 2017, klokken 14:03
Personlig har jeg lent litt mot Renault da den er mye billigere både i pris og drift, men er ikke låst til noe.

På hvilken måte er Renault billigere i drift?

Husker ikke kilden her og nå, men fant en artikkel som viste at Renault Zoe var billigst på kwh/mil eller noe slikt.

Men jo; tok en grundig runde med innhenting av informasjon, prøvekjørte både Soul og Zoe, og etter å ha diskutert med kone, bilinteresserte kompiser og en del andre blei det bestilt Zoe :-) Takk for all hjelp og tips!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: ChrBjorgen på onsdag 12. april 2017, klokken 15:46
..
Husker ikke kilden her og nå, men fant en artikkel som viste at Renault Zoe var billigst på kwh/mil eller noe slikt.
...

Dette er jo enkelt egentlig hvis det bare er snakk om kwh/mil; lavere forbruk gir lavere pris.
Nå er det riktignok slik at de fleste opplever at Soul har lavere forbruk enn Zoe, og dermed bør dette argumentet annulleres :-)
I tillegge er energikostnadene for alle elbiler såpass lave at ett øre fra eller til betyr veldig lite.
Det du kanskje så var en artikkel der en journalist bare leser NEDC tall osv og aldri har kjørt en elbil i virkeligheten.
Det som er udiskutabelt er at en Zoe 400 har vesentlig lengre rekkevidde enn en Soul  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA