Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liten bulk uten lakkskade. Hvem fikser?

Startet av ChrBjorgen, søndag 18. juni 2017, klokken 21:57

« forrige - neste »

rolandvg99

#45
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. april 2017, klokken 14:55
Sitat fra: moby666 på tirsdag 18. april 2017, klokken 09:30
Tilbake til tema. Kjøp Soul! Det er en mye bedre bil enn Zoe på så si alle områder. Zoe kan beskrives som en fremkomstmiddel på samme måte som trillingene.
Zoe er liten og søt da :)
Kunne absolutt sett for meg den som konebil. Feminint utseende. Og bil nr 2 trenger ikke brukes på langtur, så Zoes ladetrøbbel og manglende hurtiglading blir ikke et tema.

ZOE er en småbil med sjarm og, i mine øyne, helt klart det peneste alternativet. Soul bruker en god del mer strøm enn ZOE. På min testrute brukte Soul tett på 20 kWt/100 km, mens nye ZOE nøyde seg med 15 kWt/100 km. Selv Nissan sin blikkboks, e-NV200 Evalia 7-seter, klarte et lavere forbruk enn Soul (17,7 kWt/100 km tror jeg det var på e-NV). Temperaturer omtrent det samme, men en anelse mer fukt på veien da jeg testet Soul. Kupeplassen er derimot vesentlig bedre i Soul og interiøret er mindre "hule", dvs lysere.
"I like soul with a capital S"

Øyvind.h

Ja det er gode biler begge to. Med forskjellige spesialiteter :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

rolandvg99

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. april 2017, klokken 15:54
Ja det er gode biler begge to. Med forskjellige spesialiteter :)

Jepp.
Av testkandidatene mine ligger for meg Soul foran ZOE, men primært pga ZOEs bakseteløsning. Om jeg derimot velger å være så "gæern" at jeg setter takstativ på ZOE, ligger ZOE et hakk foran grunnet større total lastekapasitet i kg. Aberet da er evt. bortfall av garanti med tanke på vanninntrenging/defekte tetningslister og andre rariteter Renault måtte finne på å skyldlegge fire stk takstativslabber med tilbehør for.
"I like soul with a capital S"

Kårepåsporet

Sitat fra: tomrh på tirsdag 18. april 2017, klokken 13:39
Soul EV har en skummel "feature": det går an å sette bilen i Park under kjøring, med havarert girkasse som resultat. Jfr: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30732.0.html

Ja, akkurat samme "feature" som en har på mange (de fleste?) fossilbiler med automatgear.

Det går under feil bruk av bilen. Blir litt som å åpne døren mens bilen er i bevegelse, da blir døren skadet hvis noe står i veien....

geear

Sitat fra: rolandvg99 på tirsdag 18. april 2017, klokken 18:58
Sitat fra: gr på tirsdag 18. april 2017, klokken 18:18
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. april 2017, klokken 15:54
Ja det er gode biler begge to. Med forskjellige spesialiteter :)
Jepp, velg Zoe om man er kvinne/jente uten behov for bortelading, og med interesse for utseende, miljø og økonomi. Flott feminint navn og design, og kombinert med nullutslipp er det thumbs up for kvinner bak rattet på disse nusselige fartøyene. Alt ligger så til rette for å starte blogg om sminke, økologisk mat og annet som er i vinden.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

rolandvg99

He-he. Om bilen er tøff eller ikke spiller for meg keine kasserolle. Prøvekjøringa var for meg en positiv overraskelse.  Prøvd på drit dårlige veier i Telemark flyter ZOE vesentlig bedre på veien enn Soul, Ioniq og Leaf. For ikke å glemme hoppetussa e-NV200 Evalia (som forøvrig fremdeles topper lista mi over den el-bil jeg primært ønsker meg). VW er sikkert ok for dem som liker det, men for min del betaler en mer for navnet enn for kvaliteten. :)
"I like soul with a capital S"

AppleKnocker

#51
AppleKnocker mener at forskjellen på disse to bilene, er at Zoe fyller en funksjon. Soul gjør ikke det. Uansett hvilken kombinasjon av parametre man setter, vil Soul uansett tape for andre elbiler.

AppleKnocker mener atforskjellen på hvordan andre sjåfører behandler meg når jeg kjører Tesla vs Zoe er enorm. Med Zoe blir jeg sluppet frem, fletting fungerer og svært få ypper til å kjøre om kapp og det er ingen "keying" av bilen selv om den blir parkert i Oslo sentrum en lørdagskveld. Helt motsatt av Tesla hvis image er preget av at BMW og Audieiere har migrert over. Så det er befriende å kjøre en liten nusselig, sympatisk bil.

Den store greia med Zoe er jo også at den enn så lenge er suverent ledende på rekkevidde, med unntak av Tesla. De som akkurat ikke klarte seg med gårdagens kortrekkeviddebiler, klarer seg fint med Zoe.

Rask hjemmelading er også faktor som kan vippe vektskålen for mange som vurderer elbil. Når man kan få 200 km rekkevidde mens man spiser middag hjemme, øker bruksområdet enormt.

Innlegget er redigert av forum admin (redigert er i kursiv) for å få frem AppleKnocker sine personlige meninger
Lars
Forum admin
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

...

#52
nix mener at: De fleste pleier ikke kjøre 200km etter middag.
Når effektprising kicker inn for fullt blir det neppe 11/22kW lading hjemme på Zoe-eierne.

Forøvrig er det kun kraftig ombordlader og stort batteri som taler for Zoe, resten er rett og slett sørgelig ift Soul, ikke minst det å forholde seg til Renault-forhandlerne og RBI.

Innlegget er redigert av forum admin (redigert er i kursiv) for å få frem nix sine personlige meninger
Lars
Forum admin

rolandvg99

#53
Rolandvg99 mener at det ikke er problem å kjøre ZOE ZE40 250 km på en lading med dagens temp selv i kupert terreng, men å si at Soul ikke fyller en funksjon er en drøy påstand. Som pakkesel i nærområdet har den flere klare fordeler framfor ZOE.

- Fabrikktilpasset lastestativ
- Fabrikktilpasset hengerfeste for sykkelstativ
- Delt baksete.
- En bagasjeromsåpning som svelger en sykkel uten full demontering.
- Bedre plass i baksetet.
- Setebelte til midtsete som ikke krysser nakkestøtta til setet bak sjåfør eller dingler i hodehøyde på samme passasjer når det ikke er fastspent.
- Hurtiglading på DC

ZOE har lading på 3 fas TN hvilket for meg er genialt da jeg uten problem får installert 11 kW ladepunkt. På de andre er det et sant H å få mer enn 3,7 kW grunnet e-verkets motvilje mot skjevt fasetrekk.

Innlegget er redigert av forum admin (redigert er i kursiv) for å få frem Rolandvg99 sine personlige meninger
Lars
Forum admin
"I like soul with a capital S"

rolandvg99

Sitat fra: nix på tirsdag 18. april 2017, klokken 19:45
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 18. april 2017, klokken 19:25
Når man kan få 200 km rekkevidde mens man spiser middag hjemme, øker bruksområdet enormt.
De fleste pleier ikke kjøre 200km etter middag.
Når effektprising kicker inn for fullt blir det neppe 11/22kW lading hjemme på Zoe-eierne.

Forøvrig er det kun kraftig ombordlader og stort batteri som taler for Zoe, resten er rett og slett sørgelig ift Soul, ikke minst det å forholde seg til Renault-forhandlerne og RBI.

Renault-forhandlere har jeg aldri hatt problemer med i løpet av mine 19 år som Renaultkunde.
"I like soul with a capital S"

knut.aulie

Sitat fra: THE på tirsdag 18. april 2017, klokken 13:50
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 18. april 2017, klokken 12:47
Sitat fra: moby666 på tirsdag 18. april 2017, klokken 09:30
Tilbake til tema. Kjøp Soul! Det er en mye bedre bil enn Zoe på så si alle områder. Zoe kan beskrives som en fremkomstmiddel på samme måte som trillingene.
Typisk ikke helt forankret i fakta...

Rekkevidde: Zoe har ca dobbelt så lang rekkevidde som Soul R90 har kanskje 80% lengre rekkevidde enn Soul. R240 har nok mer 95% av rekkevidden til Soul
Sikkerhet: Zoe har fem stjerner i Euro NCAP. Soul har fire. Zoe mangler filskiftevarsler, autobrems, adaptiv cruise control osv. Hadde nok fått 4 stjerner hvis testet i dag.
Pris: Zoe er vesentlig rimeligere, opptil 90 000 hvis man sammenligner utgående 240 utgaven av Zoe. Så kan vi sammenligne epler mot epler, dvs. Zoe R240 Life (kampanjepris 180000?) mot Soul fra 220000 kroner, dvs. 40000 kroner i favør Zoe. R90 Life fra 230000 med dagens kampanjepris.
Bagasjeplass: Soul har bare 281l, mens Zoe har 338l Begge har for lite bagasjerom som familiebil, og i praksis omtrent like lite bagasjeplass på begge
Hjemmelading: Soul klarer maks 6.6kw, Zoe opp til 22kw. For de fleste vil vel 6,6 kW være mer enn nok som hjemmelading.

Det eneste Soul objektivt sett vinner på er DC hurtiglading. På den annen side vil jeg påstå at alle andre biler med DC hurtiglading bedre enn Kia, så det ingen grunn til å løpe å kjøpe en konvertert bensinbil som Kia Soul. Kjenner ikke veldig godt til Soul, men inntrykket mitt er at man får veldig mye bil for pengene hvis Soul dekker behovet ditt. Hvis du aldri eller veldig sjelden har behov for hurtiglading, så får man kanskje enda mer for pengene ved å velge Zoe, spesielt hvis man velger R90 i Lifeutgave til 230000,-

Vær så god, start personangrepene.... Det skal heller andre få gjøre
Tenk om alle Zoe eiere kunne vært like ryddig som deg THE [emoji1360]

AppleKnocker

#56
AppleKnocker mener:  Hvor mye lenger rekkevidde Zoe har i forhold til Soul, kommer an på fart og forhold. Soul er notorisk dårlig på motorvei og preget av at den i bunnen er en slags "kul" fossil, ungdomsbil. Zoe har dobbel rekkevidde der.

Zoe fikk fem og Soul fire stjerner med samme kriterier. Det er riktig at kravene er hevet nå. Kanskje Soul bare ville fått tre stjerner i dagens test.

Den billigste utgaven av Soul har ikke varmepumpe. Det får man på den ribbede utgaven av Zoe. Ingen ved sine fulle fem kjøper en kortrekkevidde elbil uten varmepumpe i Norge, så rimeligste Soul er egentlig ikke noe man kan regne med. Man må regne rundt 265' for å få en Soul på veien.

Det er det glade vanvidd å betale så mye for en utdatert elbil. Zoe med dobbel rekkevidde eller Ioniq er mye bedre kjøp. Samme med Leaf. Eller nye eGolf eller I3 for litt premiumfølelse. Tror også jeg ville valgt Focus Electric foran Soul.

Innlegget er redigert av forum admin (redigert er i kursiv) for å få frem AppleKnocker sine personlige meninger
Lars
Forum admin



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyvind.h

#57
Øyvind.h mener at :
22kW er det nok ikke mange som har hjemme nei. Hvem i alle dager har et bruksmønster som krever så høy effekt i hverdagen. Mye viktigere at man får ladet problemfritt over alt. Og hurtig på langtur.

Men som du påpeker - den typen effekt hjemme  det med tiden kun velstående som vil ta seg råd til. Blir veldig mye dyrere enn bensinbil i drift...

Innlegget er redigert av forum admin (redigert er i kursiv) for å få frem Øyvind.h sine personlige meninger
Lars
Forum admin
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

moby666

#58
Moby66 mener at: 95% av Norges befolkning har 220 volt IT nett. Hva kan zoe lade med her uten en 100 kg trafo? Soul vinner soleklart på hjemmeladinng med sin 32 ampere 1 fase lading på 220 volt.

Trillingene har tilogmed utstyr som zoe mangler og jeg nevner; høydejustering av førersetet (finnes det overhodet andre biler enn zoe som ikke har dette???), delt nedfellbart baksete! Og selvfølgelig hurtiglading.

Innlegget er redigert av forum admin (redigert er i kursiv) for å få frem moby66 sine personlige meninger
Lars
Forum admin
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

rolandvg99

Her jeg bor var det større sjanse for å få godkjent 3x32A enn 1x32A. 3x16A var ingen problem. På IT kan en i verste fall "bøtte" i krisetilfeller.
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA