Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liten bulk uten lakkskade. Hvem fikser?

Startet av ChrBjorgen, søndag 18. juni 2017, klokken 21:57

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ja de fleste Soul tas vel inn via Tyskland for å dekke etterspørselen. Dermed selges nye biler som "brukte".
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. april 2017, klokken 20:39
Ja de fleste Soul tas vel inn via Tyskland for å dekke etterspørselen. Dermed selges nye biler som "brukte".

Jepp, og de bør jo da regnes med.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 17. april 2017, klokken 22:52
Alle biler har bruktimport. Det er noe annet enn nysalg i Norge.
Som vanlig begynner Soul fanboys å diskutere person i stedet for sak.

Når "bruktimporten" er helt nye biler som selges av Kias forhandlerapparat i Norge stiller det seg litt annerledes enn import av 5 år gamle US Leafer...

Om du kjøper en ny Soul i dag er det altså stor sjanse for at den har vært registrert i Tyskland før den ble fraktet til Norge. Når det er dette som tilbys nybilkjøperne må også disse bilene regnes med i statistikken for at den skal bli korrekt. Hvis ikke hadde det vært litt snodig, med nesten 5 ganger så mange bruktimporterte som nysolgte Soul ;)

Men i tallene jeg nevnte er også bruktimport av Zoe inkludert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AppleKnocker

Det er ikke vanskelig å finne bruktimporterte Souls som åpenbart har gått som bruksbiler i utlandet og som selges både av privatpersoner og diverse obskure forhandlere.

Det må være noe galt i Kia systemet hvis etterspørselen her virkelig er så høy og Norge samtidig får tildelt 1/3 av bilene de fikk på samme tid i fjor. I stedet sender Kia bilene til Tyskland hvor ingen vil ta i de med ildtang. Og så hentes de direkte hit...
Kia har riktignok gjort mye rart, men så dumme tror jeg ikke de er.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser


moby666

Tilbake til tema. Kjøp Soul! Det er en mye bedre bil enn Zoe på så si alle områder. Zoe kan beskrives som en fremkomstmiddel på samme måte som trillingene.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

moderator 2

Hei godt folk.

Da har jeg slettet endel kommentarer som åpenbart går på følelser og å diskutere hva andre føler.

Beklager hvis det er slettet mer enn nødvendig, eller at ting som burde være slettet ikke er slettet.

Jeg setter pris på om flere av dere kan dempe dere littegrann.

Så kan vi gå tilbake til tema, som er K. Soul eller R. Zoe.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

THE

Har kjørt Zoe i to år og 50000 km. Til trådstarter sitt behov vil nok Zoe fungere glimrende, og det vil Soul også.

Jeg har ikke erfaring med barneseter for småbarn i Zoe, men med Röhmer KidFix (15-36kg stol) så blir det trangt i Zoe pga smal i skulder/hodehøyde. Det vil si at det ikke er mulig å trekke seteryggen helt ut når setet er festet med Isofix. Vil tro det er bedre plass i hodehøyde i Soul pga boks-fasongen.

Jeg ville personlig valgt Soul av de to bilene hovedsaklig på grunn av hurtiglading. Jeg har Zoe med 43 kW lader, og bruker hurtiglading mye. 22 kW er en prøvelse på langtur. Jeg kjører jevnlig Lærdal - Bergen, og ofte t/r på samme dag, og det er ikke noe jeg ville gjort med en R240 med 22 kW lader. Jeg har også kjørt Lærdal- Oslo t/r på en dag, totalt 640 km med Zoe, og det er også en tur som krever hurtigere lading enn 22 kW.

Da jeg kjøpte bil sto også valget mellom Soul og Zoe, og valget falt på Zoe pga. lang (og usikker) leveringstid på Soul. Nærmeste Renault-forhandler for min del er i Bergen 200 km unna der jeg bor, og det har forsåvidt gått problemfritt siden jeg har kombinert service o.l. samtidig med andre planlagte turer til Bergen. Skal ha 2 års service neste uke. Motor Forum Bergen har vært veldig greie å forholde seg til ved service og reklamasjonsaker.

Hvis du ender opp med Zoe, så er det viktig at du tenker nøye gjennom hva du skal bruke bilen til da mangel på hurtiglading gjør det lite aktuelt å bruke Zoe på lengre turer. Jeg kjøpte Zoe hovedsaklig for jobbpendling, men bruker bilen til all kjøring der det er "praktisk mulig". For min del har også Zaptec vært helt avgjørende for at Zoe har fungert, så behov for lading på vanlige stikkontakter er også noe du må vurdere ved kjøp av Zoe.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AppleKnocker

Sitat fra: moby666 på tirsdag 18. april 2017, klokken 09:30
Tilbake til tema. Kjøp Soul! Det er en mye bedre bil enn Zoe på så si alle områder. Zoe kan beskrives som en fremkomstmiddel på samme måte som trillingene.
Typisk ikke helt forankret i fakta...

Rekkevidde: Zoe har ca dobbelt så lang rekkevidde som Soul
Sikkerhet: Zoe har fem stjerner i Euro NCAP. Soul har fire.
Pris: Zoe er vesentlig rimeligere, opptil 90 000 hvis man sammenligner utgående 240 utgaven av Zoe.
Bagasjeplass: Soul har bare 281l, mens Zoe har 338l
Hjemmelading: Soul klarer maks 6.6kw, Zoe opp til 22kw.

Det eneste Soul objektivt sett vinner på er DC hurtiglading. På den annen side vil jeg påstå at alle andre biler med DC hurtiglading bedre enn Kia, så det ingen grunn til å løpe å kjøpe en konvertert bensinbil som Kia Soul.

Vær så god, start personangrepene....
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

Soul EV har en skummel "feature": det går an å sette bilen i Park under kjøring, med havarert girkasse som resultat. Jfr: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30732.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

THE

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 18. april 2017, klokken 12:47
Sitat fra: moby666 på tirsdag 18. april 2017, klokken 09:30
Tilbake til tema. Kjøp Soul! Det er en mye bedre bil enn Zoe på så si alle områder. Zoe kan beskrives som en fremkomstmiddel på samme måte som trillingene.
Typisk ikke helt forankret i fakta...

Rekkevidde: Zoe har ca dobbelt så lang rekkevidde som Soul R90 har kanskje 80% lengre rekkevidde enn Soul. R240 har nok mer 95% av rekkevidden til Soul
Sikkerhet: Zoe har fem stjerner i Euro NCAP. Soul har fire. Zoe mangler filskiftevarsler, autobrems, adaptiv cruise control osv. Hadde nok fått 4 stjerner hvis testet i dag.
Pris: Zoe er vesentlig rimeligere, opptil 90 000 hvis man sammenligner utgående 240 utgaven av Zoe. Så kan vi sammenligne epler mot epler, dvs. Zoe R240 Life (kampanjepris 180000?) mot Soul fra 220000 kroner, dvs. 40000 kroner i favør Zoe. R90 Life fra 230000 med dagens kampanjepris.
Bagasjeplass: Soul har bare 281l, mens Zoe har 338l Begge har for lite bagasjerom som familiebil, og i praksis omtrent like lite bagasjeplass på begge
Hjemmelading: Soul klarer maks 6.6kw, Zoe opp til 22kw. For de fleste vil vel 6,6 kW være mer enn nok som hjemmelading.

Det eneste Soul objektivt sett vinner på er DC hurtiglading. På den annen side vil jeg påstå at alle andre biler med DC hurtiglading bedre enn Kia, så det ingen grunn til å løpe å kjøpe en konvertert bensinbil som Kia Soul. Kjenner ikke veldig godt til Soul, men inntrykket mitt er at man får veldig mye bil for pengene hvis Soul dekker behovet ditt. Hvis du aldri eller veldig sjelden har behov for hurtiglading, så får man kanskje enda mer for pengene ved å velge Zoe, spesielt hvis man velger R90 i Lifeutgave til 230000,-

Vær så god, start personangrepene.... Det skal heller andre få gjøre
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

rolandvg99

#42
Her var det mye "krangling" om rariteter. Her er det litt mer om bagasje.

Har prøvestabla pikkpakk i Leaf, Soul, Ioniq og ZOE og med mine pakkenellikker har jeg følgende "fasit":

Uten nedlagt sete(r):
1. ZOE.
2. Ioniq.
3. Soul.
4. Leaf

Med nedlagt sete(r):
1. Ioniq.
2. Soul.
3. ZOE.
4. Leaf.

Med nedlagt sete og passasjer bak:
1. Ioniq.
2. Soul.
3. Leaf.
... GLEM ZOE!

Men det er viktig å påpeke at ZOE har det smaleste bagasjerommet, Ioniq det beste kompromisset, Soul klart mest bortkastet plass (det finnes ca 70 liter ubrukt potensiale) og Leaf et fullstendig ubrukelig konsept som ikke egner seg til stabling a la Tetris. Det som dog er felles for de asiatiske er baklukepaneler som trenger inn i bagasjerommet. Dette grunnet bl.a. innfelt baklukelås. Leaf hadde omtrent 15 cm inntrengning i hjørnene og Soul var jamnt over ca 10 cm.

Uansett, ingen av dem når en MPV til knærne med tanke på bagasje.
"I like soul with a capital S"

Øyvind.h

Sitat fra: moby666 på tirsdag 18. april 2017, klokken 09:30
Tilbake til tema. Kjøp Soul! Det er en mye bedre bil enn Zoe på så si alle områder. Zoe kan beskrives som en fremkomstmiddel på samme måte som trillingene.
Zoe er liten og søt da :)
Kunne absolutt sett for meg den som konebil. Feminint utseende. Og bil nr 2 trenger ikke brukes på langtur, så Zoes ladetrøbbel og manglende hurtiglading blir ikke et tema.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

morten69

Soul mangler app som jeg mener er et must idag. Landet på Gardermoen fredag kveld og det var -7 , deilig og sette igang varmeapparatet på Zoe mens vi ventet på bussen skulle kjøre oss til P6. :)
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA