Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liten bulk uten lakkskade. Hvem fikser?

Startet av ChrBjorgen, søndag 18. juni 2017, klokken 21:57

« forrige - neste »

Øyvind.h

Regnestykket var rekkevidde per krone. Så sammenligningen selv. Zoe er klart beste kjøp målt i rekkevidde per krone for ny bil.
41KWh for ca 230.000,-
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. april 2017, klokken 16:50
Regnestykket var rekkevidde per krone. Så sammenligningen selv. Zoe er klart beste kjøp målt i rekkevidde per krone for ny bil.
41KWh for ca 230.000,-
Helt klart at Zoe er best med billig bil med stort (egentlig mellomstort) batteri. Der kan ingen konkurrere, hadde den hatt hurtiglading og ladet på IT nett hadde den vært klart beste elbil, hvis du vil ha liten billig bil .
Nå i dag er en avhengig av å klare seg med rekkevidden som er eller beregne goood tid på lading.

Øyvind.h

Ja Zoe er et godt kjøp for de som kan klare seg med den. Liker designet!
Men når et vennepar skulle kjøpe elbil nå var Zoe aldri et tema.
Det ble 30kWh Leaf.

Jeg ville valgt Ampera-E eller Ioniq, men de likte Leafen og fikk et godt tilbud.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ChrBjorgen

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 12. april 2017, klokken 16:58
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. april 2017, klokken 16:50
Regnestykket var rekkevidde per krone. Så sammenligningen selv. Zoe er klart beste kjøp målt i rekkevidde per krone for ny bil.
41KWh for ca 230.000,-
Helt klart at Zoe er best med billig bil med stort (egentlig mellomstort) batteri. Der kan ingen konkurrere, hadde den hatt hurtiglading og ladet på IT nett hadde den vært klart beste elbil, hvis du vil ha liten billig bil .
Nå i dag er en avhengig av å klare seg med rekkevidden som er eller beregne goood tid på lading.

100% sant! For min bruk fant jeg ut at veggladeren hjemme dekker mesteparten av mitt ladebehov, men vi har litt hurtigladere (22kw) rundt omkring i kommunen her, så har reserveløsning der, feks. om jeg er på handel i sentrum.

Kommer uansett til å vurdere NoFuel sin ladeklump i tillegg - den hadde forhandleren til 7990.- om du kjøpte nybil der (1000 kr i avslag).

knut.aulie


Kårepåsporet

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. april 2017, klokken 00:38
22 kWh er ikke hurtig, men semihurtig [emoji57]

Etter min oppfatning er 22 kW saktelading og 50 kW semihurtig (NB: Min oppfatning).
Å fylle tanken på fossilbil er hurtig.....

Kom ikke her og si at det å fylle på feks 15 mils rekkevidde oppleves som hurtig på en CCS eller Chademo lader.... ;)

knut.aulie

Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 14. april 2017, klokken 13:02
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. april 2017, klokken 00:38
22 kWh er ikke hurtig, men semihurtig [emoji57]

Etter min oppfatning er 22 kW saktelading og 50 kW semihurtig (NB: Min oppfatning).
Å fylle tanken på fossilbil er hurtig.....

Kom ikke her og si at det å fylle på feks 15 mils rekkevidde oppleves som hurtig på en CCS eller Chademo lader.... ;)
Semantikk [emoji12]

Fossilfylling er giftig, blir dårlig av lukta, hjelper ikke at det går semihurtig (kø, folk som somler, saktegående pumper mm).......

Kårepåsporet



AppleKnocker

Nå er det kampanje på ZOE med det opprinnelige batteriet til rundt 175 000 for ny bil. Den konkurrerer med brukte Soul og Leaf.

Nye ZOE med 41kwh batteri går rundt regnet dobbelt så langt som de opprinnelige Soul, Leaf, I3 osv.

Soul er vel nå den eneste elbilen som ikke har oppgradert rekkevidde siden den kom. For småkjøring er den grei hvis man takler utseendet. På motorvei er den markedets mest uegnede elbil. Soul er egentlig en bensinbil som er bygget om til elbil og luftmotstanden blir ekstremt høy når farten øker. Soul har også klassens miste bagasjerom. Noen mener man kan fjerne lydisoleringen for å gjøre det litt større, men det er vel ikke helt anbefalt...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kårepåsporet

#25
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 17. april 2017, klokken 08:06
Nå er det kampanje på ZOE med det opprinnelige batteriet til rundt 175 000 for ny bil. Den konkurrerer med brukte Soul og Leaf.

Nye ZOE med 41kwh batteri går rundt regnet dobbelt så langt som de opprinnelige Soul, Leaf, I3 osv.

Soul er vel nå den eneste elbilen som ikke har oppgradert rekkevidde siden den kom. For småkjøring er den grei hvis man takler utseendet. På motorvei er den markedets mest uegnede elbil. Soul er egentlig en bensinbil som er bygget om til elbil og luftmotstanden blir ekstremt høy når farten øker. Soul har også klassens miste bagasjerom. Noen mener man kan fjerne lydisoleringen for å gjøre det litt større, men det er vel ikke helt anbefalt...

1.Soul kommer med oppgradert batteripakke til sommeren.
2.Hvis man takler utseendet på Zoe så kan man kjøpe ny Zoe av den gamle typen til samme pris som brukt Soul med like lang eller lenger garanti. Som i tillegg kan hurtiglades.
3. Bagasjerommet i Soul er omtrent samme størrelse som Zoe, e-Golf, Leaf osv hvis man tar bort isoporkasse som ligger under platen i bunn. Skal en gjøre dette skikkelig skjærer en til kryssfinerplate og trekker denne med stoff som en feks kan kjøpe på Biltema eller anen bilrekvisita forretning.
Lager en luke i denne platen får en plass til varseltrekant, førstehjelpspakke og kompressor under platen. Da får en ca 80 liter større bagasjerom.
4. Bonusen med Soul er at en slipper å kjøre rundt med "bøtte" eller "støvsuger" i bagasjerommet. Som gjør at en har plass til mere bagasje.

knut.aulie

Brukt Zoe er vel nærmest usalgbar eller med massivt verditap grunnet alle ladeutfordringene.
Zoe har desverre ikke EPA rekkevidde fordi den ikke er salgbar i USA, men er vel den bilen som ligger lengst unna NEDC både med det lille 24 kWh batteriet og det store 41 kWh batteriet.
Min kollega som har Zoe ligger minst 40 km under NEDC på sommer og omtrent 100 km på vinter

AppleKnocker

#27
NEDC er urealistisk uansett.

Tesla Model S på motorvei om vinteren klarer ned mot halvparten av NEDC.
Kia Soul er oppgitt til 212, men klarer i følge Kia selv ned mot 100 om vinteren. Det er 47% av oppgitt rekkevidde. Zoe med 240 km NEDC var nok like ille. Den nye med 400 km rekkevidde er vesentlig bedre og klarer også tett opp mot NEDC ved rolig kjøring.
Verstingen etter min erfaring er eGolf som verken har batterivarme eller varmepumpe (sistnevnte  ekstrautstyr). Her snakker vi lavt 4x% av NEDC.
Det skal sies at alle disse bilene har sin "sweet spot" hvor rekkevidden blir bra. Det gjelder å velge en bil som tilpasset egen kjørestil og veiene man kjører.

Den beste illustrasjonen på hvorfor Soul er en flopp, er "søskenbarnet" Ioniq som lages av samme konsern. Ioniq er en virkelig bra elbil, selv om den i første omgang kommer med et beskjedent batteri. Alt Kia-Hyundai gjorde feil med Soul, har de gjort riktig med Ioniq. Sånn sett kan man kanskje si at Soul har en verdi, fordi det har vært en nyttig lærepenge for produsenten:
- Lag elbil fra bunnen. Ikke konverter bensinbiler til elektrisitet
- Sørg for god aerodynamikk, ikke lag en firkantet elbil.
- Lag et attraktivt interiør, og ikke tro at led lys i høyttalerne er kult
- Sørg for skikkelig bagasjerom som matcher bilens størrelse
- Lag en bil som får fem stjerner i Euro NCAP (Kia Soul klarte bare fire i 2014 da testen var enklere enn nå)

Salget av Soul har stupt og er halvert siden samme tid i fjor. Markedsandelen er på 1-2%. Det har neppe noe å gjøre med en ny modell, siden det blir minimale endringer fra den opprinnelige.
Zoe får man enten grisebillig til 175' for utgående modell, eller 230' for en bil med klasseledende rekkevidde og salget har skutt i været. Det selges 10 Zoe for hver Soul.

Ioniq, Leaf, I3 med flere er bedre alternativer enn Soul.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 17. april 2017, klokken 15:28
Salget av Soul har stupt og er halvert siden samme tid i fjor. Markedsandelen er på 1-2%. Det har neppe noe å gjøre med en ny modell, siden det blir minimale endringer fra den opprinnelige.
Zoe får man enten grisebillig til 175' for utgående modell, eller 230' for en bil med klasseledende rekkevidde og salget har skutt i været. Det selges 10 Zoe for hver Soul.

Hæ?

Har du sett på statistikken for mars? 323 Zoe og 270 Kia Soul. Ganske langt fra 10x så mye, ligner mer på 1,2x?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA