Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sommerdekka med lavest rullemotstand

Startet av Gusse, søndag 18. juni 2017, klokken 17:16

« forrige - neste »

Gusse

Har nå min andre Tesla Model s og har vært med i Teslarusen siden 2013, men nå når jeg bestilte service på min nåværende model s, så ble jeg oppringt noen dager etter bestilling med spørsmål om ekstra service på bremsene. Var visst en ekstra service som ble tilbudt oss i det kalde nord. Var noe med å plukke fra hverandre bremsene og lufte systemet. Neida, ikke gratis. Prisen var på ca 1800-1900kr. Spurte om dette virkelig var nødvendig og om det ble problemer med garantien hvis jeg ikke utførte. Svaret var at garantien var upåvirket av dette, og at visst jeg ikke opplevde treghet el i bremsene, så burde det gå bra å droppe den. Hadde med lite bruk av bremsene å gjøre.
Tenker litt sånn, burde ikke dette være en del av den servicen vi betaler for?
Et sted på servicelista regner jeg med de tar bremsene?
Syns dere at det er lurt å droppe denne "ekstra" servicen?
Må understreke at dette var ikke et tilbud pågrunn av en diagnostikk av min bil, det var visst et generelt tilbud som folk nå fikk.

Muffinman

Er nok lurt å få gjort dette jevnlig siden bremsene brukes svært lite sammenlignet med fossilbiler uten regenerativ bremsing. Noen får servert at garantien ikke gjelder om man ikke tar bremseservicen i motsetning til det du fikk høre, men det hjelper deg lite om stemplene på en kaliper står dønn fast når garantien er utløpt. De er dyre...

Lufting vet jeg ikke helt om er nødvendig å gjøre periodisk ut over når bremsevæsken skiftes, i så fall må det ha kommet luft i systemet og da er det lekkasje et sted.

Det er ikke vanskelig å ta en bremsesjau selv på TMS (så lenge man ikke støter på noe som er feil riktignok). Faktisk enkleste bremsene jeg har skrudd på. Lurer jammen på å om jeg ikke skal lage en DIY etterhvert :)

turfsurf

DIY på bremseservice hadde jo vært genialt. Fint å gjøre når man bytter hjul :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Gjorde det på P85``en nylig. Tar maks 10 minutter ekstra pr hjul når man får det litt inn i fingrene. Dessverre tok jeg ikke brukbare bilder, men det finnes mye der ute på nettet som kan lånes.

Spenningsmomentet er om man oppdager noe feil og mangler kunnskap eller utstyr til å utbedre på stedet. Som regel klarer man å sette det sammen slik det var så et verksted kan se på det men man vet jo aldri :)

turfsurf

Skivebremser er jo ikke voldsomt kompliserte, og så lenge det ikke har rustet skikkelig i stykker skal det vel litt til for at de blir ødelagt med litt fomling.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Tro meg, det er ingen problemer å gjøre ugagn selv om det ikke er kompliserte saker :)

Helge Alm

Jeg hadde nylig min S70D facelift på 40.000 service, og også jeg ble oppringt av servicesenteret vedr bremsene mine. Det de spurte om var en tilleggsservice på bremsene med oppsmøring av bremsekalipperene. Pris 1800,-. Jeg er ingen ekspert, sa jeg, så det er Dere som er fagkyndige som ser om det er behov eller ei. Når jeg hentet igjen bilen, så sa de det ikke hadde vært behov likevel (bruker bremsene bevisst 1 gang pr dag). Men en DIY-tråd settes pris på :-)

latigo

Eg kjøpte serviceplan i november 2015, og både på 20k- og 40k-service stod det "bremseservice inkludert i serviceplan" elns. Bremseklossar blei bytta på 40k utan ekstra kostnad. Er det ulikt utifrå når ein kjøpte serviceplan, eller er det ulik praksis?

Muffinman

Vet ikke, men bremseklossene fikk du byttet fordi det var kommet en ny versjon siden bilen var ny som faktisk fungerer slik de skal under norske forhold. Ikke fordi de var slitt.

latigo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 08. april 2017, klokken 17:44
Vet ikke, men bremseklossene fikk du byttet fordi det var kommet en ny versjon siden bilen var ny som faktisk fungerer slik de skal under norske forhold. Ikke fordi de var slitt.
Så dei funkar i all slags vér no, altså?  :)

Muffinman

På våre biler etter oppgradering, ja. Helt forutsigbare under alle forhold, og må bruke mindre kraft på pedalen enn opprinnelig.

Veggen

Samme erfaring her.
Bremsene har vært upåklagelige etter bytte til nyeste nordisk versjon i fjor høst.

Muffinman

Det kom ny revisjon av klossene en gang mellom mars og juni 2016, så da har du nyeste utgave. På vår 2015-modell var forskjellen formidabel bare med klossene.

BømloBjørn

Sitat fra: Muffinman på søndag 09. april 2017, klokken 11:00
Det kom ny revisjon av klossene en gang mellom mars og juni 2016, så da har du nyeste utgave. På vår 2015-modell var forskjellen formidabel bare med klossene.
Er det mulig å se forskjell på nye og gamle?
Min S70D face er produsert i juni 16,så regner med at jeg har nye... men kan jo være greit å sjekke...

Muffinman

Det finner Tesla ut ved å sjekke chassinummer i systemene sine.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA