Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av lfc4ever, fredag 16. juni 2017, klokken 18:28

« forrige - neste »

Elmo

#15
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 15. april 2017, klokken 11:58
Konklusjonen er altså at ingen andre enn den som lader vet hvilket behov vedkommende har for å lade forbi 100 % ...

En interessant sak er at på en del doble hurtigladere (feks Fortum-IKEA) så kan du starte å lade på den andre ledningen når bilen på den første er ferdig ladet men fremdeles tilkoblet. En ekstra morsom sak med det er at da får ikke førstemann koblet fra før andremann velger å være ferdig ;D

Så han som ikke hadde behov for å gå ut fra McDonald når det var fullt kan da sitte der med skjegget i ladeporten lenger enn han hadde tenkt ;D   Kanskje han lærer noe av det ? :+1:
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

geear

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 15. april 2017, klokken 11:58
Sitat fra: gr på fredag 07. april 2017, klokken 14:12
Ingen andre enn den som lader vet noe om hvilket behov vedkommende har for å lade forbi 80%.

I går ladet jeg ved McDonalds Vestby. En meget populær hurtigladeplass med to ladere.

En av laderne var opptatt med en som ladet sin eGolf fra 85 % og oppover. Når den etterhvert kom til 100 % så foreslo jeg for vedkommende at han flyttet den. Fikk til svar at han tenkte å sitte 10 minutter til inne på McDonalds før han flyttet den.

Konklusjonen er altså at ingen andre enn den som lader vet hvilket behov vedkommende har for å lade forbi 100 % ...
Da hadde detheller ikke hjulpet om den stoppet på 80%, om han uansett valgte å bli stående etter endt lading. Her må man heller innføre løpende takst helt til man kobler fra, uavhengig av hva bilen mottar.

Forøvrig er dette et problem som også eksisterer på bensinstasjoner.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Panduck

Sitat fra: Elmo på lørdag 15. april 2017, klokken 14:29
En interessant sak er at på en del doble hurtigladere (feks Fortum-IKEA) så kan du starte å lade på den andre ledningen når bilen på den første er ferdig ladet men fremdeles tilkoblet. En ekstra morsom sak med det er at da får ikke førstemann koblet fra før andremann velger å være ferdig ;D

Dette fungerer greit om det er en Chademobil som lader og en CCS bil som skal lade etterpå. Og hvordan vet man vilken lader som først blir ledig? Som sagt før, køing til hurtigladere er no herk og når det virkelig blir rift om plassene kan nok tempraturen stige til et punkt der politiet må komme for å roe ned...

THE

Sitat fra: gr på mandag 17. april 2017, klokken 23:24
Her må man heller innføre løpende takst helt til man kobler fra, uavhengig av hva bilen mottar.

Det er et godt forslag, og i tillegg bør prisen settes opp til minimum 10 kr pr minutt når bilen står tilkoblet etter at den når 100%.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tbeinet

Stort sett har jeg vært lite plaget av ladekø i det siste. Jeg bor nord for Oslo og kjører i stor-Oslo, og det har nå kommet rikelig med ladestasjoner, så det er veldig sjelden jeg må vente.

Men kaka for å oppholde hurtigladere så jeg på Ikea Slependen i palmehelga. Der sto det en utilkoblet Tesla delvis på skrå og tok opp to hurtigladerplasser. Jeg hadde strøm til å kjøre videre til Asker, så jeg gadd ikke styre med det, men hadde lyst til å ringe tauebil.

Elmo

Sitat fra: Tbeinet på onsdag 19. april 2017, klokken 09:44
Men kaka for å oppholde hurtigladere så jeg på Ikea Slependen i palmehelga. Der sto det en utilkoblet Tesla delvis på skrå og tok opp to hurtigladerplasser.

Da skulle du hatt med deg en sånn lapp som Oleman har vedlagt her
       http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16050.msg567652.html#msg567652
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Panduck

Sitat fra: Tbeinet på onsdag 19. april 2017, klokken 09:44
Men kaka for å oppholde hurtigladere så jeg på Ikea Slependen i palmehelga. Der sto det en utilkoblet Tesla delvis på skrå og tok opp to hurtigladerplasser. Jeg hadde strøm til å kjøre videre til Asker, så jeg gadd ikke styre med det, men hadde lyst til å ringe tauebil.

Oj... Om ikke annet, ta bilde, send som melding til Fortum på facebook :P
Burde vanke en premie til en slik person. Sikkert noen bøker om hvordan oppføre seg pent... :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA