Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sugekoppfester glasstak?

Startet av Braute, fredag 16. juni 2017, klokken 12:58

« forrige - neste »

Braute

Opplever innimellom når jeg kommer inn mot kryss og rundkjøringer og ved vanlig oppbremsing, at bremsene "slipper" opp ett lite øyeblikk før de tar igjen. Litt ekkel følelse..Noen andre som har opplevd lignende?.
Bilen har vært inne til rens av klosser og skiver for Tectyl for lenge siden, men føler vel at det kanskje ikke har noe med det å gjøre.

moby666

Tipper dette er overgang mellom regenerering og vanlig bremser. Er slik på alle elbiler som har først regenerering først på bremsepedalen.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

jornhd

Har vært sånn hele tiden på min bil (fikk i november), og er enig i at det er en ekkel følelse når det skjer. Har regnet med det er en litt dårlig tunet overgang fra regenerering til fysiske bremser. Håper en software oppdatering kan fikse det.

ProsjektX

Har alltid vært sånn her også. Regenerering virker vel ikke under 20km/t eller så, og overgangen blir litt brå til bare mekanisk bremsing. Kunne sikkert vært tunet bedre i sw.
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

J@x

Har merket det samme, men har i mitt hode innbilt meg at det har kommet når bilen har mistet litt grepet. F.eks så har jeg det hver dag jeg kjører hjemmefra, i bunnen av en bakke er der et kryss, med flere kumlokk. Jeg føler at det har skjedd akkurat når jeg kjører over disse lokka, at bilen "mister" grepet på ene hjulet, og jeg har da tenkt at regen da kobler ut. At det er det som føles som at bremsene "slipper"...
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Elmo

Dette var rart syns jeg. Nesten så det burde innrapporters som feil.
Andre elbiler (iallefall VW) regenererer helt til 0, og såvidt jeg føler sterkere jo nærmere 0 du kommer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jsa061

Er det samme på Leaf. Sånn jeg har fostått det så slår regenereringen seg av med en gang et hjul låser seg som f.eks ved bremsing over en hump. Da må den mekaniske bremsen ta inn det som var bremset av regeneringen og det tar vel et tidels sekund.

Cowboystrekk

Sitat fra: ProsjektX på fredag 07. april 2017, klokken 10:07
Har alltid vært sånn her også. Regenerering virker vel ikke under 20km/t eller så, og overgangen blir litt brå til bare mekanisk bremsing. Kunne sikkert vært tunet bedre i sw.
Tror regen virker under 20 km\t. På Tesla har du regen ned til rundt 3 km\t. Rekkevidda i byen ville blitt langt dårligere med Ioniq om den ikke regenerterte under 20 km\t :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Braute

Jeg opplever dette også når jeg seiler og da er det vel ingen regenerering?

J@x

#9
Sitat fra: Braute på fredag 07. april 2017, klokken 11:52
Jeg opplever dette også når jeg seiler og da er det vel ingen regenerering?

Jo, den regenerer på pedalen først uansett..
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

J@x

Må teste med bilen i fri en gang...  :)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Crown

Sitat fra: J-B på fredag 07. april 2017, klokken 12:24
Sitat fra: Braute på fredag 07. april 2017, klokken 11:52
Jeg opplever dette også når jeg seiler og da er det vel ingen regenerering?

Jo, den regenerer på pedalen først uansett..

Sikker på dette? Jeg mener den ikke regenerer når den står i N. Se på ladometeret også, går ikke på blått. Jeg bruker den metoden til å være sikker på å få brukt de mekaniske bremsene, setter jeg den i N så hører jeg med en gang at den bruker de mekaniske bremsene.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

J@x

#12
Sitat fra: Crown på fredag 07. april 2017, klokken 12:37
Sitat fra: J-B på fredag 07. april 2017, klokken 12:24
Sitat fra: Braute på fredag 07. april 2017, klokken 11:52
Jeg opplever dette også når jeg seiler og da er det vel ingen regenerering?

Jo, den regenerer på pedalen først uansett..

Sikker på dette? Jeg mener den ikke regenerer når den står i N. Se på ladometeret også, går ikke på blått. Jeg bruker den metoden til å være sikker på å få brukt de mekaniske bremsene, setter jeg den i N så hører jeg med en gang at den bruker de mekaniske bremsene.

Stemmer det, i N regenerer den ikke, derfor jeg skrev at jeg må teste i fri en gang (i posten etter)...  Men dette var vel snakk om ved vanlig kjøring.
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

J@x

Sitat fra: jsa061 på fredag 07. april 2017, klokken 11:28
Er det samme på Leaf. Sånn jeg har fostått det så slår regenereringen seg av med en gang et hjul låser seg som f.eks ved bremsing over en hump. Da må den mekaniske bremsen ta inn det som var bremset av regeneringen og det tar vel et tidels sekund.

Det var min tanke om det som skjer også...
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Braute

Dere har nok helt rett at det er overgangen fra regenerering til vanlige bremser. selvfølgelig regenererer den også når man seiler og bremser. Det som er litt rart er at jeg ikke opplever det hver gang men at det må litt tilfeldigheter til ( litt som periodiske feil:) )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA