Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Personlig bilskilt - fra torsdag 15. juni kl 11:00

Startet av stashman, torsdag 15. juni 2017, klokken 20:49

« forrige - neste »

stashman

 Hei :),

jeg venter leveranse av en ladbar hybrid. Under testfasen har jeg ladet bilen via mode2 kabel og vanlig strømuttak i garasjen (Sikret med 13A, men kurset brukes også av lys i garasjen + garasjeporten). Siden kurset ligger litt utilpass hadde jeg (naivt nok) tenkt å be elektriker å flytte kurs/splitte kurs til en bedre plass. Avhengig av prisen hadde jeg evt. vurdert å sette inn separat ladingsboks med egen høy A kurs for å kunne hurtiglade bilen.

Men så kom nedturen etter befaring.

1. Å bare splitte/flytte det eksisterende kurset med formål om billading er ikke lov. Da må det legges ned ny ledning fra sikringsboks i leiligheten og så må det installeres en egen sikring + jordfeilbruker. Bare sikring/bryter koster 5-6000 kroner, i tillegg kommer arbeidet å legge ned kabel i eksisterende kanal og vi havner på 12000 NOK  :o

2. Å installere en veggboks som tillater lading med mere ampere krever at det legges ned en tykkere ledning, som sannsynligvis ikke passer i samme kanal, samt at veggboksen alene begynner ved 10000 kroner + jordfeilbryter etc.

Jeg må si at jeg er litt forbløffet over prisnivået her. Jeg spurte også om hva egentlig ulempen er ved å bare bruke stromuttaket som ligger per nå, men det kunne han ikke direkte svare på. Er det brannfarlig å bruke vanlig strømuttak med mode 2 lader, sikret mot 13A? Jeg har også sett annonsen for denne: http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner. Den er jo åpenbart billigere enn alt han snakker om. Er dette en stasjon som er egnet for hurtiglading (altså >16A) og som da bare trenger en separat strømledning fra sikringsboks?

Takk!

elektrolux

Prisene enkelte installatører opererer med fører gjerne til at folk bare bruker medfølgende ladekabel i eksisterende stikk. Faktisk gjør rundt 70% dette. Statistikken viser at dette ikke er spesielt farlig, selv om det ikke er anbefalt måte å lade på.

Ferdig installert ladeboks koster fra 10800 fra oss. Vi har samarbeidspartnere i alle de store byene.

Ladestasjonen til ladespesialisten viser at en god boks ikke trenger koste det hvite uttav øyet. Med få mellomledd som skal ha hver sin avanse og edruelig påslag et slikt prisnivå fullt mulig. Dette er til opplysning en ladestasjon, altså kun et rele mellom husets strømnett og bilen, eller for å si det på en annen måte, ikke en hurtiglader. Det er bilens lader som brukes. Denne støtter opp til 22 kW ladere, så har du en bil med slik lader ombord og 400V anlegg i huset vil det likevel gå raskt. Ladestasjonen kan brukes på alle biler, også de med minst lader, nemlig 3 kW.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: stashman på torsdag 06. april 2017, klokken 17:37

Jeg har også sett annonsen for denne: http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner. Den er jo åpenbart billigere enn alt han snakker om. Er dette en stasjon som er egnet for hurtiglading (altså >16A) og som da bare trenger en separat strømledning fra sikringsboks?

EcoLite går opp til 32A, både 1-fase og 3-fase. Velger du utgaven med integrert jordfeilbryter type B skal det kun installeres en billig (noen hundrelapper maks) automatsikring i skapet. Det må da brukes dobbeltisolert kabel (i praksis PFXP) mellom skap og ladestasjon. Typisk 3G6 om det er snakk om 32A, i noen tilfeller 3G10.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stashman

Takker for svarene, jeg vet dessverre ikke hvor mange KW min lader støtter. Men jeg skjønner det riktig at en veggboks slik i annonsen støtter sterkere ladestrøm enn det jeg får via min vanlig strømuttak i garasjen. (Bilen er en mercedes glc, med mode2 ladekabel).

Så hvis jeg ser det riktig er prisen for arbeidet det samme (ny kurs må uansett legges ned fra sikringsboks), men da ville det lønne seg å kjøpe en veggboks med integrert jordfeilbryter, i stedet for en vanlig strømuttak med separat jordfeilbryter og sikring (som da kan lade bare med 16A)?

Jeg bor i Tromsø i tilfellet noen kan anbefale en elektriker som er kjent med slike ting her.

geear

Den desidert billigste løsningen for deg er å ringe en elektriker og be om å få utvidet eksisterende kurs med en ekstra stikkontakt der du trenger den for lading. Så lader du på mode 2 som i dag. Eventuelt justerer ned ladestyrken på kladden din når/hvis du har annen last. En slik utvidelse er normalt å anse så liten at nye forskrifter ikke trer i kraft, dermed er det 100% lovlig å gjørr det slik. Beste løsning for ladefart og sikkerhet er det derimot ikke. Du kan alternativt få utvidet den med et CEE-stikk og kjøpe ladestasjon med innebygget B-vern, og justere den til feks 8 eller 10A. Da er du fortsatt helt lovlig og ivaretar også sikkerheten, så sant eksisterende anlegg er i god stand. Ladefarten vil være den samme som med ladekladden.

Ellers er det ikke sikkert at alle elektrikere definerer utvidelse med ladestasjon som så stor endring at nye forskrifter trer i kraft - da bygges det videre med forskrifter som var gjeldende for opprinnelig anlegg. Utvidelse/ombygging/nytt er en litt åpen definisjon som elektrikeren gjør selv.

Beste løsning er å trekke ny kabling og få god ladefart i tillegg, men åpenbart også dyrt.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

stashman

Det var interessant å høre. Dvs at varianten 1 og 2 du nevner har samme ladefart, men variant 2 er safest. Den har elektrikeren ikke nevnt i det hele tatt. Jeg tror jeg ber noen flere på befaring..

bosonic

Hei stashman, og velkommen til forumet.

Lading i Mode 2 (med ladekladd og schuko kontakt) er å betrakte som "nødlading" og er av forskjellige grunner ikke anbefalt å bruke til fast lading. I 2012 ble det av NEK sin "EV gruppe" tilrådd at maksimal ladestrøm skulle begrenses til 10A sikringskurs. Nå viser det seg at noen elbiler trekker 13A, så allerede fra bilforhandlerene side blir det gjort feil. Selv 10A er  for høy strøm for en 10A kurs, da elbilen trekker maks strøm over nesten hele ladetiden (samtidighetsfaktor 1). Maks strømtrekk skal da ligge 10-20% lavere enn 10A.
Nå er det svært mange elbileiere som lader på denne måten, og når strømopplegget er 100% i orden så er det små sjanser at det blir varmgang og eventuelt branntilløp. Men som menigmann er det så godt som umulig å vite når det begynner å bli farlig.
NEK's "EV gruppe" tilrår videre en hurtig migrering til ladeløsning "Mode3", og dette anbefales når en oppgraderer eksisterende ladepunkt.  Prisene går heldigvis nedover, utstyret blir bedre og bedre og utvalget er bra. Beklageligvis er det alt for mange Elektriker firma som ikke kjenner sin besøkelsestid og ser dette som et nytt satsingsområde.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

stashman

Takker! Da skjønner jeg det riktig at ladestasjonen som jeg referte til her ville bety mode 3 lading? Da trenger jeg bare en type II kabel uten kladd i tillegg, og samtidig kan lade med høyere hastighet?

Dette ville da bety for meg at prisen som er angitt via elektriker brude være den samme hvis jeg kjøper stasjonen separat og bare ber om installasjonen i garasjen..

Lars C. Krogenæs

Men hvorfor har du 13A sikring? Kan du se i skapet ditt hvaslags kvadrat det er?

Endel hus på 90-tallet fikk "sikret opp" 1,5mm ledninger fra 10A til 13A. Det tok bare noen måneder før man fant ut at det ikke vær lurt, og man gikk senere bort fra dette.
Har du et slikt anlegg vil jeg ikke anbefale å lade med 10A, da du i prinsippet bruker hele den tilgjengelige kapasiteten.

Får du en trikker til å sette opp en ladestasjon, er du sikker på at du får et godt anlegg. Elbilen er kommet for å bli, så dette er en investering. Dropp heller alu-felger og gå for stålfelger, hvis det er pengene det står på....

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

stashman

Huset ble bygd i 2014 og alle andre sikringer er 15A, slik at denne er "nedsikret" ifølge elektriker. Jeg er usikker om hva kvadrat betyr (går ut fra at det er diameter på kabel?), men det står 2x2.5mm +J under mm2?

Han vet selv ikke hvorfor dem gjorde det slik, men mener at det kan ha vært mtp billading. Jeg er enig mtp ladestasjon, men jeg skal selge leiligheten i 2018 og prisniveauet står ikke helt i relasjon til hva jeg får ut, bortsett fra hvis dem legger en høy-A ledning. Jeg skulle motta et skriftlig tilbud fredag, men det har ikke tikket inn. Har vært i kontakt med en annen elektriker, som ikke tilbyr slike oppsett i det hele tatt.. huff.

Elmo

Sitat fra: stashman på torsdag 06. april 2017, klokken 18:31
. . . . . jeg vet dessverre ikke hvor mange KW min lader støtter.  . . . . Bilen er en mercedes glc
Mercedes glc 350e plug-in hybrid har 3,6kW (16A) lader og 8,7kWt batteri.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

stashman

Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. april 2017, klokken 17:56
Dette er til opplysning en ladestasjon, altså kun et rele mellom husets strømnett og bilen, eller for å si det på en annen måte, ikke en hurtiglader. Det er bilens lader som brukes. Denne støtter opp til 22 kW ladere, så har du en bil med slik lader ombord og 400V anlegg i huset vil det likevel gå raskt. Ladestasjonen kan brukes på alle biler, også de med minst lader, nemlig 3 kW.

Gjelder fremdeles: http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner


Jeg er litt forvirret her. Jeg forstår det slik at med en slik veggboks trenger jeg ikke ladekabel MED kladd (hvor kladden etter min forståelse er bilens lader og regulerer ladestrømmen?), men en type 2 til type 2 kabel uten mellomledd. Da skjønner jeg det slik at veggboksen erstatter kladden i kabelen og tillater samtidig fortere lading pga høyere A inn? Slik du beskriver det forstår jeg veggboksen bare som en annen type plugg, som har integrert jordfeilbryter, men som fremdeles krever kladden mellom bil om veggboks, for å regulere ladestrøm?

Takk!

Ingeniøren

#12
Sitat fra: stashman på mandag 10. april 2017, klokken 17:37
Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. april 2017, klokken 17:56
Dette er til opplysning en ladestasjon, altså kun et rele mellom husets strømnett og bilen, eller for å si det på en annen måte, ikke en hurtiglader. Det er bilens lader som brukes. Denne støtter opp til 22 kW ladere, så har du en bil med slik lader ombord og 400V anlegg i huset vil det likevel gå raskt. Ladestasjonen kan brukes på alle biler, også de med minst lader, nemlig 3 kW.

Gjelder fremdeles: http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner


Jeg er litt forvirret her. Jeg forstår det slik at med en slik veggboks trenger jeg ikke ladekabel MED kladd (hvor kladden etter min forståelse er bilens lader og regulerer ladestrømmen?), men en type 2 til type 2 kabel uten mellomledd. Da skjønner jeg det slik at veggboksen erstatter kladden i kabelen og tillater samtidig fortere lading pga høyere A inn? Slik du beskriver det forstår jeg veggboksen bare som en annen type plugg, som har integrert jordfeilbryter, men som fremdeles krever kladden mellom bil om veggboks, for å regulere ladestrøm?

Takk!

Veggboksen gjør det samme som boksen som sitter på lade kabelen din gjør, åpner for strømmen når koblingen er i orden og gir beskjed til laderen i bilen hvor mye strøm den kan trekke. Så må du få ladeboksen installert forsvarlig og konfigurert slik at den kan trekke så mye strøm som kursen tillater. Enkelt og greit  :)

Om du velger en boks med fast kabel eller en boks der du kan bruke Mode 2 kabelen som følger bilen, den uten kladd men som er tykk, er opp til deg.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

stashman

Takk det besvarer spm mitt. Boksen er ikke lik lader, lader sitter i bilen  ;D. Da skal jeg få bedt om å få installert en veggboks som kan regulere 16A inn til laderen. Koster omtrent det samme som ny kurs med CEE kontakt og separat jordfeilbryter + sikring.

stashman

Sitat fra: Elmo på søndag 09. april 2017, klokken 21:52
Sitat fra: stashman på torsdag 06. april 2017, klokken 18:31
. . . . . jeg vet dessverre ikke hvor mange KW min lader støtter.  . . . . Bilen er en mercedes glc
Mercedes glc 350e plug-in hybrid har 3,6kW (16A) lader og 8,7kWt batteri.

Har du noe link til denne infoen? Jeg har forsøkt å finne dette hos mercedes og i håndbok som står online, uten hell. Takk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA