Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som har noe info om hvor langt Ae går vinteren?

Startet av Arha, onsdag 14. juni 2017, klokken 14:54

« forrige - neste »

Arha

Jeg har en 5 år gammel Leaf med batterikapasitet på 87% ifølge Leaf Spy.  Fulladet viser Leaf Spy en SOC på 90-91%.  I alle år har jeg brukt 80% lading og overstyrt dette når jeg har hatt behov for det for å unngå at bilen har blitt stående lenge fulladet.  Da rekkevidden er mindre nå enn da den var ny er det fristende å bruke fullading som default.  Er det mindre skadelig at bilen står lenge fulladet med et batteri som uansett stopper på SOC rundt 90%?  Noen som har synspunkter på dette?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Elmo

Det var MYE reduksjon.  Skulle vært interessant å få høre verdiene for en tilsvarende Leaf som ikke er ladet etter de prinsippene mange mener sparer batteriet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på onsdag 05. april 2017, klokken 21:19
Det var MYE reduksjon.  Skulle vært interessant å få høre verdiene for en tilsvarende Leaf som ikke er ladet etter de prinsippene mange mener sparer batteriet.

Er 13% på 5 år mye? Husk at Nissan fjernet en god del kapasitet ved en software-oppgradering på alle 1.gen Leaf. Mye av denne reduksjonen er altså software og ikke degradasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Arha

Sitat fra: Arha på onsdag 05. april 2017, klokken 11:54
Jeg har en 5 år gammel Leaf med batterikapasitet på 87% ifølge Leaf Spy.  Fulladet viser Leaf Spy en SOC på 90-91%.  I alle år har jeg brukt 80% lading og overstyrt dette når jeg har hatt behov for det for å unngå at bilen har blitt stående lenge fulladet.  Da rekkevidden er mindre nå enn da den var ny er det fristende å bruke fullading som default.  Er det mindre skadelig at bilen står lenge fulladet med et batteri som uansett stopper på SOC rundt 90%?  Noen som har synspunkter på dette?
Ingen batterispesialister som har en mening om dette?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Quetzalcoatl

Reservert: Tesla Model 3 (Levering sent i 2018)

Trekkoppbil

#6
Sitat fra: Arha på onsdag 05. april 2017, klokken 11:54
Er det mindre skadelig at bilen står lenge fulladet med et batteri som uansett stopper på SOC rundt 90%?  Noen som har synspunkter på dette?
Som ukyndig vil jeg tippe at det er batterispenningen som teller. Topplader du til 4.1V, så blir det vel samme spenning uansett hvor stor kapasitet batteriet har.
Og at det er spesiellt høy spenning i kombinasjon med høy temperatur som tar livet av kapasiteten.
87% SOH på en 2012-modell trur jeg er ganske bra. SOH går gjerne opp hvis man hurtiglader noen ganger, så den varierer en del.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA