Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Update 17.22.46 på plass!

Startet av Tafsern, tirsdag 13. juni 2017, klokken 17:19

« forrige - neste »

Tafsern

Hei

Jeg er rimelig fersk når det gjelder Car-net appen, og i den forbindelse lurer jeg litt på e-styring og avgangstid.

Når jeg plugger i laderen og deretter angir en avgangstid så trodde jeg i utgangspunktet at den skulle stoppe å lade for deretter å starte slik at den er ladet til angitt styrke og tidspunkt for avreise. Hos meg bare fortsetter den å lade uavhengig av hvilket tidspunkt jeg setter.

Er det noe jeg ikke vet eller gjør feil? Benytter foreløpig Schukokontakten i påvente av "veggboks".

geear

Er det i appen eller i bilen du har satt avgangstid?

I bilen må du iallfall huske å huke av for at den skal være aktiv. I tillegg kommer det an på hvilken nedre ladegrense den er satt opp med. Default tror jeg er 40%. Dvs. at hvis du har 30% på batteriet, setter avgangstid en stund frem, så vil den, så fort du plugger i, lade 10% opp til 40%, stanse lading og gjenoppta den slik at den vil oppnå 100% rett før angitt avgangstid. For å ikke stå lenge med fulladet batteri og kanskje du får litt varme i batteriet i tillegg.

Jeg har sett at på min bil så fungerer det ikke å justere nedre ladegrense via Car-Net appen. Det må gjøres i bilen. Jeg får heller ikke satt avgangstid i appen.

Du kan forøvrig overstyre avgangstid ved å trykke på ladeknappen ved ladeporten.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Tafsern

Det er i appen jeg stort sett gjør det meste.

Nedre ladegrense er satt til 80 % (i appen).

geear

Da skal den lade opp til 80% så fort du setter i ladekabelen, selv om du har satt avgangstid. Så vil den lade de siste 20% rett før avgang. Begynner den å lade selv om du allerede er over 80%?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Tafsern

Ahhhh, så det er sånn det fungerer :angel:

Jeg har sett litt omvendt på det. Da skjønner jeg jo hvorfor den begynner å lade med en gang :)

Er det noe anbefalt % ladegrense å sette den til? Holder det å kun angi ladegrensen i appen, eller må man gjøre det både i bil og app?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA