Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av matsbue, tirsdag 13. juni 2017, klokken 11:56

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 04. april 2017, klokken 18:19
@ Oddaa

SitatTiden vil vise hvem som får rett.

Så avgjort ! For ordens skyld mener jeg heller ikke at en ny dieselbil i dag er en spesiell god investering,
men den er i det minste en UTPRØVD god konstruksjon, hvilket en ladbar hybrid ikke er !

Volvoen din er et økonomisk forsøksprosjekt( med mange flere deler enn noen bil tidligere har hatt) der du tar 
regningen hvis noe går skeis.
Min spådom er at hybridsalget vil være over innen 24 mnd. deretter vil Finn renne over av hybrider på
jakt etter ny eier......
Ok, vi sier det sånn...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Knut Røe

Hvem tror du vil ha XC90 T8 når I-Pace og Q6 begynner å rulle i mengder på veiene?

Ebe

Har du vurdert en elbil som dekker 90% av behovet, og så leid bil på f.eks nabobil til lengre turer? Man kan leie rimelig mange ganger på nabobil før man er oppe i kostnaden til å eie to biler.

Vi gjør dette. Er to voksne, én tenåring og to i forovervendte setet. Leaf i det daglige, leier bil i påska og sommerferien. Koster 2,5k - 5k i uka å leie bil på nabobil.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

matsbue

Sitat fra: Ebe på tirsdag 04. april 2017, klokken 19:07
Har du vurdert en elbil som dekker 90% av behovet, og så leid bil på f.eks nabobil til lengre turer? Man kan leie rimelig mange ganger på nabobil før man er oppe i kostnaden til å eie to biler.

Vi gjør dette. Er to voksne, én tenåring og to i forovervendte setet. Leaf i det daglige, leier bil i påska og sommerferien. Koster 2,5k - 5k i uka å leie bil på nabobil.

Det er selvfølgelig en mulighet (har tenkt tanken selv), men hvis jeg trenger "stor" bil i snitt en gang annenhver uke blir det fort litt mye styr. Mulig det økonomisk fortsatt kan være lønnsomt, men ser for meg at det blir mye planlegging og tid som går med for å låne bil. Derfor ser jeg i utgangspunktet for meg at jeg trenger enten en stor elbil/hybrid, eller en liten elbil + en større diesel/bensin.

kodalse

Selv mener jeg at jeg har den beste manuelle hybridløsningen.
To personer med sertifikat i huset og behov for kjøring der det er dårlig med kollektivforbindelse fordrer til tider to biler.

Den ene er Leafen, som benyttes til det meste av transport i det daglige. Den andre en tilårskommen Peugeot 307 1,6 hdi.

Peugeoten brukes til langkjøring (typisk 0,4 pr mil), eller til trekking av tilhenger (da ender vi opp på 0,5 - 0,55 pr mil)

Ungdommen har klare regler på at kjører du Peugeot fyller du diesel. Kjører du Leaf tar jeg regningen, men hold deg unna hurtigladere så mye som mulig.

Resultat er at Peugeoten sliter med bremser som får rustdannelser fordi den står for lenge ubrukt.
Bremsene (skiver og klosser) ble byttet i 2016, men samme tendens pga sterk salting også i år.
I løpet av et år blir det opp til 5 fyllinger av diesel (rundt 4000 km pr år)

Leafen har snittet på 16000 km hvert år.

Rimeligere bilhold har jeg vel aldri hatt, men venter på Modell 3 og hengerfeste. Da ryker Peugeoten.
Inntil den tid, altså at markedet har langt større utvalg av elbiler, er dette den beste hybride løsningen i mine øyne.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

oveduesund

Sitat fra: matsbue på tirsdag 04. april 2017, klokken 00:02
Sitat fra: oveduesund på mandag 03. april 2017, klokken 22:50
Viss du kan vente ei lita stund så kan det jo hende Mercedes kjem med ein ny B-klasse med økt rekkevidde og hurtiglading. Då vil nok den funke. Kan muligens funke allikevel viss du kan leve med eit ladestopp på dei lengste  kjøreturene. Ellers høres ladbar hybrid ut som det logiske pga langturer. Du har ikkje sett på Toyota sine alternativer? Rav 4?

Takk for svar!

Mercedes b-klasse er vel del elbilen (utenom Tesla) som er størst og således passer oss best. Men begrenset rekkevidde og mangel på hurtigladning gjør at den uansett ikke vil bli en bil for de lengre turene. Men hvis jeg tenker hverdagskjøring er den absolutt aktuell. Prismessig ligger den vel dessverre et stykke over de andre, og mistenker at mangel på hurtiglading vil gi den et høyere verdifall?

Toyota Rav4 er vel ikke plugin hybrid? Liker tanken på å kunne kjøre det aller meste av småkjøring utelukkende på strøm.
Aah. Stemmer det, kun priusen som er plug in. Den siste modellen ser fin ut då. Solcellepanel på tak er ein snedig touch. Veit ikkje korleis bagasjerommet er i Priusen. Muligens litt lite for ein familie på fem?

Einaste problemet med Mercedesen er rekkevidde slik eg ser det. Hurtiglading er ikkje eit problem i det daglige viss du kan lade heime. Bilen i seg sjølve er veldig praktisk og god å kjøre.

geear

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 04. april 2017, klokken 18:19
@ Oddaa

SitatTiden vil vise hvem som får rett.

Så avgjort ! For ordens skyld mener jeg heller ikke at en ny dieselbil i dag er en spesiell god investering,
men den er i det minste en UTPRØVD god konstruksjon, hvilket en ladbar hybrid ikke er !

Volvoen din er et økonomisk forsøksprosjekt( med mange flere deler enn noen bil tidligere har hatt) der du tar 
regningen hvis noe går skeis.
Min spådom er at hybridsalget vil være over innen 24 mnd. deretter vil Finn renne over av hybrider på
jakt etter ny eier......
Trodde jeg svarte dette i går, men fant det ikke igjen:

Ladbare hybrider har vært på markedet illfall fem år allerede. En ekskollega kjøpte en av de første ladbare Priusene i '11 eller '12.

Men hvis jeg får kastet X5 40e etter meg om 24 måneder fordi de er ubrukelige, så skal jeg heller ta i mot, skrote hybriddelen og konvertere den til X5M. Gleder meg! :)
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Øystein16

#23
Sitat fra: gr på onsdag 05. april 2017, klokken 07:28
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 04. april 2017, klokken 18:19
@ Oddaa

SitatTiden vil vise hvem som får rett.

Så avgjort ! For ordens skyld mener jeg heller ikke at en ny dieselbil i dag er en spesiell god investering,
men den er i det minste en UTPRØVD god konstruksjon, hvilket en ladbar hybrid ikke er !

Volvoen din er et økonomisk forsøksprosjekt( med mange flere deler enn noen bil tidligere har hatt) der du tar 
regningen hvis noe går skeis.
Min spådom er at hybridsalget vil være over innen 24 mnd. deretter vil Finn renne over av hybrider på
jakt etter ny eier......
Ladbare hybrider har vært på markedet illfall fem år allerede. En ekskollega kjøpte en av de første ladbare Priusene i '11 eller '12.
Den elektriske linja til bilen vil nok bidra til mindre mekanisk slitasje. Med vårt forbruk, vil bensinmotoren gå ca 30000 km på 10 år. Motoren kaldstartar sjeldan. Bremsene er ikkje slitt etter kjørte 30000 km. Totalforbruket av bensin er lågt. Oljeskift i girkasse per 60000 km er kanskje det viktigaste servicepunktet. For min del trur eg at elektronikk på sikt kan verta ei større utfordring enn det mekaniske.

PionerThink

Sitat fra: oveduesund på mandag 03. april 2017, klokken 22:50
Aah. Stemmer det, kun priusen som er plug in. Den siste modellen ser fin ut då. Solcellepanel på tak er ein snedig touch. Veit ikkje korleis bagasjerommet er i Priusen. Muligens litt lite for ein familie på fem?

Solcellepanelet gir jo "hele" 5 km hvis bilen står i sola hele dagen, noe vi ikke er belemret med så ofte her i norge stående rett opp på himmelen ;D
Husker når en kollega skulle kjøpe Gen.1 Leaf som hadde et bittelite solcellepanel på taket. Han spurte selger om det funket bra, hvorpå selger svarte nei :o
Han var i hvertfall ærlig ;)
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

doldis1

#25
 @ kodalse

SitatSelv mener jeg at jeg har den beste manuelle hybridløsningen.

Og min mening er at det har du helt rett i !

Blir litt lei av å gjenta meg selv men skulle innleggene mine få noen færre til å kjøpe hybrider er det vel greitt.

Tror folk feilaktig oppfatter elektrifisering av bilene som kun en ny dreining på utviklingsskruen, men
å sammenligne elbilens overtakelse med da Bosch K-jetronic tok over for forgassere, med common rail isteden
for Innsprøytningspumpe, med GPS i bilene, det blir faktisk ikke mere feil enn det !!!

Det som skjer i bilverdenen nå skjedde sist gang i 1880 årenes Tyskland med Benz, Otto, Daimler som
aktører! Alt står i historiebøkene selvsagt og det neste kapittelet skrives fra nå og framover... Det er
ikke en videreført linjær utvikling vi ser, men en revolusjon !!

Resultatet er i allefall at alt som går på veiene i dag, med unntak for Teslaer med støtte for autonom
kjøring nivå 5, alt det andre er anakronismer om ....5 år...Maks !
Og bruktbilprisene vil bli deretter ..

Så, hvorfor så imot hybrider ?  Fordi, hybridens eneste fordel er at den kan leveres nå, en bil med eldrift, med
lang rekkevidde og fornuftig pris.  Den fordelen går dessverre ut på dato innen 2 år har gått !
Innen 2 år vil vi ha mange elbiler med lang rekkevidde, med like lav pris som hybridene og prisene på elbil
vil synke, år for år !

Ulempene på hybridbiler vil derimot ikke forsvinne, de kommer til å få samme behandling som fossilene,
dvs. kjøreforbud i byene. Høyere avgifter enn elbil, mye høyere driftskostnader enn elbiler, mye høyere
servicekostnader enn elbiler.
Hvem i all verden vil kjøpe en 3 år gammel overkomplisert bil, som drikker bensin til 15kr mila, når de
får en flette ny elbil i samme klasse som bruker strøm til 1,50 kr/mila, til samme pris ??


Hvis hybridene på noen måte er epokegjørende, vil det være fordi de kommer inn i guinnes rekordbok med
raskest verditap på noen biltype gjennom tidene !  At folk kjøper hybrider er rett og slett veldig dårlig butikk
for a/s Norge, men aller dårligst butikk for de selv ...


matsbue

Takk for alle svarene hittil!

Ser ut som mange anbefaler en liten elbil i tillegg til en diesel/bensinbil inntil videre, og det er sikkert ikke dumt. For min del må jeg da uansett antakelig bytte ut den gamle bilen min også, da den begynner å bli for sliten til å brukes på lengre turer, spesielt på vinteren (sliter med dårlig varme blant annet).

Med tanke på at kommer nye større elbiler etterhvert (tenker spesielt på Jaguar og Audi Q6), vil det være "galskap" å kjøpe en brukt Tesla nå med tanke på verditap? Kan se for meg at mange vil bytte ut Teslaen sin når disse blir tilgjengelig pga høyere kvalitetsfølelse osv, men det vil vel uansett ta en god stund før disse blir tilgjengelig i praksis? Og hurtiglademulighetene til Tesla vil vel fortsatt være best en god stund fremover?

Ser også at flere er skeptiske til ladbare hybrider. Jeg er litt delt, på den ene siden er det "det beste av to verdener", i alle fall for mitt bruk. Men frykter fremtidige utgifter når disse går ut av garantiperioden. Og at de fort kan bli utestengt eller få høy pris i bomring på lik linje med fossilbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA