Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av matsbue, tirsdag 13. juni 2017, klokken 11:56

« forrige - neste »

matsbue

Hei,

Mitt første innlegg her på forumet, men har fulgt med en god stund allerede.

Har vurdert å kjøpe en ladbar bil en god stund, men tenkte å høre om jeg kunne få noen gode innspill på hva jeg burde velge her på forumet. Har i dag en 10 år gammel dieselbil som begynner å bli sliten, og siden jeg bor i Oslo og bruker bilen mye til småkjøring virker elbil eller ladbar hybrid som en god idé. Jeg klarer derimot ikke å bestemme meg for å gå "all inn" og kjøpe en bil som dekker alle bruksområder, eller å kjøpe en mindre og billigere bil for å dekke småkjøringen.

I hverdagen kjører jeg mye korte turer, ofte ikke mer enn et par km (barnehage, skole, butikken osv). Har en hytte ca 12 mil unna som vi er på en god del helger, som innebærer en god del stigning og tidvis litt vanskelige kjøreforhold om vinteren. Dessuten et par lengre turer i året (25-30 mil), stort sett på sommeren. Vi er en familie på 5 (3 barn i alderen 2 til 8 år) + en forholdsvis stor hund. Budsjett opptil 500', helst mye mindre :)

De alternativene jeg har sett meg ut er:

1: Mindre elbil for dekke hverdagskjøring, type Golf, Leaf, Soul. Vi får plass til alle hvis vi ikke skal ha med noe bagasje, men en slik bil vil ikke kunne ta av for når vi skal reise bort, så da må vi enten kjøpe en annen bil i tillegg eller bruke den vi har (så lenge den holder...). Synes eGolf virker mest attraktiv av alternativene, selv om den også er dyrest (og således "minst for pengene").

2: Ladbar hybrid. Den vil dekke mye av kjøringen i hverdagen på ren strøm, og samtidig kunne brukes til lengre turer med bagasje. Passat GTE virker som en fin bil, men har ikke AWD. Outlander PHEV har AWD, men ikke sikker på om jeg liker selve bilen så godt (virker "billig" og slitsom drivlinje). Q7 og x5 er utenfor budsjett.

3: Stor elbil for å bruke for "alt". Da er det inntil videre ingen alternativer enn Tesla, og budsjettet trekker så vidt til en rimelig Model S. Liker mye ved bilen, men uansett mye penger å legge i en bil som er et par år gammel, med tvilsom kvalitetsfølelse, og som potensielt kan koste mye på sikt (samt at den er ganske stor for bykjøring).

Noen innspill til hva jeg burde gå for?

oveduesund

Viss du kan vente ei lita stund så kan det jo hende Mercedes kjem med ein ny B-klasse med økt rekkevidde og hurtiglading. Då vil nok den funke. Kan muligens funke allikevel viss du kan leve med eit ladestopp på dei lengste  kjøreturene. Ellers høres ladbar hybrid ut som det logiske pga langturer. Du har ikkje sett på Toyota sine alternativer? Rav 4?

lr-80

Vi kjøpte elbil i januar. Har fylt en tank på Landroveren siden, og 4000 km på elbilen. Trenger dere bare en elbil kan dere gjøre som vi gjerne skulle ha gjort - byttet til elbil med tilstrekkelig størrelse og rekkevidde. Men muligheten for det er foreløpig ikke så store, så da er det greit med en nr 2 bil til det kommer litt mer utvalg i størrelse familiebil...
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

matsbue

Sitat fra: oveduesund på mandag 03. april 2017, klokken 22:50
Viss du kan vente ei lita stund så kan det jo hende Mercedes kjem med ein ny B-klasse med økt rekkevidde og hurtiglading. Då vil nok den funke. Kan muligens funke allikevel viss du kan leve med eit ladestopp på dei lengste  kjøreturene. Ellers høres ladbar hybrid ut som det logiske pga langturer. Du har ikkje sett på Toyota sine alternativer? Rav 4?

Takk for svar!

Mercedes b-klasse er vel del elbilen (utenom Tesla) som er størst og således passer oss best. Men begrenset rekkevidde og mangel på hurtigladning gjør at den uansett ikke vil bli en bil for de lengre turene. Men hvis jeg tenker hverdagskjøring er den absolutt aktuell. Prismessig ligger den vel dessverre et stykke over de andre, og mistenker at mangel på hurtiglading vil gi den et høyere verdifall?

Toyota Rav4 er vel ikke plugin hybrid? Liker tanken på å kunne kjøre det aller meste av småkjøring utelukkende på strøm.

turfsurf

#4
Jeg er ganske skeptisk til å anbefale B klasse, men for dere vil den fungere greit i hverdagen og den vil stort sett holde til hytteturene. Da kan dere bare leie bil til de få lengre turene. Rimeligere enn å ha to biler eller plug-in.


Vi har levd med liten elbil + leiebil i over ett år nå, det fungerer veldig greit.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

doldis1

 matsbue,

Jeg kjøpte en Leaf til kona i fjor høst, i tillegg har vi 2 diesler og en bobil ute på gårdsplassen. Fasit etter ca
5 mnd er at dieslene står og ruster mens vi sloss om Leafen  ;D Viser seg at de aller fleste turene er småturer
så resultatet er Leafen gått ca 5000 km/5mnd, ene av Dieslene under 1 tank (!) Den andre har stått og rustet
i 5 mnd !
Mitt tips, behold Dieselen og kjøp liten elbil i "Donald Duck " klassen, Leaf,Soul,Zoe. Om noen år kan du skrote
dieselen og kjøpe elbil i familiestørrelse til en helt annen pris enn nå.
Ladbar hybrid er en dårlig ide! Tør vedde mye på at det er den ABSOLUTT dårligste investeringen du kan gjøre
på bil i dag ...

geear

Du må iallfall bestemme deg for om AWD er et kritere eller ikke. Da har du ingen valg på elbil (Model S og X med AWD er utenfor budsjett slik jeg forstår det), og få valg på hybrid. Jeg har ikke prøvd Outlander PHEV, men vurderte Outlandet (pga. 7 seter) tidligere, og ble så skuffet at jeg har aldri satt meg i en Mitsubishi igjen. Makan til plastikk bråkebøtte med bakerste seterad av seter som minte om militære Geländewagen fra 19-pil-og-bue skal man lete lenge etter. Får håpe de har blitt bedre...

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 04. april 2017, klokken 09:18
Ladbar hybrid er en dårlig ide! Tør vedde mye på at det er den ABSOLUTT dårligste investeringen du kan gjøre
på bil i dag ...
Kan du utdype dette?

Ladbar hybrid er for det første gunstig subsidert av staten. En X5 40e f.eks. er på billigsalg sammenlignet med en tilsvarende motorisert utgave uten hybrid-funksjonalitet. I det store og hele er de miljømessige fordelene en vits, men på lokalfronten (bykjøring) gir det en klar gevinst både økonomisk og miljømessig.

Klarer man seg med rekkevidden på en ladbar hybrid så er det ti kroner i kassen for hver mil en kjører på strøm. Hvordan det kan være dårligere økonomi å både få en rimeligere bil i innkjøp og rimeligere bil i drift, enn å kjøre på diesel eller bensin har jeg vansker for å se? Det er en forutsetning at man ikke kjøper seg opp, altså kjøper en mye heftigere modell enn man hadde gjort som fossilbil, for da er det klart at innkjøpsmessig går "vinningen opp i spinningen".
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Lars C. Krogenæs

Vi er/var i samme situasjon med 3 barn, men ligger noen år foran dere. Alder er 9-15.

Vi har S-max som bil nr 2. Den blir brukt i ferier og når vi trenger 2 biler (litt sånn som bunaden du drar frem på 17. mai og julaften). Så har vi leaf som bil nr 1 som brukes hele tiden ( som ola-buksa). Den har plass til 5, men ikke plass til 3 barneseter. Da vi kjøpte s-maxen for 10 år siden var jeg helt klar på at den skulle vi ha til vi kunne bytte den ut med en elbil i samme størrelse. Dessverre går utviklingen på elbilmarkedet mye tregere enn jeg hadde trodd. 

Jeg ville (dessverre) anbefalt å beholde en stor fossilbil foreløpig, da elbilene enda ikke er store nok for storfamilier på tur. Så ville jeg tatt med meg 2 barnestoler (8-åringen er vel i ferd med å forlate bilpute) og testet elbiler. Det er nesten eneste kriteriet dere bør gå etter. Dropp utseende, det kan du vente med til du runder 50!

Ser du på bruktimporterte USA leafer, så husk at disse ikke har nakkestøtte i midten bak.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Oddaa

Sitat fra: gr på tirsdag 04. april 2017, klokken 11:07
Kan du utdype dette?

Ladbar hybrid er for det første gunstig subsidert av staten. En X5 40e f.eks. er på billigsalg sammenlignet med en tilsvarende motorisert utgave uten hybrid-funksjonalitet. I det store og hele er de miljømessige fordelene en vits, men på lokalfronten (bykjøring) gir det en klar gevinst både økonomisk og miljømessig.

Klarer man seg med rekkevidden på en ladbar hybrid så er det ti kroner i kassen for hver mil en kjører på strøm. Hvordan det kan være dårligere økonomi å både få en rimeligere bil i innkjøp og rimeligere bil i drift, enn å kjøre på diesel eller bensin har jeg vansker for å se? Det er en forutsetning at man ikke kjøper seg opp, altså kjøper en mye heftigere modell enn man hadde gjort som fossilbil, for da er det klart at innkjøpsmessig går "vinningen opp i spinningen".
Jeg sliter også med å forstå dette. Hvordan kan en ladbar hybrid på noen måte kan bli et dårligere valg enn en tilsvarende diesel- eller bensinmotorisert variant? Ok, om batteriet etter x år tar fullstendig kvelden så har du noe ekstra vekt å dra på til liten nytte, men dette er neppe noe stort poeng ved nybilkjøp...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

doldis1

 @ gr

SitatKan du utdype dette?

Jada, ikke no problem. Grunnen til at ladbare hybrider er en veldig dårlig ide er at de kommer til å bli sgs.
umulig å selge, og det om kun få år !
Grunnen er økonomi, hvis vi tar en f.eks. skrekkeksemplet Volvo XC 90 T8 har vi en enormt tung SUV med
bensinmotor, en kombo som ville vært umulig å selge før i tiden ( med god grunn)

Ser du på denne som elbil har den en rekkevidde på snaue 2 mil (!?) legg i tillegg til at den tauer rundt
med 250 kg bensinmotor+ girkasse !

Ser du på den som fossilbil, har du en enormt tung SUV med bensinmotor, det reele forbruket et trolig
godt over 1 liter/mil på bensindrift ! Ikke rart med vekten når den tauer rundt med en par hundre kg. batterier
og elmotor ...

En av de store fordelene med elbil er et dramatisk minsket servicebehov og derav utgifter til sådan, denne
bilen har jo minst samme servicebehov som en fossilbil, og ditto utgifter ...

Om noen få år skal disse konkurrere med rene el- SUV er, biler som koster en par kr. mila å kjøre, biler med
minimale servicebehov, biler som faktisk får kjøre i byene.... Det kommer garantert ikke til å bli
tillatt for ladbare hybrider!
Hva skal du bruke elbiten til da, inne i byen må du ha ren ELbil for å kjøre, ute på langtur er disse bilene
et økonomisk mareritt... en dieselSUV er mye billigere i drift !
Konklusjon- disse bilene blir IKKE salgbare.... og jeg snakker ikke om 10 år fram i tid, men mye tidligere!

Oddaa

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 04. april 2017, klokken 15:14
@ gr

SitatKan du utdype dette?

Jada, ikke no problem. Grunnen til at ladbare hybrider er en veldig dårlig ide er at de kommer til å bli sgs.
umulig å selge, og det om kun få år !
Grunnen er økonomi, hvis vi tar en f.eks. skrekkeksemplet Volvo XC 90 T8 har vi en enormt tung SUV med
bensinmotor, en kombo som ville vært umulig å selge før i tiden ( med god grunn)

Ser du på denne som elbil har den en rekkevidde på snaue 2 mil (!?) legg i tillegg til at den tauer rundt
med 250 kg bensinmotor+ girkasse !

Ser du på den som fossilbil, har du en enormt tung SUV med bensinmotor, det reele forbruket et trolig
godt over 1 liter/mil på bensindrift ! Ikke rart med vekten når den tauer rundt med en par hundre kg. batterier
og elmotor ...

En av de store fordelene med elbil er et dramatisk minsket servicebehov og derav utgifter til sådan, denne
bilen har jo minst samme servicebehov som en fossilbil, og ditto utgifter ...

Om noen få år skal disse konkurrere med rene el- SUV er, biler som koster en par kr. mila å kjøre, biler med
minimale servicebehov, biler som faktisk får kjøre i byene.... Det kommer garantert ikke til å bli
tillatt for ladbare hybrider!
Hva skal du bruke elbiten til da, inne i byen må du ha ren ELbil for å kjøre, ute på langtur er disse bilene
et økonomisk mareritt... en dieselSUV er mye billigere i drift !
Konklusjon- disse bilene blir IKKE salgbare.... og jeg snakker ikke om 10 år fram i tid, men mye tidligere!

Jeg ser fortsatt ikke at en ladbar hybrid kan være et dårligere valg enn en bensin eller dieselvariant av samme bil, ei heller hvorfor de skal være mindre salgbare.

For T8 som du trekker fram sin del så har jeg en del erfaring, og ser ingen fordeler ved dieselalternativet. Forbruket er for øvrig under 0,8 selv på langkjøring, det går fint an å komme ned på 0,7. Dette vet jeg og slipper dermed å tro noe om det. Og det er ikke noe som tyder på at servicekostnadene er høyere enn for MX som pr i dag vel er det eneste el-alternativet.

Tiden vil vise hvem som får rett.




Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

matsbue

Sitat fra: gr på tirsdag 04. april 2017, klokken 11:07
Du må iallfall bestemme deg for om AWD er et kritere eller ikke. Da har du ingen valg på elbil (Model S og X med AWD er utenfor budsjett slik jeg forstår det), og få valg på hybrid. Jeg har ikke prøvd Outlander PHEV, men vurderte Outlandet (pga. 7 seter) tidligere, og ble så skuffet at jeg har aldri satt meg i en Mitsubishi igjen. Makan til plastikk bråkebøtte med bakerste seterad av seter som minte om militære Geländewagen fra 19-pil-og-bue skal man lete lenge etter. Får håpe de har blitt bedre...

Jeg er klar over at budsjettet mitt foreløpig ikke dekker en D-modell, men det er mulig jeg kan strekke meg litt hvis jeg går for en Tesla (og har dette som eneste bil), samt at jeg antakelig ikke skal kjøpe før til sommeren/høsten, så en kan jo håpe at prisene har sunket noe :) Ellers virker det som, etter hva jeg kan lese, at Tesla med bakhjulstrekk har ganske god fremkommelighet på vinteren, så mulig det blir godt nok (med den fordelen at det blir mer bagasjeplass foran). Hvis det blir Tesla har jeg uansett ønske om en AP1-bil (høsten 2014 eller nyere).

Når det gjelder Outlander klarer jeg ikke helt å like den, selv om jeg dekker mye av de punktene jeg ønsker. Spesielt drivlinjen (uten direkte kontakt mellom motor og hjul utenom i hastigheter over ca 70 km/t) gjør den veldig masete i en del situasjoner.

matsbue

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 04. april 2017, klokken 11:13
Vi er/var i samme situasjon med 3 barn, men ligger noen år foran dere. Alder er 9-15.

Vi har S-max som bil nr 2. Den blir brukt i ferier og når vi trenger 2 biler (litt sånn som bunaden du drar frem på 17. mai og julaften). Så har vi leaf som bil nr 1 som brukes hele tiden ( som ola-buksa). Den har plass til 5, men ikke plass til 3 barneseter. Da vi kjøpte s-maxen for 10 år siden var jeg helt klar på at den skulle vi ha til vi kunne bytte den ut med en elbil i samme størrelse. Dessverre går utviklingen på elbilmarkedet mye tregere enn jeg hadde trodd. 

Jeg ville (dessverre) anbefalt å beholde en stor fossilbil foreløpig, da elbilene enda ikke er store nok for storfamilier på tur. Så ville jeg tatt med meg 2 barnestoler (8-åringen er vel i ferd med å forlate bilpute) og testet elbiler. Det er nesten eneste kriteriet dere bør gå etter. Dropp utseende, det kan du vente med til du runder 50!

Ser du på bruktimporterte USA leafer, så husk at disse ikke har nakkestøtte i midten bak.

Lars

Jeg har i dag en liknende bil som S-Max, og ser at den i mange sammenhenger er veldig praktisk. Jeg ser at kombinasjonen mindre el-bil og større fossilbil foreløpig kanskje er det mest gunstige - men det føles litt kjedelig å måtte kjøre den "gamle" bilen på alle langturer, og som sagt begynner den å bli sliten så jeg stoler ikke nødvendigvis 100% på den lenger. Å gå til innkjøp av TO nye biler har jeg nok problemer å få godkjent av sjefen (kona)...:)

matsbue

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 04. april 2017, klokken 11:13

Jeg ville (dessverre) anbefalt å beholde en stor fossilbil foreløpig, da elbilene enda ikke er store nok for storfamilier på tur. Så ville jeg tatt med meg 2 barnestoler (8-åringen er vel i ferd med å forlate bilpute) og testet elbiler. Det er nesten eneste kriteriet dere bør gå etter. Dropp utseende, det kan du vente med til du runder 50!

Til sommeren blir minstemann 3 og største 9, så antakelig er det ikke behov for bakovervendt stol. Jeg fikk til nød alle barna (med seter/puter) inn i baksetet på Golf-en jeg hadde før, så det er mulig :) Dessuten er det ofte bare en voksen i bilen til hverdags, slik at den eldste kan sitte foran på kortere turer.

Fikk låne en eGolf den ene dagen det var dieselforbud i Oslo, og likte både bilen og konseptet godt (stille, utslippfri, appstyring++). Ser at en får mer for pengene i en Leaf, selv om den ikke gir samme "godfølelsen".

doldis1

 @ Oddaa

SitatTiden vil vise hvem som får rett.

Så avgjort ! For ordens skyld mener jeg heller ikke at en ny dieselbil i dag er en spesiell god investering,
men den er i det minste en UTPRØVD god konstruksjon, hvilket en ladbar hybrid ikke er !

Volvoen din er et økonomisk forsøksprosjekt( med mange flere deler enn noen bil tidligere har hatt) der du tar 
regningen hvis noe går skeis.
Min spådom er at hybridsalget vil være over innen 24 mnd. deretter vil Finn renne over av hybrider på
jakt etter ny eier......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA