Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser nye E-golf

Startet av SHS_ny_bruker, tirsdag 13. juni 2017, klokken 08:03

« forrige - neste »

alda

Sitat fra: petersv på tirsdag 04. april 2017, klokken 14:29
Hatt både luft og ikke luft. Ikke særlig forskjell egentlig, kun første 5 min etter bytte merker man at stål sitter bedre på veien, men er ikke spesielt stiv. 19" vs. 21" utgjør en mye større forskjell. 3.1 bar i dekkene, og alt er fint med stål :)

Billigere i vedlikehold også.

Det beste med luft er å kunne heve bilen hvis du skal kjøre (ekstremt sakte vel og merke) over høye humper etc.
Jag kan inte helt se vitsen med luft.
Bilen blir marginellt högre, men jag kör till 99,9 % på asfalt så har inte behov för att justera höjden. Jag har aldrig haft problem med farsdumper, garasjedumper eller andre type "dumper" - men har skrapat i botten av bilen på en dålig väg ute på en ö i Kragerøskjærgården en gång, that's it. Det gäller att tänka på att det är långt mellan fram- och bakhjul bara, så går det stort sett bra.
Framtidiga servicekostnader på detta luftsystemet är oxå "astronomiska", så ser man på bil som närmar sig slut på garanti så hade jag utan tvivel valt en utan luft...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

GOS


Jeg valgte bevist vekk luft da jeg så minimalt nytte av det og det var ingenting som var mer sportslig med luft etter min mening og Tesla sin mening, heller motsatt.

Komforten med stålfjærer er helt ok og jeg merker ikke forskjell når jeg har loaner med luft.

Har tatt nedi en gang med min S85 og da var det på en humpete grusvei som ikke var åpen for trafikk langt inne på Hardanger vidda. Overgangen vei - ferist - vei var ikke akkurat sømløs og flat kan man si.


Når det er sagt så er dette med stål versus luft veldig forskjellig mening om, og om du søker på forumet så var det heftige diskusjoner blant oss forum medlemmer for 2-3 år siden.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

SHS_ny_bruker

Sitat fra: GOS på tirsdag 04. april 2017, klokken 15:40

Jeg valgte bevist vekk luft da jeg så minimalt nytte av det og det var ingenting som var mer sportslig med luft etter min mening og Tesla sin mening, heller motsatt.

Komforten med stålfjærer er helt ok og jeg merker ikke forskjell når jeg har loaner med luft.

Har tatt nedi en gang med min S85 og da var det på en humpete grusvei som ikke var åpen for trafikk langt inne på Hardanger vidda. Overgangen vei - ferist - vei var ikke akkurat sømløs og flat kan man si.


Når det er sagt så er dette med stål versus luft veldig forskjellig mening om, og om du søker på forumet så var det heftige diskusjoner blant oss forum medlemmer for 2-3 år siden.

Ja, jeg tror jeg har lest noe fra disse trådene... Kanskje er det lurt å ikke fokusere mer på luftfjær-system nå lenger?  8) 8)

eKramer

Jeg har kjørt en facelift uten luft i 1 uke og en med i 3 uker, på faceliften er det MINIMAL forskjell på luft og fjær. På preface har jeg bare kjørt med luft og merker markant forskjell på mykheten i demperene. Prefacelift har andre dempere noen som stammer fra MB. Om du bør gå for luft eller ikke er egentlig bare preferanser
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

Hyperstress

Tror ikke det er forskjell før og etter faceluft.
Jeg hadde stål, og var veldig åpen for luft da jeg byttet, men etter testing endte jeg på stål på bil to også. For øvrig en laaang tråd som diskuterer tema..
Prøv begge deler. Merker du forskjell så er det sikkert pga dekka.. Lol.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eKramer

At det er forskjell på pre facelift og facelift på luftdemperene er ingen tvil. Pre facelift har mye mykere dempere og er mindre sportslig. Noe jeg liker bedre :+1:
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

Øyvind.h

Jeg har kjørt to stk 2013 med luft, to stk 2014 med luft, en 2015 med stål og en 2016 med luft.
To av bilene har jeg eid (2013 og 2016), og den med stål eies av en i familien. Altså kjørt en god del med den. Alle pre facelift.

2016 pre facelift var stivere, mer kontant og presis i understellet enn 2013-modellen. Noe kan skyldes dekkvalg, men 2016-modellen var nær perfekt for min smak. Sporty, men fortsatt komfortabel. Nydelig balanse! Ikke M-superstivt, men fortsatt limt i svingene. Jeg var utrolig fornøyd med understellet på 2016-modellen. 21" Conti på sommeren og 19" CVC6 på vinter

Om facelift er stivere enn den 2016-modellen jeg hadde vil understellet være for stivt etter min smak og mer i retning av et stivt og ukomfortabelt M-understell. For stivt for familiebil etter min smak.

2015 med stål har ikke imponert. Den har virket mer nervøs (kan skyldes hjulstilling, men ikke sett noe til ujevn slitasje). Den tar ikke dumper like bra og blir veldig lav når bilen er full.

Jeg ville valgt luftunderstell da jeg har hatt så utrolig god erfaring med det. Muligheten for å senke bilen (for utseende) og heve (for fremkommelighet) har vært kjærkommen. Ingen problemer med understellet på noen av bilene. Jeg ville ikke kjøpt Model S uten luftunderstell.

For øvrig har det skjedd noe med understellet fra 2013 til 2016 (begge deler pre-facelift, altså ikke knyttet til lansering av facelift). 2013-modellen laget mye mer lyd ved justering av understellet. 2016-modellen var nær lydløs ved justering av høyde.

I dag kjører jeg Model X. For å si det enkelt og greit - dette understellet fungerer langt bedre på Model S.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eKramer

Stemmer nok det. Jeg har ikke prøvd 15 midellen, godt mulig det kom nye dempere i 2015 en gang☺
Men er helt klart forskjell fra 14 mod til de nye demperene kom☺
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA