Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av KT, mandag 12. juni 2017, klokken 10:58

« forrige - neste »

KT

Hei, alle sammen

Jeg vurderer å kjøpe elbil. I den forbindelse har jeg naturlig nok en del spørsmål. Noen finner jeg ut av selv, mens andre må jeg be om svar på.

Per nå disponerer jeg ikke noen parkeringsplass. Dette betyr at all lading foreløpig vil måtte foregå på ladestasjoner. Jeg er bosatt i Oslo og i umiddelbar nærhet finnes det ca 20 plasser regulert av Oslo kommune. Koster det noe å lade på disse plassene?

Er det noen som har erfaring med å bo i Oslo med elbil uten fast parkeringsplass? Kan noen anslå hvor mye dette kan komme til å koste i utgifter til lading?

Dersom dette er besvart andre steder, vis meg gjerne dit. På forhånd, takk.

AppleKnocker

Første spørsmål er hvor langt du tenker å kjøre pr år, og bruksmønsteret ditt generelt.

Kommunale ladeplasser er som regel gratis, men Oslo kommune har satt opp noen få (semi)hurtigladere som koster penger.

Har ikke erfaring selv, men du er ikke den eneste i Oslo uten fast ladeplass.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AmocoCadiz

Det er mulig å ha elbil uten fast ladeplass i byen.
Men det krever en god del planlegging og fleksibilitet i din hverdag.

I Oslo er det en del ladeplasser, og de er foreløpig gratis, men er tilrettelagt for betaling som kommer etterhvert.
Frem til ifjor har det vært en god utbyggingstakt på ladere, men det er det slutt med med nåværende miljøbyråd, som ikke ønsker seg bil i Oslo, ikke engang utslippsfri bil.

Resultatet er at det blir vanskligere og vanskligere å finne en ledig ladeplass.

Eksplosjonen av ladbare hybrider merkes godt på ladeplassene. Spesielt plagsomt blir det når hybridene står parkert 16 eller 24 timer på en ladeplass selv om de små hybridbatteriene er fulladet etter bare noen timer. De kommer seg uansett videre med bensin, det gjør ikke elbilister uten lademulighet.
(så skal vi ikke snakke om egghuene som parkerer på de få ladeplassene uten å lade)
Som nødfall er det kommet mange hurtigladere, men det er ikke spesielt billig løsning for hverdagslading.

Tenk også over elbilvalg og type ladeutstyr som trengs, noen elbiler trenger ladekabel som koster 20-30000kr å erstatte, for å si det forsiktig er det ikke alltid like trygt ved ladeplassene om natten i storbyen. Tyveri og hærverk av kabler forekommer.

Men orker du å styre litt med offentlig lading og jakte ladeplasser vil du ha en glimrende bybil for utslippsfri, stille og rimelig transport.
En måte å løse noe av ovenstående problemer er å skaffe den elbilen med størst mulig batteri, de minker jo behovet for ladetilfeller tilsvarende.


Panduck

En tidligere kollega av meg kjøpte elbil uten å ha ladeplass, lader av og til ved togstasjonen eller kjører til jobben og parkerer der for å lade (offentlig ladeplass like ved jobben). Han har vært veldig godt fornøyd.

Hvor greit det er å ha elbil uten ladeplass kommer litt ann på hvor mye du kjører, hvor greit det er å få ladeplass der du eventuelt kan sette bilen (sånn, litt hvor tidlig du er villig til å dra på jobben for å få ledig plass) osv. Hvor langt du kjører pr uke betyr mye. Trenger du å lade bilen fult en gang pr uke eller flere ganger pr uke, vil være avgjørende på hvor greit dette går. Jo værre det er å få ladet, jo bedre rekkevidde bør bilen ha. AmperaE eller noe av det nye som kommer mot slutten av året (iallefall som ryktes) gjøre det enklere.

Panduck

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 03. april 2017, klokken 01:55
som ikke ønsker seg bil i Oslo, ikke engang utslippsfri bil.

Oslo er vel LITT mer enn bare sentrum?

Ecinnaj

Det kan kanskje bli dyrt å betale for parkeringsplasser i lengden.

Goggen123

Sitat fra: Panduck på mandag 03. april 2017, klokken 16:44
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 03. april 2017, klokken 01:55
som ikke ønsker seg bil i Oslo, ikke engang utslippsfri bil.

Oslo er vel LITT mer enn bare sentrum?

Ja, og på noen flere års sikt har man som mål å forby fossile biler innenfor ring 3.

Panduck

Sitat fra: Goggen123 på mandag 03. april 2017, klokken 18:48
Ja, og på noen flere års sikt har man som mål å forby fossile biler innenfor ring 3.

Da er det jo enda flere grunner til å kjøpe elbil :)

lfc4ever

Dersom du skal ha bil nå, ville jeg gått for hyundai ioniq. God rekkevidde med et realativt lite batteri. Ok pris i forhold til feks egolf. Dersom kan vente litt så kommer både egolf og leaf med bedre rekkevidde, samt Ampera. Du kan sikkert også få gode tilbud på leaf nå når de snart kommer med ny modell.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

KT

Takk til alle for svar.

Jeg har landet på en brukt e-Golf fra 2015. Overtakelse i slutten av uka. Denne falt innenfor budsjettet vårt.

Parkering i nærheten kan bli litt strev, så jeg prøver å finne en plass å leie.
Når det gjelder bruksmønster blir det normalt ca 30 km per dag. Jeg tror at det kan være mulig å lade både i nærheten og på jobben, det skulle være nødvendig med to ladinger per uke.

Jeg gleder meg til å begynne å kjøre elbil!

AmocoCadiz

Sitat fra: KT på tirsdag 04. april 2017, klokken 17:21
Takk til alle for svar.

Jeg har landet på en brukt e-Golf fra 2015. Overtakelse i slutten av uka. Denne falt innenfor budsjettet vårt.

Parkering i nærheten kan bli litt strev, så jeg prøver å finne en plass å leie.
Når det gjelder bruksmønster blir det normalt ca 30 km per dag. Jeg tror at det kan være mulig å lade både i nærheten og på jobben, det skulle være nødvendig med to ladinger per uke.

Jeg gleder meg til å begynne å kjøre elbil!
Gratulerer med elbil!
Du vil nok som de fleste elbileiere bli svært fornøyd av å tre inn i det 21 århundres teknologi, samtidig som du sannsynligvis aldrig mer orker å kjøre fossilbil.

Ang. ladeplasser går det an å legge press på byråd for miljø og samferdsel om å følge opp økningen av elbiler i Oslo med tilsvarende ladeplasser.
Også Bymiljøetaten kan tipses om hvor det mangler ladeplasser(mener de har en webside for det).

KT

Takk for det! Ser frem til å eie og kjøre. Det blir også en treningssak å tåle rekkeviddeusikkerhet  ;D

Godt tips. Jeg skal legge inn der om jeg syns det er nødvendig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA