Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av kribull, søndag 11. juni 2017, klokken 14:34

« forrige - neste »

snd

Jo, fortsatt et problem. Som @Cookie Monster skriver, 134 mm klaring er ikke en konstant. Det endres med utstyr/bagasje/passasjerer. Ikke umulig med >34 mm senket bil med full last
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Cookie Monster

Skal være og hva de faktisk er stemmer ikke alltid ;) Slitasje på veien og dumpene spiller også inn så de var innefor når de var nye men er etter mange år for høye.
2015 P85D

cra

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 04. juli 2017, klokken 14:13
Står i artikkel at fartshumper skal max være 10 cm, så da burde ikke bakkeklaring være et problem?

Men når kartet og virkeligheten ikke stemmer overens er det alltid kartet som er feil. Det er skremmende mange eksempler på feilkonstruerte fartsdumper rundtomkring!  :(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

o.b.lix

Da må alle begynne å klage oftere.

Men om marginene er så små, vil også dekkprofil, felgstørrelse og dekktrykk spille en viktig rolle...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jcnorway

Sikkert helt selvfølgelig og basic kunnskap for mange her inne, men tar sjansen på å spørre likevel.

Er det slik at bakkeklaringen blir større om man monterer 21-tommers felger/dekk i stedet for standard 19-tommer? Hvor mye mer klaring får man ved å gå fra 19 til 21-tommer?
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Muffinman

Diameteren på hjulet skal i prinsippet være likt uavhengig av hvilken felgstørrelse man velger. Det som endrer seg er hvor mye av hjulet som er felg, og hvor mye som er dekk. I praksis kan diameteren variere noen millimeter, men det gjør den jo også etterhvert som dekket slites. Så det vil nok ikke spille noen rolle i det virkelige liv så lenge vi snakker om originale 19" og 21" dimensjoner ihvertfall. Teoretisk vil det utgjøre litt over en mm på bakkeklaringen.

jcnorway

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. juli 2017, klokken 22:12
Diameteren på hjulet skal i prinsippet være likt uavhengig av hvilken felgstørrelse man velger. Det som endrer seg er hvor mye av hjulet som er felg, og hvor mye som er dekk. I praksis kan diameteren variere noen millimeter, men det gjør den jo også etterhvert som dekket slites. Så det vil nok ikke spille noen rolle i det virkelige liv så lenge vi snakker om originale 19" og 21" dimensjoner ihvertfall.

Takk for forklaring/oppklaring [emoji4]
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Somni

Å kjøre senket bil er en kunst. Kjørte en senket BMW i mine yngre dager, og hadde ikke problem med den. Tesla med 13mm er traktor i forhold, skulle vært senket mer  ;D
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Brede

Sitat fra: Somni på tirsdag 25. juli 2017, klokken 22:47
Å kjøre senket bil er en kunst. Kjørte en senket BMW i mine yngre dager, og hadde ikke problem med den. Tesla med 13mm er traktor i forhold, skulle vært senket mer  ;D

13mm er ganske lavt spør du meg  ;D

Muffinman

Pfft. Ikke lavt så lenge visakortet går under.

Somni

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:31
Pfft. Ikke lavt så lenge visakortet går under.
Hentet mine grå 21" turbine i dag. Med litt senking blir dette litt av ei sklie  8)
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Thor2014

Litt OT, men hva koster det å frese ned en fartsdump 5 cm?

petersv

Tipper det vil koste deg dyrt, ny frontfanger, kanskje nytt batteri 8) Anbefaler å la veieier ta seg av fresingen.

Sandvika

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 04. juli 2017, klokken 16:09
Da må alle begynne å klage oftere.

Men om marginene er så små, vil også dekkprofil, felgstørrelse og dekktrykk spille en viktig rolle...

Klaget på fartsdumpen opp i innkjøringen til Tesla på Rud under "innflyttingsfesten", ikke skjedd noe der på 2år :)

Tuten

Prøvekjørte en bil på Rud for litt siden, gikk da nedi fartdumpen der selv om jeg sneglet meg over. Rart Tesla selv ikke klager på dette.  ???
Reservert Audi e-tron quattro
2017 Model S 75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA