Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av kribull, søndag 11. juni 2017, klokken 14:34

« forrige - neste »

TeslaK

Sitat fra: Orake1et på søndag 28. mai 2017, klokken 14:28
Manualen min (ny S75) sier 134,6 mm ved firehjulstrekk og 139,7 mm uten firehjulstrekk.

Nok et argument for at de færreste bør velge firehjulstrekk i min bok. Det ironiske er at de som velger firehjulstrekk er typisk de som tror at de trenger det for å komme opp grusveien til hytta, og så er det nettopp pga firehjulstrekken at de knapt kommer opp den humpete grusveien på sommerstid...

En tanke som har slått meg er at nordmenn er opplært til å tenke at en bil MÅ ha 4x4, skiboks og hengerfeste, men jeg tror at dette bør revurderes når det gjelder el-bil. Ift å komme frem til hytta er trolig bakkeklaring viktigere enn 4x4 og skiboks og henger vil stjele som mye kapasitet at bilen ikke kommer frem....

Istedenfor å bruke hundretusener på 4x4, soltak, skiboks og større batteri for å få Teslaen til å gjøre en nesten OK jobb til slike formål ville jeg heller vurdert å ha en egen "hyttebil" / "hengerbil" med bensin til slike formål, og rendyrket Teslaen til det den er god på; by- og motorvei. Vil tro at det blir både billigere og bedre...

Jeg har akkurat byttet begge drivakslene foran på min P85D. De ble ødelagt pga. akselerasjon med bilen i high/very high - noe jeg ikke visste var fyfy.. Når man gir på i high så blir vinkelen på drivakslene for stor. Har også hørt om folk med stålfjærer som har hatt dette problemet. Kan dette være grunnen til at Tesla har senket 4wd bilene med stål? Rwd får ikke denne belastningen på drivakslene.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Muffinman

Da er det kanskje bra for drivakslene å kjøre i low eller til og med senke litt da?
;D

Cookie Monster

Samme problem på Model X. Akselerasjon er vist begrenset i software nå på Model X hvis bilen ikke står i low eller very low siden akslingene blir ødelagt. De har nok gjort det samme på Model S også men har vært et større problem på X.
Så ja bedre å senke bilen ;D
2015 P85D

Diravi

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Elbil fundamentalist

Det er ingen som slår XM på fjæringskomfort. Enig der..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

snd

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 28. mai 2017, klokken 21:30
Samme problem på Model X. Akselerasjon er vist begrenset i software nå på Model X hvis bilen ikke står i low eller very low siden akslingene blir ødelagt. De har nok gjort det samme på Model S også men har vært et større problem på X.
Så ja bedre å senke bilen ;D

Nå bør vi få lov til å få utført firehjulskontroll med senk og i low/very low med dette som argument.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

overlay

Sitat fra: snd på mandag 29. mai 2017, klokken 11:09
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 28. mai 2017, klokken 21:30
Samme problem på Model X. Akselerasjon er vist begrenset i software nå på Model X hvis bilen ikke står i low eller very low siden akslingene blir ødelagt. De har nok gjort det samme på Model S også men har vært et større problem på X.
Så ja bedre å senke bilen ;D

Nå bør vi få lov til å få utført firehjulskontroll med senk og i low/very low med dette som argument.

Absolutt. At folk kjører i low er jo en av unnskyldningene de har for dekk som  kun blir slitt på innsiden.

Cookie Monster

#52
Kan jo justere det et annet sted, men Tesla justere på min uten å si noe på det.

Det som sliter dekk bare på innsiden er feil hjulstilling, dårlige foringer eller andre deler som er ødelagt. Min er senket ca 40mm og kjører stort sett bare i low hele tiden. Vinterdekkene slites helt jevnt. Tok de av for noen dager siden ikke antyding til skeiv slitasje. Sommerdekkene med 10.5 felg og 285 bak slites også veldig jevnt. 0.5mm mindre mønster på innsiden etter rundt 25 000 km. Foran slites det helt jevnt.

Forskjellen på low og standard er veldig liten og er bare tull at det utgjør at det sliter mer dekk slik man har sett bilder av med helt blankslitte dekk innerst. 
2015 P85D

Sportswagoneer

Hvor mye betyr dekktrykk for reell bakkeklaring?

Det slo meg at jeg har kjørt med LITT lavt dekktrykk (2,9 bar kalde vs. 3,1 bar kalde som er spekk) siden jeg hentet ut bilen. Toppet opp til 3,1+ i dag men har ikke kjørt over "problemhumper" enda.

Noen som har en formening om hvor mye noen desimaler på dekktrykk kan bety for bakkeklaringen med stålfjærer?

Ser også at enkelte bevisst velger ekstra høyt trykk (så 3,5 nevnt). Regner med at det primært er "hardere kjøreegenskaper" som ønskes? Andre årsaker?

Navl1

Var i ferd med å kjøpe en 75d, så fikk jeg beskjed om at det var slutt på luftfjæring. Ønsker ikke å gå opp på en 90d bare for å få med det.

Noen som vet hvor høy bakkeklaring en 75 og 75d har med stålfjærer?

Kupper tråden litt, men er fremdels litt på topic  :police:
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Muffinman


Navl1

Hoi, lest tråden sikkert ti ganger, ikke fått med meg #32  :o
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Hyperstress

Sitat fra: Sportswagoneer på mandag 05. juni 2017, klokken 21:20
Hvor mye betyr dekktrykk for reell bakkeklaring?

Det slo meg at jeg har kjørt med LITT lavt dekktrykk (2,9 bar kalde vs. 3,1 bar kalde som er spekk) siden jeg hentet ut bilen. Toppet opp til 3,1+ i dag men har ikke kjørt over "problemhumper" enda.

Det kan ha mer å si enn en tror. Kanskje 1-2 cm uten at tpms varsler. Jeg må i allefall fylle luft i dekkene om høsten for å få jekken under bilen når jeg skal bytte dekk.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

MyMuffin

#58
Har virkelig vært i tenkeboksen på ny S75D de siste ukene, mye grunnet rentekampanjen, savnet til 4x4 og mulig familieforøkelse i nær fremtid gjør at model 3 fort blir litt liten for en 2 barns familie.

Men dette holdepunktet ved den lavere klaringen på nye model S med stålfjæring gjør meg en smule skeptisk. Har ALDRI dumpet nedi med min S60 som har 155mm klaring. Men det blir vel fort noen skrammer på understellet med 134mm som nyere biler med stålfjæring har..

Lurer på hvor bra batteripakka holder mot den typisk dumpen/ skrapingen ved ujevne veier etc. 
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Daniel80

Sitat fra: MyMuffin på onsdag 14. juni 2017, klokken 08:46
Har virkelig vært i tenkeboksen på ny S75D de siste ukene, mye grunnet rentekampanjen, savnet til 4x4 og mulig familieforøkelse i nær fremtid gjør at model 3 fort blir litt liten for en 2 barns familie.

Men dette holdepunktet ved den lavere klaringen på nye model S med stålfjæring gjør meg en smule skeptisk. Har ALDRI dumpet nedi med min S60 som har 155mm klaring. Men det blir vel fort noen skrammer på understellet med 134mm som nyere biler med stålfjæring har..

Lurer på hvor bra batteripakka holder mot den typisk dumpen/ skrapingen ved ujevne veier etc.

Jeg spurte selgeren om dette, og han sa at de første 4x4 versjonene kunne være utsatt for å slå nedi fordi de hadde plassert en motor forran, men brukt samme fjærer som standar RWD. Det var altså mere vekt forran som fjærene ikke alltid håndterte.   På de nye er det strammet opp med nye fjærer, så det skulle visst være minimal risiko for å slå nedi med nye stålfjærer. 
Personlig synes jeg det er noe tull at man ikke kan velge luft mot ekstra betaling da. Jeg har forsøkt og kranglet for å få det, men det er visst komplett umulig. Vurderer å kjøpe løse luftbelger fra 90D/100D og ettermontere :P Faens Tesla som skal være så kjip.. Irriterer meg egentlig fordi luft var ett av valgene som var viktig for meg, men har ikke råd til å gå 200.000,- opp i pris for å få det.
X100D April 2019 m/285/35-22 square

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA