Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av kribull, søndag 11. juni 2017, klokken 14:34

« forrige - neste »

Diravi

Snakket med en selger på Tesla Ålesund; han kjente ikke til at bakkeklaring på stålfjærer skal være redusert til 134 mm. Han har stålfjærer selv og opplever dem faktisk litt mykere enn luft; kan være noe av forklaringen.

Min 70D med luft tar ikke nedi fartsdumper.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

oklona

Hehe, når du kaller deg Diravi, bør du jo duve litt

Orake1et

Manualen min (ny S75) sier 134,6 mm ved firehjulstrekk og 139,7 mm uten firehjulstrekk.

Nok et argument for at de færreste bør velge firehjulstrekk i min bok. Det ironiske er at de som velger firehjulstrekk er typisk de som tror at de trenger det for å komme opp grusveien til hytta, og så er det nettopp pga firehjulstrekken at de knapt kommer opp den humpete grusveien på sommerstid...

En tanke som har slått meg er at nordmenn er opplært til å tenke at en bil MÅ ha 4x4, skiboks og hengerfeste, men jeg tror at dette bør revurderes når det gjelder el-bil. Ift å komme frem til hytta er trolig bakkeklaring viktigere enn 4x4 og skiboks og henger vil stjele som mye kapasitet at bilen ikke kommer frem....

Istedenfor å bruke hundretusener på 4x4, soltak, skiboks og større batteri for å få Teslaen til å gjøre en nesten OK jobb til slike formål ville jeg heller vurdert å ha en egen "hyttebil" / "hengerbil" med bensin til slike formål, og rendyrket Teslaen til det den er god på; by- og motorvei. Vil tro at det blir både billigere og bedre...

Amoss

Sitat fra: Orake1et på søndag 28. mai 2017, klokken 14:28
Istedenfor å bruke hundretusener på 4x4, soltak, skiboks og større batteri for å få Teslaen til å gjøre en nesten OK jobb til slike formål ville jeg heller vurdert å ha en egen "hyttebil" / "hengerbil" med bensin til slike formål, og rendyrket Teslaen til det den er god på; by- og motorvei. Vil tro at det blir både billigere og bedre...

Trodde noe av poenget med en Tesla var at du på den måten kunne ha *en* bil som dekket (mer eller mindre) hele behovet, så man kunne komme bort i fra den tidligere "liten kortrekkevidde elbil" for den daglige bruken, samt en stor og kraftig fossil til "resten".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

rolandvg99

Lang akselavstand er og blir en utfordring i et land med mye kupert landskap og ditto veier. Trange parkeringshus, ferger og fartsdumper gjør hverdagen enda vanskeligere. Amerikanske "flak" er dessverre ikke tilpasset slike forhold. Volvo S90 leveres med minste bakkeklaring på 15,3 cm og selv den ligger til tider farlig nær bakken.
"I like soul with a capital S"

Cookie Monster

#35
Nå kjøper vel få dual idag uten luft og endringen på lavere stålfjører kom ganske nylig. De som kjøper ny bil idag med 2wd og uten luft er bare de billigste sparebilene så ser ikke helt hvordan det er et argument mot dual motor.

Luft og 4wd er et must for mange og spesielt på en bil på godt over 2 tonn. 2wd er ikke i nærheten av bra nok under vanskelige forhold i bakker og Tesla har heller ikke skikkelig diff så bruker bremsene for å hindre et hjul fra å spinne noe som gjør det enda verre. Så hvis et hjul står på veldig glatt underlag er løpet fort kjørt. Så flere Tesla med rwd i vinter som ikke kom seg opp bakker og selv på flatmark ved superladere, butikken og spant på et hjul selv om understellet ikke tok nedi bakken pga det. Er kraftig overdrevet at de har så god framkommelighet. Men så klart sammenlignet med en rwd Mercedes med tung motor i fronten er det mye bedre.

Poenget må jo uansett være å ha en bil som oppfyller flest mulig kriterier så man ikke må ha en annen bil i tillegg som fort koster mye mer enn å bare bestille med dual motor/luft hvis man skal bruke bilen til hytta osv.
2015 P85D

Knut Røe

Dual er på mange måter "defeat". Man innser at det man har tilbudt ikke er bra nok, og legger så til dual drive for å bedre på dette. RWD er i utgangspunktet en utmerket løsning med få ulemper. Men det må gjøres riktig, med fjæring, veiholdning, vektfordeling og bremset diff. Verdens raskeste 1/4 mile production car er RWD f.eks. Det viser at det går an å få det mer enn bra nok for de fleste. AWD har en hel haug med ulemper og er noe som ofte brukes for å dekke over en i utgangspunktet middels konstruksjon. Audi quattro f.eks, tunge, understyrte biler som ofte funker dårlig som fwd med rettstilt motor.
Med mer vekt på bakhjulene og mykere fjæring så den setter seg på bakhjula tror jeg en Tesla RWD hadde vært utmerket. Man burde nok fått opp mot 60 % vekt på bakhjulene tror jeg. Forestill dere hvordan vekten fordeler seg under akselerasjon. Ikke mye grep igjen på forhjulene da.

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 28. mai 2017, klokken 17:02
Luft og 4wd er et must for mange og spesielt på en bil på godt over 2 tonn.
Derfor er det dumt at man må opp på 90D før luft i det hele tatt blir tilgjengelig. Tar man utgangspunkt i en 75D koster det altså 130k å få luftfjæring. Man kan for øvrig spekke opp en 75D så den nærmer seg 900k, ikke akkurat en sparebil - men luft får man likevel ikke valgt.

Sitat2wd er ikke i nærheten av bra nok under vanskelige forhold i bakker
Jeg har 123.000 "uenige" km med rwd på tunet. Mange av dem under vanskelige forhold som i at jeg har vært nødt til å kjøre (langt) uansett forhold. Men det er mindre stress med 4x4.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på søndag 28. mai 2017, klokken 17:15
Sitat2wd er ikke i nærheten av bra nok under vanskelige forhold i bakker
Jeg har 123.000 "uenige" km med rwd på tunet. Mange av dem under vanskelige forhold som i at jeg har vært nødt til å kjøre (langt) uansett forhold. Men det er mindre stress med 4x4.

Enig. Rwd på Model S er langt bedre enn hva man normalt opplever fra 2wd. Rå antispinn, vektfordeling og lavt tyngepunkt gjør at rwd fungerer veldig bra. Jeg hadde i hvert fall langt bedre fremkommelighet med rwd S85 enn jeg hadde med fwd Passat.

4x4 er naturligvis et solid steg opp, og hjelper til både ved start i glatt bakke og ved hard kjøring på svingete asfaltert vei :) Ikke minst - ytelsene blir enda råere. Der S85 brukte rundt 5,6 0-100 bruker S85D ca 4,4. Det merkes :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cookie Monster

#39
Sitat fra: tiger``n på søndag 28. mai 2017, klokken 17:12
Dual er på mange måter "defeat". Man innser at det man har tilbudt ikke er bra nok, og legger så til dual drive for å bedre på dette. RWD er i utgangspunktet en utmerket løsning med få ulemper. Men det må gjøres riktig, med fjæring, veiholdning, vektfordeling og bremset diff. Verdens raskeste 1/4 mile production car er RWD f.eks. Det viser at det går an å få det mer enn bra nok for de fleste. AWD har en hel haug med ulemper og er noe som ofte brukes for å dekke over en i utgangspunktet middels konstruksjon. Audi quattro f.eks, tunge, understyrte biler som ofte funker dårlig som fwd med rettstilt motor.
Med mer vekt på bakhjulene og mykere fjæring så den setter seg på bakhjula tror jeg en Tesla RWD hadde vært utmerket. Man burde nok fått opp mot 60 % vekt på bakhjulene tror jeg. Forestill dere hvordan vekten fordeler seg under akselerasjon. Ikke mye grep igjen på forhjulene da.

En bil med drag slicks, krever dragbane med prep/klister og har bare et sete er ikke akkurat en bra sammenligning. Skal nok se Demon blir parkert av P100D i 9 av 10 tilfeller på dragstipa fordi den ikke får en bra nok start ;)

Audi som har motoren alt for langt fram er ikke et 4wd problem men et Audi design problem som gjør at de får gullmedlemskap i undersyringklubben. Subaru feks har løst det med å bruke motorer som ligger der de skal og forsatt har symmetrisk 4wd.

Uansett er ikke noe av dette et problem på elbiler som enkelt kan plassere motoren foran optimalt slik som på Tesla uten at det veier så mye.
Motoren foran veier bare litt mer en feks panotaket som legger på ca 60 kg på taket som er verste sted. De 80-90kg motoren veier ekstra ligger helt nede mot bakken.
Tesla med dual motor gjør det også bedre en rwd i alt ink når det kommer til grep i sving og tid på bane fra Motortrend. Så kan ikke si det er noe ulempe. 50/50 vektfordeling er stort sett best når det kommer til kjøreegenskaper generelt.

Doge Damon er laget for å stort sett bare kjøre rett fram. De har laget demperene så man skal få alt av vekt  bak så hjula løfter seg et lite øyeblikk og man har null styring. Ikke akkurat supert på veien ;) Så er på en rask rwd man virkelig må inngå kompromisser på kjøreegenskaper.



2015 P85D

Øyvind.h

#40
Sitat fra: rolandvg99 på søndag 28. mai 2017, klokken 15:28
Lang akselavstand er og blir en utfordring i et land med mye kupert landskap og ditto veier. Trange parkeringshus, ferger og fartsdumper gjør hverdagen enda vanskeligere. Amerikanske "flak" er dessverre ikke tilpasset slike forhold. Volvo S90 leveres med minste bakkeklaring på 15,3 cm og selv den ligger til tider farlig nær bakken.

Ja det Svensk/Kinesiske flaket Volvo S90 som er like langt som Model S trenger nok mer enn 13,5cm bakkeklaring. Når eksos og drivaksel skal trekkes hele veien fra front til bak på bilen vil man gjerne ha litt klaring. Personlig har jeg satt veldig stor pris på luftunderstell. Vurderte å droppe det på S90D``en, men når jeg tenkte på hvor ofte jeg bruker luftunderstellet ble det bestilling da også.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Knut Røe

P100D er nok også laget for å kjøre stort sett rett frem. Det meste av amerikanske biler egentlig. 0-60 tid har aldri imponert meg særlig, det kan de fleste klare. Gode og morsomme kjøreegenskaper derimot er mye vanskeligere å få til og noe man har vesentlig mer glede av i daglig bruk og kjøring.
Det er egentlig rart at biler som Hellcat og Demon i hele tatt stiller til start mot en AWD Tesla, de er jo ikke nærheten av å være i samme klasse. AWD biler burde egentlig hatt et handicap.
Å bygge en skikkelig bra RWD bil er nok mye mer krevende enn å bygge en bil som har AWD.

Cookie Monster

Sitat fra: tiger``n på søndag 28. mai 2017, klokken 17:37
P100D er nok også laget for å kjøre stort sett rett frem. Det meste av amerikanske biler egentlig. 0-60 tid har aldri imponert meg særlig, det kan de fleste klare. Gode og morsomme kjøreegenskaper derimot er mye vanskeligere å få til og noe man har vesentlig mer glede av i daglig bruk og kjøring.
Det er egentlig rart at biler som Hellcat og Demon i hele tatt stiller til start mot en AWD Tesla, de er jo ikke nærheten av å være i samme klasse. AWD biler burde egentlig hatt et handicap.
Å bygge en skikkelig bra RWD bil er nok mye mer krevende enn å bygge en bil som har AWD.

Model S er ikke noe sportsbil nei men at den er dårlig på kjøreegenskaper for sin klasse stemmer ikke. Den gjør det stort sett veldig bra og dual gjør det bedre enn rwd som ligger bak Passat.

lightscribe hadde en fin oversikt
Sitat fra: lightscribe på fredag 12. mai 2017, klokken 21:56
Sitat fra: KristofferH på onsdag 26. april 2017, klokken 01:32
Hvis noen tror en tesla har gode kjøreegenskaper, så prøv å kjør ifra en politibil. Passat diesel. Du vil faktisk tape rått :p
Neida, han her i Tesla kommer først til neste lade-stopp:
Men der blir han tatt.  Hvis han lader optimalt blir gjennomsnittshastighet rundt 56 mph.  Det er vel bare Trabant som er tregere. Eller kanskje ikke ;D

Topic er P85D vs 85D.  At P85D klarer hele sportslige 0.9g på skidpad hos Car and Driver er jo litt morsomt.
Og P85D stopper veldig bra. Det er ofte undervurdert. Car and Driver sine testresultater viser at de røde bremsecalipere hjelper ;)
P85D slår Passat i slalom hos Edmunds men det gjør ikke original Model S:
Diverse Tesla prestasjoner. Finner ikke 85D dessverre.
Og det finns mange som mener Tesla har gode kjøreegenskaper:
Jeg er sikkert mindre kresen en noen av dere men for min del er P85D kjøreegenskapene over all forventning.
2015 P85D

jkirkebo

Sitat fra: Orake1et på søndag 28. mai 2017, klokken 14:28
Istedenfor å bruke hundretusener på 4x4, soltak, skiboks og større batteri for å få Teslaen til å gjøre en nesten OK jobb til slike formål ville jeg heller vurdert å ha en egen "hyttebil" / "hengerbil" med bensin til slike formål, og rendyrket Teslaen til det den er god på; by- og motorvei. Vil tro at det blir både billigere og bedre...

For vår del ville det betydd at bensinbilen ville gått lengre enn Teslaen...

Med luftfjæring forsvinner problemene med lav bakkeklaring. Synd man ikke kan få det på nye S75 lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Softblue

Var diskusjonen fartsdumper, 4wd er bedre enn RWD, eller understyrte Audier?  ::)
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA