Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av kribull, søndag 11. juni 2017, klokken 14:34

« forrige - neste »

aness

Har hatt loanere med stålfjærer et par ganger og egen erfaring tilsier at disse dunker nedi fartsdumper som min med luft kjører rett over. Når det er sagt så dunker de bare lett nedi, jeg har aldri opplevd at de skraper.

Har aldri målt høyden på dem, så vet ikke om det er fordi de er lavere enn før eller om de bare er mykere i fjæringen.

Vegard Winther

Har snart hatt min 70D med stålfjærer i ett år.
Har slått oppi 6 ganger, to ganger inn og ut av et parkeringshus, to ganger over ei fartshump i et hyttefelt på Hafjell, en gang i en "slakk" 40-sone fartshump da bilen akselererte selv (ACC) og en i 30-sone. Har også kjørt bilen fast grunnet søkk i veien etter tæla. Flere av de var ganske stygge smeller. Merker jeg sitter litt med hjertet i halsen hver gang jeg kjører over en fartshump. Største aberet med bilen IMO :P

MyMuffin

jeg husker dette var en av mine store bekymring da jeg parkerer i ett parkeringshus hver dag.
Jeg fikk faktisk en tesla representant til å kjøre en model S med stålfjærer opp i park huset for å berolige meg (igjen, Drammen service senter kudos!).

Nå har jeg gjort litt rask info søking og det virker som at nyere biler har lavere klaring.

Dagens modeller med stålfjærer har 134mm klaring

Når jeg kjøpte bilen min (2014 modell) så var de oppgitt med 152.4mm (6 inches) klaring.

Dette forklarer også min erfaring med loaner for noen uker siden, da denne fremstod som vesentlig lavere enn min.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

SabreMan

Hva er minimums- og maksimumshøyden med luft på nye biler?

Er det noen høydeforskjeller mellom de ulike batteristørrelsene eller på eldre og nyere biler?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

MyMuffin

Sitat fra: SabreMan på mandag 03. april 2017, klokken 14:14
Hva er minimums- og maksimumshøyden med luft på nye biler?

Er det noen høydeforskjeller mellom de ulike batteristørrelsene eller på eldre og nyere biler?

Nye biler med luft er oppgitt til: 116 - 160mm

2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Gordon Retriever

#20
Nå som luftfjæring er borte som tilvalg for innstegsmodellene, er bakkeklaring på biler med stålfjærer ennå mer aktuelt.

Elbil.no har også en kort bemerkning i sin siste prøvekjøring av TMS med stålfjærer:

SitatStålfjærene fungerer utmerket så lenge underlaget er bra, også når det gjelder opplevd komfort.
Ulempen er at det ikke skal så mye til før den subber. Det fikk vi erfare på en dårlig parkeringsplass med svært hullete grus.

Er det flere som har erfaring med nyere TMS med stålfjærer som kan kommentere dette fenomenet, og kan si hvor utsatt man er for at dette skjer i f.eks. fartsdumper som forseres i lovlig hastighet, eller i en gjenomsnittlig privat innkjørsel?  Det virker på meg som om det er større fare for at bilen tar nedi på midten enn at overhengene foran og bak blir for lave.

jcnorway

Har en 2017 TMS 75D og har til nå ikke opplevd noen subbing etter 700 km. Fartsdumper og ujevnheter passeres med normal fart uten problemer - uten luftfjæring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

shufu

Husker at et par uker etter å få min S70D i august i fjor, rørt bilen litt gulvet etter å kjøre ut av skeidar i Nesbru (bærum). Jeg var parkert inne. Litt støy og mer bekymring enn nødvendig men 100% sikkert uten konsekvens. Merket etterhvert at mange som kjørte ute var ekstra forsiktig.
Hadde ønsket at bilen var 1-2 cm høyere
Har ikke hatt denne problem med e-up´en på samme sted.

Ellers det gikk storsett bra, men nå jeg passer på hvor jeg kjører.
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

jcnorway

#23
Hva er det som evnt er risikoen/konsekvensen ved å komme nedi såvidt med "bunnplaten"? Har en fellesgarasje hvor det kan virke/høres ut som jeg såvidt er borti noe under når jeg kjører opp og ut fra garasjen (mest sannsynlig et lite beslag tilhørende garasjeporten som står 0,5 cm opp fra bakken. Aldri hørt noe på vei ned. Er akkurat i overgangen hvor bratt blir flatt. Og kun om bilen er lastet med et par voksne passasjerer. Kun meg og poden er null problem.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Sportswagoneer

Har ikke subbet i "vanlige" fartsdumper - men nede på Malmøya i Oslo er det et parti med "småhumper" som er ekstremt korte. Der er det nesten umulig å komme over uten å subbe. Forsøker å ta e-golfen når vi skal dit...

Thor2014

Kan hjelpe å kjøre skrått over slik at ikke hele bilen "detter" ned etter dumpen.

rolandvg99

#26
Den tråden her høres ut som en variant av en historie fra min barndoms hjemtrakter. Makalaus kar med nyinnkjøpt Corvette Stingray, senket og med "plog". Dro på sjøen i 15 mnd, kom hjem, kommunen hadde laget nye fartsdumper, bilen kom ikke mer enn 50 meter opp og 100 meter ned gata...
"I like soul with a capital S"

madsskon

Jeg har Facelift 75D med luft og har konstant innstilt bilen på LOW. Har i tillegg 22" felger.

Aldri vært nedi en eneste fartsdump. Kjører over alle dumper med innstiling LOW.

Bruker kun STANDARD/HIGH/VERY HIGH i helt spesielle tilfeller som opp til hytta på traktorvei f.eks. Aldri over fartsdumper.

Du har nok ikke kjørt forsiktig nok ;)
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

oklona

Jeg har S70D med stål, produsert i mars 2016, noen dager før facelift-produksjonen startet, så den har den nye midtkonsollen, og fremstår som en "mellomutgave".

Jeg har tidligere vært ganske så "tøff i trynet", og ment at fartsdumper av den typen som er litt smalere en bilen (en på hver side av veien), alltid kan passeres ved at du kjører i fartsgrensen midt over. -Men på Tesla'en min, slår det nedi, så disse dumpene må jeg kjøre med den ene siden godt oppå. Tilsvarende, på parkeringshuset på jobben, må jeg kjøre veldig forsiktig over "knekken" når jeg kjører opp en etasje.

Dette er ikke noe stort problem i det hele tatt, men litt uvant. -Kanskje spesielt for en som har vært vant med Citroën fra 70-tallet og frem til nå :-)

latigo

Sitat fra: MyMuffin på mandag 03. april 2017, klokken 08:16
Nå har jeg gjort litt rask info søking og det virker som at nyere biler har lavere klaring.

Dagens modeller med stålfjærer har 134mm klaring

Når jeg kjøpte bilen min (2014 modell) så var de oppgitt med 152.4mm (6 inches) klaring.

Dette forklarer også min erfaring med loaner for noen uker siden, da denne fremstod som vesentlig lavere enn min.

70D November 2015 med stålfjærer: 144 mm bakkeklaring iflg. manualen (har ikkje målt "i felt"). Eg blei overbevist då eg fann ut at dette berre var 1mm lågare enn standard VW passat. Har heller ikkje subba noko særleg

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA