Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service

Startet av Cox, mandag 21. februar 2011, klokken 19:36

« forrige - neste »

Cox

Heisann,
Batteribilen er varslet om ca 14 dager, og det minner meg om en ny utfordring: Kun 10A i garasjen, og tæle i bakken gjør det vanskelig å trekke ny kabel.  Vil jeg kunne lade med medfølgende ladekabel, eller må jeg kjøpe en ekstra med "boks"?  På jobb er det lagt opp med 16A kurser.

Takk for informativt forum btw.. ;)
85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

Ken

Du kommer til å elske bilen sikkert.
Det er sikkert mulig å lade bare på jobben og billigere kan det ikke være :)

Legg inn 16A til våren eller kjøp en kraftig 16A skjøtledning.

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Go-carter

...er det ikke mulig å stille inn i-Miev på 10A?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Granheim

Du kan kjøpe en tilsvarende ladekabel for 10A
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

abel

Sitat fra: Granheim på mandag 31. januar 2011, klokken 15:01
Du kan kjøpe en tilsvarende ladekabel for 10A

Hei, har du en anelse om hva en slik kabel koster?

SvenF

Sitat fra: Granheim på mandag 31. januar 2011, klokken 15:01
Du kan kjøpe en tilsvarende ladekabel for 10A

Jag trodde att man själv kunde välja 10/13/16A med samma kabel. Måste man köpa en kabel för varje strömstyrka? Låter konstigt...

bobakka

Jeg fikk beskjed om at det var rundt 8000 kroner for 10A kabelen. Derfor er det et poeng at man må prøveå hindre tyveri av disse kablene, så jeg håper at låsemekanismen som Granheim fortalte om er god.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

hkaspenberg

Sitat fra: bobakka på mandag 31. januar 2011, klokken 23:59
Jeg fikk beskjed om at det var rundt 8000 kroner for 10A kabelen. Derfor er det et poeng at man må prøveå hindre tyveri av disse kablene, så jeg håper at låsemekanismen som Granheim fortalte om er god.

Vel produseres slike kabler forløpig i små serier, men komponentkosten kan neppe være mer enn en par-tre hundrelapper. Det har også blitt skrevet om horrible priser på dekk fra forhandler. Er det slik at prisene på selve bilen er presset så lang ned at man må "ta igjen" på reservedeler og tilleggsutstyr?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

abel

Sitat fra: bobakka på mandag 31. januar 2011, klokken 23:59
Jeg fikk beskjed om at det var rundt 8000 kroner for 10A kabelen. Derfor er det et poeng at man må prøveå hindre tyveri av disse kablene, så jeg håper at låsemekanismen som Granheim fortalte om er god.

Låsemekanisme? Jeg har laget en egen patent på min i-miev slik at jeg kan låse kabelen til hjulet - men er alltid på jakt etter bedre løsninger  8)

Lars C. Krogenæs

Herved inviteres elbilister med en grunder i magen, til å finne en produsent av slike kabler i utlandet, med tanke på import og videresalg i Norge.

Arnstein, Arne Magnus, Robort eller andre?

Det hadde jo vært deilig å ha en kabel hengende klar i garasjen, mens en annen lå fast lagret i bilen.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Sitat fra: abel på tirsdag 01. februar 2011, klokken 08:24
Sitat fra: bobakka på mandag 31. januar 2011, klokken 23:59
Jeg fikk beskjed om at det var rundt 8000 kroner for 10A kabelen. Derfor er det et poeng at man må prøveå hindre tyveri av disse kablene, så jeg håper at låsemekanismen som Granheim fortalte om er god.
Låsemekanisme? Jeg har laget en egen patent på min i-miev slik at jeg kan låse kabelen til hjulet - men er alltid på jakt etter bedre løsninger  8)

Bilder? Instruksjoner?  :)  Alltid spennende å se hva andre fikler med på bilene sine, og spesielt hvis det kan være nyttig også for andre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

Rangeren krever jo også en slik "boks" på kabelen. Johannes i Kristiansand mekket egen patent, som kan justeres fra 5-25 amp, meget praktisk, for ikke å glemme at hans løsning er 1/6 av størrelsen, og noe som burde være oppnåelig for Imiev også.

På Rangeren er det ett puls signal som gir beskjed til bilen om ladestrøm. Jo lengre puls, jo lavere lavestrøm. Så ikke romforskning akkurat, men hvem vil være første til å eksprimentere på Imieven sin og miste 5 års garantien?
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Carl Anton Stenling

Det burde være et krav om at elbilprodusentene offentliggjør grensesnittene slik at det blir konkurranse om levering av gode tilkoblingsløsninger. Vet at Think har gitt informasjon til en produsent av ladestasjoner slik at de kunne interface med ny-Thinken uten mellomboks.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 01. februar 2011, klokken 09:12
Herved inviteres elbilister med en grunder i magen, til å finne en produsent av slike kabler i utlandet, med tanke på import og videresalg i Norge.

Arnstein, Arne Magnus, Robort eller andre?

Det hadde jo vært deilig å ha en kabel hengende klar i garasjen, mens en annen lå fast lagret i bilen.

Lars

Hmm, man får  jo amerikanske EVSEr til omkring $650, men disse er beregnet for 240V 16A 60Hz. Mon tro om de virker på 230V 16A 50Hz ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 01. februar 2011, klokken 11:55
Det burde være et krav om at elbilprodusentene offentliggjør grensesnittene slik at det blir konkurranse om levering av gode tilkoblingsløsninger. Vet at Think har gitt informasjon til en produsent av ladestasjoner slik at de kunne interface med ny-Thinken uten mellomboks.

Carl Anton

J1772 er da en offentlig spec. Du finner masse om den på nettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA