Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Produksjonsversjon av I-Pace

Startet av bmw2002, lørdag 01. april 2017, klokken 10:27

« forrige - neste »

Orbit

Dersom bilen er 1-fas, vil du bare kunne trekke strøm på denne ene fasen, selv om hjemmeladeren er 3-fas. En del nettleverandører tillater ikke 32A 1-fase, så da må man i praksis opp med et 22kW-punkt (3-fase 32A), for å kunne lade med 7.2kW dersom bilen er 1-fas 32A. For eksempel hos Hafslund kan du maksimalt få 20A på 1-fase (4.6kW), selv om bilen er 7.2kW.

Generelt blir det svakeste ledd i kjeden hovedsikring-ladekurs-hjemmelader-ladekabel-bil med hensyn på strømstyrke og antall faser som avgjør hva du får ladet med.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

erbo73

Sitat fra: mariowing på onsdag 10. januar 2018, klokken 13:11

Hvis det nå er slik at bilen har 1-fase lader på 32 amp (230 volt?) og jeg har 3-fase 16 amp 400 volt ladeboks hjemme - hvor mye strøm kan bilen trekke ut av min ladeboks? Regner med at det er noen med bedre elektrikkerkompetanse enn meg som kan svare :)

Då kan bilen få 1 fas 16 A = 3,7 kW maximalt.

Folk som är ovana vid elbilar förstår inte hur viktigt det är med inbyggd 3-fasladdare, och helt oförståeligt att Jaguars tekniker inte förstått det heller. En riktig dealbreaker! Jag hoppar nu av min plats och även en bekant till mig!

S.S

Jeg mistenker at det kan være feilinfo ute og går. Selgerene er ikke nødvendigvis mere opplyste enn vi kundene er.
Det jeg så langt klarer å resonnere frem til, ut fra utsagn fra Jaguar personell, er at den kommer med ladekabel, muligens 32A, mest sannsynlig 16A.
Med ladeboks kan man lade med 11 kW.
Eneste mulighet for 11 kW er 400V 3-fas. Noe annet er ikke PRAKTISK mulig.
Vil tro mer pålitelig info kommer de neste ukene.

Mao

Jaguarselgeren min hadde fått et ark med ladealternativer, hvor det fremgikk tydelig at I-Pace takler 230V/32A (7,4 kW).
Og så sto det med svakere skrift 11/22 kW, noe jeg tolker dithen at det vil komme etterhvert. Spørsmålet er når. Hvis det ikke er med på de første produksjonsbilene bør Jaguar oppgradere disse bilene kostnadsfritt senere. Jeg tviler sterkt på at jeg opprettholder reservasjonen min om jeg ikke får skriftlig lovnad om støtte for 3-fase lading på minst 11 kW.
De må også bekrefte raskere hurtiglading enn 50 kW - hvis ikke er jo bilen utdatert nesten før den kommer på veien  :(
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Stikkkontakt

mariowing

Sitat fra: S.S på onsdag 10. januar 2018, klokken 13:53
Jeg mistenker at det kan være feilinfo ute og går. Selgerene er ikke nødvendigvis mere opplyste enn vi kundene er.
Det jeg så langt klarer å resonnere frem til, ut fra utsagn fra Jaguar personell, er at den kommer med ladekabel, muligens 32A, mest sannsynlig 16A.
Med ladeboks kan man lade med 11 kW.

Jeg har skrevet det før; men gjentar her hvordan samtalen mellom meg og selgeren på telefonen foregikk:
- Og så har vi ladeboks, det anbefaler vi å montere. (Her snakket han litt om hvorfor de anbefalte det, blant annet fordi det kunne gå fortere og var tryggere og så avbrøt jeg han)
- Jeg har allerede ladeboks jeg, har kjørt elbil i flere år
- Da kan du lade med 7,4 kW
- Min ladeboks er 11 kW
- Den kan du også bruke
- Ja, det regnet jeg med. Men kan bilen lades med 11 kW
- Ja
- Altså; kan bilen ta i mot 11 kW
- Ja hvis du har 11 kW ladeboks vil bilen lades med 11 kW

Så da mener jeg at jeg har fått det bekreftet. Men selvfølgelig så kan det godt hende at han ikke var så stø på alle detaljer rundt lading slik at svaret ikke er korrekt.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

bmw2002

Visning av produksjonsbilen i Oslo blir 26-28 februar hvis det ikke er nevnt før

oll1954

Nå mens snøen laver ned over halve landet ...:

Noen som vet om produksjonsversjonen også kommer uten bakrutevisker? Jaguar sier at de har verifisert at dette funker i vindtunnel, men hva med tung våt snø (som kommer så raskt at du ikke får satt deg i bilen og kjørt avgårde før ruta er halvveis snødd igjen) i kombinasjon med ikke optimale aerodynamiske forhold forårsaket av en takboks?

Jeg har mine tvil om ei bakrute uten visker håndterer dette.
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

Trond.m

Jeg har til gode å se en sedan eller coupe med bakrutevisker. Utrolig behagelig med en bil som ikke drar opp snø og skitt på bakruta. Selvfølgelig kan det legge seg snø på bakruta når du parkerer, men dette oppfatter jeg som uproblematisk. Jeg pleier å gå ut og tørke av den  ;)

Counterpointer

Sitat fra: oll1954 på tirsdag 16. januar 2018, klokken 17:43
Nå mens snøen laver ned over halve landet ...:

Noen som vet om produksjonsversjonen også kommer uten bakrutevisker? Jaguar sier at de har verifisert at dette funker i vindtunnel, .....
Jaguar har sagt det er slik det blir. De har som du påpeker lagt mye i å designe det akkurat sånn!

Espen Hugaas Andersen

Det fungerer fint på Model X. Er det litt snø på bakruta så setter man på varmetrådene og ser på at snøen smelter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Det en skulle hatt var spyler og varmetråder på ryggekamera! Det hadde vært fremgang

Tellus

Carthrottle har testet I-Pace på snø i Sverige.

https://www.instagram.com/p/BeBG2b9BQfT/

Et par glimt fra interiøret også

AndreS

I3 i bestilling

daimler76

Det ligger noen bilder av interiøret på instagramhistorien til Carthrottle. Men interiøret er tildekket, så ikke så mye å se.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA