Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: + og - ved Ampera-e

Startet av bmw2002, lørdag 10. juni 2017, klokken 20:03

« forrige - neste »

bmw2002

Flere spionbilder av I-Pace, ikke mye nytt her, men på et av dem vises det tydelig en beskyttelsesplate under bilen:
http://insideevs.com/jaguar-i-pace-turns-up-in-phoenix-for-some-hot-weather-testing/

Tellus

Interessant tysk artikkel om forskjeller mellom lansering av Tesla M3 og Jaguar I-Pace. Her kan man lese at begge bilene omtrent er like langt kommet med tanke på utvikling. Jaguar vil fortsatt bruke et år på å få alt riktig mens Tesla dytter testproduksjonsbiler ut til de første kundene.

http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/tesla-model-3-eher-vorserie-als-serie-elon-musk-erwartet-hoellentour-a-1160748.html

Google oversatt variant
https://translate.google.no/translate?hl=en&sl=de&u=http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/tesla-model-3-eher-vorserie-als-serie-elon-musk-erwartet-hoellentour-a-1160748.html&prev=search

Espen Hugaas Andersen

#62
Sitat fra: Tellus på tirsdag 01. august 2017, klokken 11:07
Interessant tysk artikkel om forskjeller mellom lansering av Tesla M3 og Jaguar I-Pace. Her kan man lese at begge bilene omtrent er like langt kommet med tanke på utvikling. Jaguar vil fortsatt bruke et år på å få alt riktig mens Tesla dytter testproduksjonsbiler ut til de første kundene.
Ser ikke ut som de har spesiell innsikt i hvor Tesla er i løypen. De snakker om at det Tesla bygger nå er håndbygget med produksjonsdeler. Men dette var Release Candidate bilene, der produksjonen begynte i mars.

Det som produseres nå er på den endelige produksjonslinjen, med uttestede deler. Det er riktignok kort tid å gå fra Release Candidate biler til produksjonsbiler på ~3 måneder, men Tesla har for vane å sette ambisiøse mål.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bmw2002

Flott at de tar seg tid til å lage en best mulig bil.  Er ikke interessert i noen betaprodukt med masse feil som de første Tesla bilene alltid er.

mariowing

#64
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. august 2017, klokken 11:20
Sitat fra: Tellus på tirsdag 01. august 2017, klokken 11:07
Interessant tysk artikkel om forskjeller mellom lansering av Tesla M3 og Jaguar I-Pace. Her kan man lese at begge bilene omtrent er like langt kommet med tanke på utvikling. Jaguar vil fortsatt bruke et år på å få alt riktig mens Tesla dytter testproduksjonsbiler ut til de første kundene.
Ser ikke ut som de har spesiell innsikt i hvor Tesla er i løypen. De snakker om at det Tesla bygger nå er håndbygget med produksjonsdeler. Men dette var Release Candidate bilene, der produksjonen begynte i mars.

Det som produseres nå er på den endelige produksjonslinjen, med uttestede deler. Det er riktignok kort tid å gå fra Release Candidate biler til produksjonsbiler på ~3 måneder, men Tesla har for vane å sette ambisiøse mål.

For meg er det åpenbart at Model 3 som kommer nå er testversjonen. Lite muligheter til å velge utstyr, kun et batteri osv. De neste variantene kommer jo først om lang tid. Det står i skarp kontrast til hvordan Gilles fra Jaguar snakket svært detaljert om I-PACE på Astrup Fearnley visningen. Det virket som om alt var klart når det gjaldt utstyr og pakker og det et år før bilen blir rullet ut til kundene. Svaret han gav på om I-PACE får OTA oppdatering av software peker også i samme retning "Den får ikke det fordi vi tester alt før vi sender det til kundene". Det er selvfølgelig litt flåsete sakt men etter å ha kjørt Tesla et par år og stort sett kontinuerlig ventet på service time så har jeg sansen for det. Denne holdningen er en av grunnene til at jeg tror I-PACE blir en fantastisk bil :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: mariowing på tirsdag 01. august 2017, klokken 17:28For meg er det åpenbart at Model 3 som kommer nå er testversjonen. Lite muligheter til å velge utstyr, kun et batteri osv. De neste variantene kommer jo først om lang tid. Det står i skarp kontrast til hvordan Gilles fra Jaguar snakket svært detaljert om I-PACE på Astrup Fearnley visningen. Det virket som om alt var klart når det gjaldt utstyr og pakker og det et år før bilen blir rullet ut til kundene. Svaret han gav på om I-PACE får OTA oppdatering av software peker også i samme retning "Den får ikke det fordi vi tester alt før vi sender det til kundene". Det er selvfølgelig litt flåsete sakt men etter å ha kjørt Tesla et par år og stort sett kontinuerlig ventet på service time så har jeg sansen for det. Denne holdningen er en av grunnene til at jeg tror I-PACE blir en fantastisk bil :-)
Tesla har valgt denne strategien med få tilvalg fordi det er første (og trolig siste) gang de femdobler produksjonen innenfor en 12-måneders periode. Om de skal få til dette så må de ha færrest mulig kompliserende elementer.

Jeg tror kundene vil sette pris på det, for da kan de fokusere på å få ut en utgave som er perfekt, i stedet for å dytte ut en haug med forskjellige utgaver der ingen er spesielt bra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

British brand leads the charge of big-name luxury automakers harvesting EV know-how in Formula E

Hvorfor delta i Formula E:
"Barclay explained that the race team has a direct line of communication straight into Jaguar engineering department, with embedded engineers in the racing team reporting back to the road car division.

"That feedback is essentially taking what we learn on the racetrack and applying it to the road," he said. "And it's in all sorts of interesting areas. Thermal management of the battery. Software controls. Efficiencies. Lightweighting. Brake regen. It just goes on and on."

Om permanent magnet AC motor:
"The I-Pace is sharing the same electric motor technology as the race cars," he continued, noting the EV SUV will use permanent magnet AC motors. "We've been asked why aren't we using the same motor as Tesla. From our perspective, what we've seen is there are packaging and thermal benefits to the permanent magnet motor so we've decided to go that route."

http://driving.ca/jaguar/auto-news/news/jaguar-is-racing-towards-electrification-literally

knut.aulie

Det er et par ting Giles Lentham nevnte på Aker Brygge visningen av iPace.

Det ene er at de skal ha løst problemet med effekttap på grunn av varme ved hard kjøring. Dette kom direkte fra formula E.

Det andre var at batteriet selv i minus 30 celsius ikke mistet mer enn en eller to grader på et døgn.

Begge deler høres ganske bra ut.

model3citizen

Sitat fra: Tellus på tirsdag 01. august 2017, klokken 19:39
British brand leads the charge of big-name luxury automakers harvesting EV know-how in Formula E

Hvorfor delta i Formula E:
"Barclay explained that the race team has a direct line of communication straight into Jaguar engineering department, with embedded engineers in the racing team reporting back to the road car division.

"That feedback is essentially taking what we learn on the racetrack and applying it to the road," he said. "And it's in all sorts of interesting areas. Thermal management of the battery. Software controls. Efficiencies. Lightweighting. Brake regen. It just goes on and on."

Om permanent magnet AC motor:
"The I-Pace is sharing the same electric motor technology as the race cars," he continued, noting the EV SUV will use permanent magnet AC motors. "We've been asked why aren't we using the same motor as Tesla. From our perspective, what we've seen is there are packaging and thermal benefits to the permanent magnet motor so we've decided to go that route."

http://driving.ca/jaguar/auto-news/news/jaguar-is-racing-towards-electrification-literally



Spennende layout på drivlinjen. Konsentrisk motor hvor drivkraften til den ene siden sendes gjennom senteret av motorens kraftuttak og reduksjonsgiret står montert på siden av motoren langs akslingen.

Så vidt meg kjent har bare Ampera-E denne innovasjonen på plass, som gir en viss plassbesparelse.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

daktari

Ser ut som luftfjæring.  Kanskje ikke nyhet?

bmw2002

Det vil være mulig å få luftfjæring, men mest sannsynlig må man betale ekstra for dette.


mariowing

#72
Håper vi slipper startknapp, etter å ha kjørt Model S en stund oppleves det som eneste fornuftige måten å starte en bil på. Sett deg inn, trykk inn brems, sett i gir og kjør [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017


Vind

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 10. august 2017, klokken 21:16
Her er et bilde av fronten på i-Pace. Bildet er fra desember 2016, men mulig dette er produksjonsversjonen

https://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/ian-callum-day-in-the0life-off-2405.jpg?itok=dDN5oFp9
Dette er den samme bilen som var i Norge før sommeren. Den hadde den fargen på de første utstillingene.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA