Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gummilister på i3

Startet av ..., fredag 09. juni 2017, klokken 20:28

« forrige - neste »

hemi

Bra bil er subjektivt, sa bare det ikke var en SUV, det er en heva personbil.

Selge bra gjør den garantert, damer elsker disse, da de sitter høyt og har god oversikt, kombinert med at de er lette å parkere siden de er småbiler trossalt.

SUV = Sport Utility, dvs ymse/flerbruk.

For å krone seg med SUV tittel må man minimum dra henger over 2300KG som er typ det en vanlig bmw personbil/sedan klarer, og du bør kunne få med ski inni bilen, med muligheten for takstativ. 0 av nevnte modeller før kan dette, og jeg regner 0 av de som SUV.


Om kravet fra andre her mener det bare må være litt bakkeklaring, og rett sittestilling/takhøyde er bmw i3 en suv da....? :o

Elmo

Sitat fra: hemi på lørdag 30. september 2017, klokken 15:35
For å krone seg med SUV tittel må man minimum dra henger over 2300KG som er typ det en vanlig bmw personbil/sedan klarer, og du bør kunne få med ski inni bilen, med muligheten for takstativ. 0 av nevnte modeller før kan dette

Ser ikke ut som alle er enige med deg i det. Kanskje  vanskelig å se men dette er ikke i nærheten
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hemi

Markedsavdelingene strekker og juger det de kan.

Ford bronco var første suven i praksis, får vel ignisen i bagasjerommet.


google første hit

According to the Merriam-Webster dictionary, a "sport utility vehicle" is "a rugged automotive vehicle similar to a station wagon but built on a light-truck chassis". The "SUV" term is defined as "a large vehicle that is designed to be used on rough surfaces but that is often used on city roads or highways."


med illustrasjon



cambridge sier
SUV
noun [ C ] UK ​ /ˌes.juːˈvi/ US ​ /ˌes.juːˈvi/ mainly us

abbreviation for sport utility vehicle : a large car with an engine that supplies power to all four wheels

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Siden det går veldig OT, tar med et innlagg jeg hadde vedr TMX for noen år siden:
Sitat fra: Finnøy på lørdag 13. september 2014, klokken 10:09
Sitat fra: Asarin på søndag 31. august 2014, klokken 23:32
Om du trenger SUV/4X4, så er [Tesla Model ] X eneste vei å gå....

ehhh. Etter å ha bodd i Canada en periode er TMX en Crossover, man aldri verden en SUV (utrolig hva man kaller SUV i Norge). Ford Expedition, Chevy Tahoe, Toyota Sequoia er eksempler på SUV'er.

Så håper jeg dø SUV debatten for Kona spesifikt og heller ta den under tema som "Elbilen i samfunnet" da beskrivelse om en bil er SUV eller ikke er noe markedsavdelinger hos omtrent alle bilprodusenter har benyttet over en lav sko på alt mulig av bilmodeller.

knut.aulie

Ja la oss heller diskutere Kona enn SUV, for det er den tvilsomt.

Har det egentlig kommet noe konkret fra Huyndai i det siste?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det Hyundai har sagt offisielt er at nærmere spesifikasjoner for elbilutgaven av Kona kommer våren 2018 og offisielt lanseres på Geneve messa i mars 2018. Nissan kom ikke med pris og spesifikasjoner på sin nye Leaf før under (og til dels) rett etter offisiell lansering 6. september. Tesla lanserte sin Model 3 31.mars 2016, produksjon startet i juli i år men norsk pris og leveransetid er fortsatt ikke kjent. Audi åpnet for å komme på reservasjonsliste mot depositum i mai i år. Norsk pris, leveransetid og endelige spesifikasjoner er ikke kjent.
Kan ramse opp andre biler opp og ned. Synes ikke Hyundai skiller seg mer ut i forhold til andre. Tror heller det er lurt av Hyundai i Norge å åpne for interesseliste for å bevise for fabrikken at det er veldig stor interesse. Dette kom som overraskelse på Nissan da Leaf opprinnelig ble lansert, Kia, VW, BMW og Hyundai med Ioniq undervurderte sterkt et umettelig norsk marked. Vi ligger 3-5 år før resten av verden i vår etterspørsel av elbiler.

tuono

Dæven Finnøy. Det mest saklige, ordentlige og mest informative innlegget jeg har lest her inne til dags dato. Mine egne selvfølgelig unntatt.

TM

Sitat fra: tuono på søndag 01. oktober 2017, klokken 21:48
Dæven Finnøy. Det mest saklige, ordentlige og mest informative innlegget jeg har lest her inne til dags dato. Mine egne selvfølgelig unntatt.
Ja bortsett fra at det ikke er korrekt at BMW undervurderte markedet. De var de første som innførte offisielle prioriteringslister i 2013, og de har alltid hatt moderate og ikke minst forutsigbare leveringstider på elbil, selv da de hadde over 1000 registrerte biler på en mnd. Forutsigbare leveringstider er ikke akkurat varmemerket til Hyundai  ;)

bmw2002

Mamma og samboer skal ha ny bil og har foreslått elbil. Kona virker som et aktuelt valg, men er usikker på størrelse på bagasjerom og mulighet for hengerfeste. De har Kia Niro hybrid i dag og ønsker like stort eller større bagasjerom.

Carkub

Sitat fra: bmw2002 på mandag 02. oktober 2017, klokken 10:10
Mamma og samboer skal ha ny bil og har foreslått elbil. Kona virker som et aktuelt valg, men er usikker på størrelse på bagasjerom og mulighet for hengerfeste. De har Kia Niro hybrid i dag og ønsker like stort eller større bagasjerom.
Kia Niro skal komme som elbil, så det er nok et bedre valg enn Kona. Noen som har hørt noe angående forventet lansering/salg av Niro som ren elbil?
Jeg tror forøvrig Niro med 64 kWh batteri, riktig priset, vil bli en storselger i Norge da denne treffer i stasjonsvogn-segmentet som mange "egentlig" er ute etter.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Carkub

Må presisere at 64 kWh batteri er spekulasjon, ingen offentliggjort informasjon annet enn at Niro kommer som elbil så vidt jeg vet.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: TM på mandag 02. oktober 2017, klokken 06:08
...Ja bortsett fra at det ikke er korrekt at BMW undervurderte markedet. De var de første som innførte offisielle prioriteringslister i 2013, og de har alltid hatt moderate og ikke minst forutsigbare leveringstider på elbil, selv da de hadde over 1000 registrerte biler på en mnd...
Tja, to av mine arbeidskolleger som ventet på i3 da den ble lansert er nok ikke helt enig med deg her (men de ble veldig fornøyd med bilen da de fikk den :))

versus13

Viser til tidligere kommunikasjon vedr vår kommende Kona Electric by Hyundai.



Som du kanskje har skjønt kommer dette til å bli neste års store elbil-snakkis, og vi starter nå med å skrive intensjonsavtaler på denne bilen. Dette er for å være tidlig ute, holde deg oppdatert og tilstrebe at du som kunde får bil så tidlig som mulig når vi starter utleveringer.



Det vi vet foreløpig er følgende:



Produksjon og levering:

-          Produksjonsstart: april
-          Våre første demonstrasjonsbiler ankommer antakelig i juni
-          Utlevering til første kunder blir antakelig juli / august


Batterier:

-          Bilen får to ulike batterier:
o   Ca 40 kW/t (som antakelig vil gi en NEDC-rekkevidde i området 350 km)
o   Ca 64 kW/t (som antakelig vil gi en NEDC-rekkevidde i overkant av 500 km. Dette er bilen vi antar vil stå for hoveddelen av salget)


Pris:

-          Foreløpig ukjent, men antydninger i området 360.0000,- med største batteri, alt utstyr og vinterhjul


Utstyrsnivå:

-          Foreløpig også ukjent, men vi får antakelig samme omfattende utstyr som i IONIQ, noe som blant annet er Apple Car Play, Trådløs mobillader, utvidet stereoanlegg, navigasjon, ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak, adaptiv cruisecontrol, skinnseter, key less, blindsonevarsel, aktiv filskifteholder, oppvarmet ratt ++. I tillegg ser det ut at bensinversjonen får panoramatak, fjernlysassistent og head up display. Om dette også kommer på elbilen må vi komme tilbake til.

Garantier:
Garantiene vil bli tilsvarende som på IONIQ Electric:

-          Bil: 5 år / fri km
-          Batteri: 8 år / 200 000 km

Dimensjoner (mm):

-          Bredde: 1 800
-          Lengde: 4 165
-          Høyde: 1 550
-          Akselavstand: 2 600
-          Bakkeklaring: 1 700
-          Bagasjerom: 341 liter (oppgitt for bensinbil, usikkert hvordan det blir i el-bil).

Annet:
-          Bilen får forhjulsdrift
-          Mulighet for tilhengerfeste er foreløpig ikke avklart.

hemi

bra spec med 64 batteri, bør leveres ca samtidig som 60 leaf da, får de hengerfeste kaprer de nok MYE marked.

e-golf blir jo totalt akterutseilt fort da.. i3 sier de slipper ny snart

trykkertor

Sitat fra: versus13 på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:55


Dimensjoner (mm):

-          Bredde: 1 800
-          Lengde: 4 165
-          Høyde: 1 550
-          Akselavstand: 2 600
-          Bakkeklaring: 1 700
-          Bagasjerom: 341 liter (oppgitt for bensinbil, usikkert hvordan det blir i el-bil).

Annet:
-          Bilen får forhjulsdrift
-          Mulighet for tilhengerfeste er foreløpig ikke avklart.
Heftig bakkeklaring.
Får meg til å tenke på Roger Rabbit.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA