Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser nye E-golf

Startet av getor, fredag 09. juni 2017, klokken 07:18

« forrige - neste »

getor

Et artig kuriosium før weekenden.
Her er et bilde tatt ved ventende på grønt lys. Muligens det er et parallellunivers om har hacket seg inn, eller så har kryptonitten begynt å vinke for ikke å si annet unevnelig - men julene sto dønn stille selv om det står at hastigheten er 74 kmt.
Det løste seg ved å sette bilen i P og så i D da det ble grønt.
Hvem har sagt at Tesla er kjedelig  ;)

overlay

Så det er ikke bare min bil. Jeg opplevde det samme for en uke siden, da hadde skjermen en oppdateringsfrekvens som tilsvarer hvert minutt, helt til den hang seg helt. Kjørte av E6 og bilen sa at jeg fortsatt lå i 110 selvom jeg sto nesten stille.

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: getor på fredag 31. mars 2017, klokken 04:15
Et artig kuriosium før weekenden.
Her er et bilde tatt ved ventende på grønt lys. Muligens det er et parallellunivers om har hacket seg inn, eller så har kryptonitten begynt å vinke for ikke å si annet unevnelig - men julene sto dønn stille selv om det står at hastigheten er 74 kmt.
Det løste seg ved å sette bilen i P og så i D da det ble grønt.
Hvem har sagt at Tesla er kjedelig  ;)

Du vet for mye om hvor du er (på vei til Nordstrand) så derfor er det umulig å samtidig vite momentet ditt. Sånn er det når en som leser for mye kvantemekanikk lager biler :)

Cirion

Samme problem jeg hadde på vei til Alicante i november...
Skjedde flere ganger.

Merkelig er at løsningen er å slette navigasjons historikken.

Tesla burde ha en knapp for å slette hele, men man må slette en og en :(
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

trykkertor

Men driver da bilen og teller kjørte kilometer mens du står stille.
Så hvis dette er et "problem" og en kjører mye bytrafikk, så viser km-stand på bilen noen tusen høyere enn hva bilen reelt har kjørt?

Cirion

Nei, den teller ikke km, det er bare lilleskjermen som ikke viser endringer.

RuneW

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 31. mars 2017, klokken 08:17
Du vet for mye om hvor du er (på vei til Nordstrand) så derfor er det umulig å samtidig vite momentet ditt. Sånn er det når en som leser for mye kvantemekanikk lager biler :)

Hehehe
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

getor

Det er jo ikke allverdens dette her men - det kan ha konsekvenser for eksempel ved hastighetskontroller? Er vel ikke garantert for at det bare vises for mye? Kan det ikke like gjerne vise for lite?

Det burde vært en algoritme som måler bevegelsessensor mot km-angivelse. Står bilen stille så skal den ikke vise hastighet. Og om for lav hastighet så bør jo geoposisjon kobles inn mot kmt.

Nåvel, på info svarte Tesla svarte kjapt:

"Vi kan se via vårt system at internminne på dataen i bilen er veldig fult og derfor reagerer tregt. Dette skal normalt ikke skje, men det kan være en bug i systemet."

Det ble referert til fremgangsmåter for reset og de kjenner vi vel alle:
- Hold de to øverste knappene på rattet inne til instrumentpanelet går i sort.
- Hold de to scrolleknappene på rattet inne til hovedskjermen går i sort.

Det holdt med å sette bilen i P så i D igjen og alt var på plass. Reset ble gjort senere. Det funker bra nå.

Pointet er at noe er ikke som det skal være. Og det må Tesla få vite. Og nå vet de det. Så får vi se hva som skjer om en oppdatering eller to. Eller, det får vi vel aldri. Det bare kommer  ;)

Cirion

Sitat fra: getor på mandag 03. april 2017, klokken 14:38"Vi kan se via vårt system at internminne på dataen i bilen er veldig fult og derfor reagerer tregt. Dette skal normalt ikke skje, men det kan være en bug i systemet."
Reset fungerer, men problemet dukker fort opp igjen. Så sletting av loggen gjør at det blir mer ledig internminne. Prøv det og du merker forskjellen, spesielt i ruteberegning i navigasjonen.

Gjør en test og sett opp en rute til f.eks Barcelona, og ta tiden før sletting av logg.
Slett loggen og gjør det samme. Resultatet taler for seg selv.

cra

Sitat fra: getor på mandag 03. april 2017, klokken 14:38
Det er jo ikke allverdens dette her men - det kan ha konsekvenser for eksempel ved hastighetskontroller? Er vel ikke garantert for at det bare vises for mye? Kan det ikke like gjerne vise for lite?

Hvis problemet ligger i at systemet ikke klarer å henge tritt med oppdateringer av speedometeret så kan det jo så klart vise for lite like gpdt som for mye, ja. Men det burde kanskje være mulig å se at noe er galt før det går så langt som det; f.eks. burde justering av pedalen gi utslag i forbruks-meteret umiddelbart. Vil tro at denne også "henger" hvis hastigheten gør det? Samtidig skal det sjeldent mye til får å justere hastigheten en km/t eller to, og er avviket stort burde man normalt merke det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cirion

Alt henger, inklusiv forbruks måler osv. Det er rett og slett et fryst bilde. Venter man lenge nok, oppdateres bildet igjen. Alternativt kan man reboote begge skjermene. Så det er ikke spedometeret som henger, men det er sånn det ser ut.

CFM

Samme har hendt meg flere ganger i min gamle 2013 model s. Måtte slette nettleserhistorikk og navigeringshistorikk. Og etter at jeg i tillegg satte bilen i en strømsparemodus slik at den skrur seg helt av om natten (med unntak av gsm) så har den vært helt fin.

Kanskje det er noen her som husker nøyaktig hva denne innstillingen heter. Det var ikke range mode.
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA